dinsdag 20 september 2011

energiezuinig leven

Vandaag heb ik het boek Energiezuinig Leven van Joanna Yarrow gelezen. Dit kleine boekje bevat 365 praktische tips om je CO2-bijdrage te verminderen, energie te besparen en het milieu te verbeteren.
Ook bevat het boek enkele statistieken over hoeveel energie er wordt bespaard wanneer je de verschillende tips in je levens toepast.



Het boekje is gemakkelijk om te lezen en heeft een duidelijke indeling door middel van hoofdstukken over veel verschillende onderwerpen. Hierdoor kan je makkelijk de tips vinden die voor je eigen situatie van toepassing zijn en hoef je jezelf niet door stukken tekst heen te worstelen waar je niets van kunt toepasen.

Wat ik ook erg leuk vond, is dat alle tips geordend zijn door middel van één of meerdere pictogrammen. Hierdoor is bijvoorbeeld snel te zien of de tip een geld-investering vraagt en of het een tip is die snel rendement oplevert of juist meer rendement heeft op de langere termijn.

Het boek is erg kleurig en heeft veel plaatjes. Ook worden verschillende lettergroottes en -types gebruikt. Dat laatste is denk ik bedoelt om achtergrondinformatie wat minder op te laten vallen dan de tips zelf. Aan de ene kant maakt dit het lezen prettig, maar het maakt de opmaak ook rommelig. Dit begon me na een tijdje te storen.

Ook miste ik wat diepere achtergrondinformatie. Dit boek is echt bedoelt om tot actie aan te zetten, maar omschrijft nergens wat voor mind-set je het beste kunt aannemen wanneer je gaat besparen. Zo blijven het truucjes om toe te passen, in plaats dat er een werkelijke innerlijke verandering plaatsvindt.

Mijn eindconclusie is dat dit boekje vooral aan te raden is voor mensen die op zoek zijn naar concrete ideeën om meer energie te besparen. Wanneer je meer diepgang zoekt, kun je in mijn ogen beter op zoek gaan naar andere boeken die dit meer te bieden hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)