woensdag 28 november 2012

2013 financieel


2013 gaat er een hoop voor ons veranderen. We gaan in december verhuizen en vanaf januari beginnen met het aflossen van onze hypotheek. Dit betekent direct een flinke verhoging van onze woonlasten. Daarnaast proberen we ook nog geld over te houden om extra af te lossen, zodat we dat maandbedrag zo snel mogelijk naar beneden krijgen. Leve de lineaire hypotheek, zullen we maar zeggen!! Nu zijn we er nog niet zo blij mee, maar doordat we elke maand aflossen daalt ook elke maand de rente weer, waardoor we steeds meer ruimte overhouden. Maar in het begin is het zeker even flink consuminderen om alles te kunnen betalen!

De afgelopen maanden hebben we onszelf al aangeleerd om rond te komen van het budget dat we straks zullen hebben. We hebben het verschil tussen wat we nu aan huur betalen en wat we straks aan hypotheek gaan betalen elke maand netjes op de spaarrekening gezet. Zo verandert alles wat geleidelijker.

Wat ook spannend is, is dat eind maart mijn contract afloopt. En ondanks dat daar geen gegronde reden voor is, toch ben ik bang dat ik straks mijn baan kwijt ben. Dan zou het even flink aanpoten worden. Vandaar dat we voorlopig de eerste maanden geen extra aflossingen doen. We zetten dat geld opzij tot ik er zeker van ben dat ik daar nog een jaar kan blijven werken. Als dat het geval is dan lossen we een groter bedrag in één keer af. Zo niet, dan hebben we een iets grotere buffer om op terug te vallen terwijl ik een andere baan zoek.

En hoe gaan we verder (be)sparen in 2013?
-          We gaan bellen via internet voor de vaste nummers, namelijk via Mobile Voip. Je betaalt dan 10 euro en kan daarvoor 3 maanden onbeperkt bellen via internet. Aangezien ik vaak met mijn moeder bel, levert dit een besparing op van tot 10 euro per maand.
-          Ik heb een aanvullende verzekering geschrapt. Dit levert 7 euro per maand op.
-          Ik schrijf artikeltjes via Plazilla. Hier verdien ik ongeveer  10 euro per maand mee.
-          Ik doe nog steeds mee aan Euroclix, maar laat dit pas uitbetalen als ik echt op een flink bedrag zit. Tip voor de mede-klikkers: ik log elke dag even in om te kijken of er nog onderzoekjes zijn bij Panelclix, dit loopt aardig door.
-          Ik doe mee aan Zinngeld, maar stop daarmee zodra ik uitbetaling kan aanvragen, want het duurt een kleine eeuwigheid voor je op 15 euro zit. (Herinnert iemand zich die tijd nog dat je door middel van reacties op nieuwsberichten zinns kon verdienen? Toen ging het nog hard!)
-          We sparen Albert Heijn zegels. Bij 490 euro boodschappen koop je voor 49 euro zegels en je krijgt 52 euro terug. Een rente van 6%. Omdat mijn moeder en oma ook meesparen en ik altijd cadeaubonnen koop bij AH gaat dit best snel. Elke 2 maanden heb ik een boekje vol. Dit levert me op jaarbasis 18 euro aan rente op.  
-          We kopen ook veel boodschappen bij de Lidl, omdat die toch een stuk goedkoper is.
-          Zoveel mogelijk zelf doen en zelf maken in plaats van uit pakjes en zakjes. Dit kan flink besparen.

Verder hebben we ook nog een leuk beloningssysteem voor onszelf gemaakt. Ik heb hier al kort iets over geschreven. Bij bijzondere mijlpalen wat betreft het extra aflossen verwennen we onszelf met een dagje weg of een keertje lekker uit eten. Zo is het denk ik beter vol te houden…

3 opmerkingen:

  1. Leuke tips! Ook slim om het verschil tussen je huur en hypotheek vast apart te zetten. Hopelijk hoef je je straks weer tenminste een jaar geen zorgen te maken over je baan en kun je een flink deel aflossen. Weg is weg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah kijk, tips! Die kan ik ook goed gebruiken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe gaat het met de verwarming niet aan doen? Het begint hier nu 's avonds toch wel fris te worden (15 graden). Dan maar eens een keer lekker vroeg naar bed. En morgen de ventilatieroosters boven de ramen overdag eens dicht doen.
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)