dinsdag 15 januari 2013

zakelijk zijn / werk mee naar huis nemen

De afgelopen week ben ik druk bezig geweest met het regelen van een uitje voor mijn werk. De bewoners zouden vanavond naar China Lights gaan. Maar door het slechte weer gaat dit nu dus niet door.

Vorige week had ik vakantie, maar moest wel elke dag mijn email checken of er nog nieuws was over het uitje. Mijn leidinggevende had namelijk tijdens mijn vakantie opeens besloten dat het tóch handig was om een aantal vrijwilligers te vragen. Daarnaast heb ik vandaag minstens een uur besteed aan telefoontjes, what's appjes, mailtjes enz. over of het nou wel of niet door zou gaan. En dit allemaal onbetaald.

In de hulpverlening is het zó makkelijk om je werk mee naar huis te nemen, om langer te blijven of dingen in je vrije tijd uit te gaan zoeken... Ik baal er eigenlijk best wel van. Ik voel me nog net zo gestresst als vóór mijn week vakantie.

Volgende staycation, die in april gepland staat, ga ik me zakelijker opstellen. Geen mail kijken tijdens mijn vakantie en ook de telefoon gaat uit. Dat ik niet in het buitenland zit betekent niet dat ik altijd beschikbaar ben voor het werk. Ook ga ik geen uitstapjes plannen op een datum die valt vlak na feestdagen of vakanties... dat zal een hoop rust geven...

Nemen jullie het werk wel eens mee naar huis??

5 opmerkingen:

  1. Daar heb je helemaal gelijk in. Niemand hoeft per slot verantwoording af te leggen over zijn vakantie. Of je nu weg bent of thuis. Vakantie is vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ehh, ik ben juf, dus ja, ik neem vaak mijn werk mee naar huis. Ik heb vaak gedroomd van een baan waar je om 5 uur gewoon de deur achter je dicht kunt trekken. Geen vergaderingen op je niet-werkdagen, geen nakijkwerk, geen gespreksavonden met ouders. Heerlijk lijkt me dat! Maar ja... ik weet ook dat ik niet zonder het onderwijs kan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar kom je uiteindelijk wel eerlijk uit met wat je uitbetaald krijgt tov het aantal uren dat je uiteindelijk werkt?? Of werk je vaak meer dan je uitbetaald krijgt?

      Verwijderen
    2. Ja, ze schrijft dat ze na 5 uur thuis nog van alles moet doen voor haar werk. Natuurlijk wordt dat niet uitbetaald, hoort bij de functie.

      Ik vind het wel een beetje raar dat je de minuten zo telt. Ik hoop dat je die houding niet aan de bewoners laat zien.

      Bij mijn werk krijg je verlof mits de dienst het toelaat. Gebeurt er iets vlak voor vakantie en heb je je werk niet goed overgedragen aan een collega dan kan het verlof ingetrokken worden.

      Volgens de ARBO-regels heb je recht op 2 weken aaneengesloten vakantie per jaar. Je hebt dus geen recht op langer of vaker vakantie, ook niet op een tijdstip dat je zelf wilt.

      Verwijderen
  3. Mijn werk is thuis, dus daar is het ook heel lastig om die scheidslijn te trekken. Wel word ik er steeds makkelijker in en doe ik vaak in het weekend de computer amper aan. Ik begin me soms zelfs te ergeren als ik zie dat iemand me op zo'n weekenddag gemaild (of erger: gebeld!) heeft. Da's ook weer niet de bedoeling, maar eerst werkte ik echt 24/7, dus dan is dit wat beter.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)