maandag 22 september 2014

Wat lost iedereen toch snel af!!

Als ik op de blog van Min-of-Meer een aflosverhaal lees valt het me elke keer weer op dat mensen zo megasnel aflossen. Bij ons gaat het de laatste tijd dus helemaal niet meer zo snel.

Nou is onze situatie natuurlijk ook wel wat anders dan die van de meeste mensen die meedoen aan deze rubriek. Sander werkt in zijn eentje, terwijl mijn salaris wél is meegenomen in de berekening van de hypotheek. Dus de hypotheek neemt een flinke hap uit ons besteedbaar inkomen en zorgt er dus voor dat er minder geld overblijft om extra af te lossen.

Daarnaast hebben we natuurlijk de badkamer helemaal laten doen. We hadden er ook voor kunnen kiezen om dat geld in de hypotheek te steken, maarja... Je kan het maar één keer uitgeven, he? ;)

Voorlopig zit extra aflossen er ook nog niet in. Eerst willen we de buffer weer op €10.000 hebben. We verwachten dat dit ongeveer tot het eind van het jaar zal duren voor we weer zo ver zijn. Misschien zelfs nog wel langer, mochten er nog onverwachtse kosten komen. Maargoed, we hebben ook al een onverwachte meevaller, namelijk het pensioen wat we hebben later uitbetalen. Als het goed is staat dat volgende maand op de rekening. Dus meevallers zijn net zo goed een mogelijkheid.

Wat er ook gebeurt: voorlopig doen we even geen extreme uitgaves en proberen de buffer zo snel mogelijk weer op te bouwen... Daarna gaan we weer eens nadenken over extra aflossen...

12 opmerkingen:

  1. Hier heeft het aflossen ook echt wel een tijdje vrijwel stil gestaan. In het begin ging het best hard, maar na het hele privégedoe en het omzetten van de hypotheek heb ik niet zoveel meer afgelost. Tenminste, niet zoveel als ik had gewild. Aan de andere kant; dat is vooral te danken aan dat ik andere dingen weer belangrijker vond, dus dat ik daarin andere keuzes heb gemaakt. Ik ga het nu wel weer meer oppakken, hoewel ik eerst ook de buffer wat beter voor elkaar wil hebben. Ik vind €10.000 ook wel een minimum, maar zit nu pas op een kwart daarvan. Hopelijk voor het einde van het jaar minimaal de helft en dan verder kijken. En duimen dat het huis (als het eenmaal te koop staat) snel verkocht wordt voor een mooie prijs, dat zou helemaal een nieuw begin zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De meeste verhalen die gepost worden op min of meer zijn volgens mij wel afkomstig van tweeverdieners. Wij werken ook beide en hebben onze buffer op orde, dan kan al het extra naar aflossen en dan gaat het wel snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met een inkomen en een huis dat onderhoud nodig heeft (of dat je wilt verbeteren voor je eigen woongenot), gaat het ook gewoon niet zo hard... Komt wel weer toch? Die badkamer doe je nog wel 20 jaar mee als het goed is, dus die kosten heb je voorlopig niet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook, twee verdieners, buffer op orde, kinderen het huis uit,
    Wij hadden een planning gemaakt, maar zitten daar ver boven, en ja dat stimuleert weer extra, als we banen behouden en gezond blijven ,zijn we over 6 jaar hypotheek vrij.
    Maar wij konden pas zoveel overhouden toen we weer met zijn tweeën waren, dan kan je veel zuiniger leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja dat valt mijzelf ook op Daantje. Sommigen mensen verdienen meer of kunnen meer missen voor de aflossing. En sommigen die hun verhaal doen zijn al jaren bezig en profiteren van een sneeuwbaleffect.
    Onderhoud moet ook gebeuren, maar van de badkamer ben je voorlopig af nu.
    Wij lossen nu ca 250 euro per maand af. Iets meer, als je ook de uitgespaarde rente meerekent. Maar de eerste twee maanden lukte dan niet eens. Het is zoals het is denk ik dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook 1 verdiener, met 4 kids, met hoge hypotheek, 346500 dit jaar
    begonnen met aflossen en nu 4750 tot nu toe, zet nog geen zoden aan de dijk, maar alle beetjes helpen denk ik maar! hier moet de badkamer trouwens ook nog een x gedaan worden, maar de laatste jaren al zoveel laten verbouwen dat we het een beetje zat zijn, denk dat we de badkamer nog 1`of 2 jaar zo laten. Succes met sparen in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat valt mij ook op. Onze situatie is nu te vergelijken met die van jullie, ik breng wel geld binnen met mijn eigen zaak, maar dat is vergelijkbaar met de kosten voor het Kdv, dus daar werk ik eigenlijk voor ;) daarnaast wordt het nu ook moeilijk om nieuwe opdrachten aan te nemen, omdat ik gewoonweg niet weet tot wanneer ik kan werken met deze zwangerschap, voor hetzelfde geld lig ik over een paar weken plat om het maar zo te zeggen ;)
    Ik wil ook heel graag extra aflossen, maar probeer dat nu wat luchtiger te zien... Straks met drie kinderen wordt het gewoon anders, dan zijn we blij als we rondkomen. We hebben nu een flinke buffer en die laat ik dan liever even staan. Daarnaast lossen we elke maand af (inleg in bankspaarhypotheek) maar extra aflossen kan altijd nog over een paar jaar als de kinderen op school zitten en we het ruimer krijgen en ik makkelijker meer kan werken.... Alleen dat vergt geduld en dat is soms wel lastig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ook scheelt is dat mensen bij wie het een succes is het aflossen dat liever vertellen dan wanneer je voor de 10-de keer een poging doet om te beginnen.

    Hier ook 2 verdieners. we sparen ongeveer 4500 euro per maand. En tja dan is aflossen ook wel erg gemakkelijk. buffer 3 dubbel en dwars op orde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wow, wat jullie sparen verdienen wij met z'n tweeen lang niet. tja dan is het logisch dat het harder gaat :-)

      Verwijderen
  9. Ik merk ook dat de ene periode makkelijker gaat dan de andere. De badkamer is een goede bestemming. En ik houd zelf maar voor ogen dat kleine beetjes ook helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wees maar trots op alles wat je al wel je hebt afgelost! Aflossen is een stuk moeilijker met kleine kinderen in huis, vanwege de zorg ervoor en de hogere kosten bij eventueel kinderopvang wanneer je zelf wel werkt.
    Later komt het wel weer als je echt wilt en situatie anders is, toch? Zoveel mensen lossen helemaal niet af, dus elk beetje is mooi meegenomen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De buffer is op orde maar het gaat bij ons nog een aantal jaren duren, want de komende 5 jaar zijn bij ons de gezinskosten nog heel hoog en gaat sparen voor de klussen in huis al langzamer dan we zouden willen. Aflossen nu dus helemaal geen optie, maar na het klussen, zou er per maand toch wel een bedrag vrij kunnen komen om alvast te beginnen met aflossen. Dat zal dan trouwens niet zijn met de bedragen die ik nu voorbij zie komen, maar dat hoeft ook niet. Alles wat we aflossen, is meegenomen toch?!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)