vrijdag 21 november 2014

Druk dagje opruimen en seizoens-switch

Vandaag is Sander vrij en dus kon ik even een wat grotere klus in huis aanpakken, namelijk het opruimen van de boekenkast. Dit gaat toch altijd wat makkelijker als ik 100% zeker weet dat het ook afkomt. En dat is dus ook het geval nu!

We hebben direct even een "seizoens-switch" gedaan. We hebben voor elk seizoen eigen thema-versiering. Voor de herfst hebben we herfsttakken, dennenappels, uiltjes enz, en voor de winter hebben we kerstversiering en lichtblauwe versiering. Dus we hebben nu alvast de herfstversiering weggehaald en vanavond of morgen ga ik dan de winter-decoratie neerzetten. 


Het geeft me lekker rust in mijn hoofd dat de boekenkast nu weer zo netjes is. Sinds Tobias is gaan optrekken hebben we steeds meer spullen die breekbaar zijn omhoog verplaatst en daardoor was de kast één grote rommel geworden. Nu hebben we het allemaal eens goed uitgezocht en zijn er veel dingen gewoon even naar boven verplaatst tot hij wat groter is. Eigenlijk is de hele kamer nu een grote, veilige box geworden ;) 


Gelukkig luistert Tobias over het algemeen erg goed als we nee zeggen, maar ik vind het gewoon niet nodig om constant als een politie-agent achter hem aan te rennen en ik vind het ook niet nodig om hem voor elk wissewasje in de box te zetten als ik hem even 2 tellen niet in de gaten kan houden. Dus nu hebben we een nette boekenkast én Tobias kan gewoon lekker oefenen met staan en lopen zonder dat hij dingen stuk kan maken. Heerlijk! Al heeft het wel als klein nadeeltje dat hij er soms echt een mega-bende van maakt, maar ach ;) Dat hoort erbij en het heeft eigenlijk ook wel zijn charmes. 


9 opmerkingen:

  1. Inderdaad is het heerlijk als kinderen 'veilig' kunnen spelen en lekker rommel kunnen maken. En je kunt langzamerhand dan ook samen opruimen. Wij wilden voorkomen dat onze kinderen opruimen als een vervelend iets gingen zien. Dus hebben we ons best gedaan om van opruimen zoveel mogelijk een normale zaak te maken. Soms als een spelletje (alle auto's bijelkaar of alle rode speeltjes in een laatje) soms gewoon vrolijk op tijd aan samen opruimen beginnen. En nu ze alletwee al tegen de 20 lopen, is opruimen voor hun nog steeds geen vervelende klus, maar iets wat je gewoon even doet.
    En wat zien die regenboogstukken er leuk uit, vast een succes! JBR

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hij vindt ze erg interessant die regenboogstukken :) Bouwen is nog wat lastig maar dat komt vast vanzelf...

      Verwijderen
  2. Ja constant politieagent spelen is vervelend voor beiden. Ik had veel weggezet en bewust een aantal zaken laten staan als leerproces voor NEE. Ook o.a. iets van glas en dat liet dochter dus een keer vallen en kapot, ze leerde er wel veel van.
    Tja dat is opvoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn inderdaad dat het nu allemaal wat makkelijker is voor allemaal zonder dat je achter Tobias aan moet rennen.
    En tja...zo'n mega-bende....het heeft ook wel wat hoor zo'n gezellig rommeltje. Al kan ik me voorstellen dat je het misschien niet altijd even fijn vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier is t elke dag zo :p haha. en zoontje gaat uit zichzelf soms opruimen, omdat ik t vaak opruimen voor we dochter uit school halen en dan in een opgeruimde woonkamer brood kunnen eten, ipv in de zooi.. merk dat ze dan rustiger aan tafel zitten nl ;) en we vallen niet over t speelgoed.. :p

    hier idd ook alle breekbare of waardevolle dingen hoog of weg idd. bevalt goed. zou anders nl niet eens naar de wc kunnen met vaak 2,3 of 4 peuters in huis :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kwam ook door een reactie van jou op een blog van mij dat ik had besloten dat we de woonkamer gewoon zouden veranderen in een grote box. Sindsdien is alles veel relaxter! Nog bedankt daarvoor :D

      Verwijderen
  5. Zo deden wij het ook! Makkelijk dat je idd niet steeds politieagent moet spelen en veel leuker voor je kind. Wij hadden ook een traphekje geplaatst in de deur naar de keuken, zo kon ik koken en intussen kon zoontje veilig spelen in de woonkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb alleen een dichte kast met op de onderste planken ruimte voor speelgoed. jongste pakt eerst altijd een plaid van de bank, en dan stort hij meestal zijn auto's erop. Met iets anders spelen is eerst het andere opruimen, Het werkt goed en we hebben maar een klein huis met ook nog grote kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)