zaterdag 15 november 2014

Spaarrente doelsparen omlaag

Toen Tobias werd geboren hebben wij bij de Rabobank een speciale spaarrekening voor hem geopend die 18 jaar loopt. Het rentepercentage dat je krijgt op die spaarrekening is afhankelijk van het moment dat je er geld opstort. Toen wij de rekening openden was het rente-percentage 4% en dit daalde langzaam naarmate je het geld later op de rekening stortte.

Afgelopen donderdag kwam deze spaarrekening even aan de orde op een forum waar ik actief ben. Omdat ik niet meer precies wist hoe het zat zocht ik de rente-percentages op en kwam er tot mijn schrik achter dat de rente voor nieuwe inleg inmiddels is gedaald tot 2,8%! Opzich nog steeds een mooiere spaarrente dan die van normale spaarrekeningen, maar is het hoog genoeg om het geld voor 17 jaar vast te zetten?! Of moeten we het juist wél doen, omdat het straks nóg lager wordt? Zulke keuzes vind ik best lastig...


3 opmerkingen:

  1. ik ben steeds meer geneigd om niet meer op een bankrekening te sparen, want het is belachelijk wat je als rente krijgt , terwijl de bank het geld wel tegen hoge rentes uitleent. wat zou er gebeuren als iedereen besluit om niet meer via de bank te sparen? zouden de rentes dan weer hoger worden omdat de banken zonder onze spaartegoeden geen geld meer heeft om uit te lenen en zodoende winst te maken en belachelijke premies uit te betalen aan bestuurders. bovendien worden de kosten van een bankrekening ook weer duurder ,volgens de banken nodig om betere producten te kunnen leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vraag ik me ook wel eens af. Maar helaas krijg je nooit zoveel mensen zover om hun spaargeld weg te halen bij de bank :(

      Verwijderen
  2. Schandalig dat je tegenwoordig geen bericht meer krijgt als de rente omlaag gaat. Op die manier ontnemen ze je om naar een andere bank te gaan.

    De rente is tegenwoordig heel laag, je moet echt een fortuin hebben wil sparen nog iets opleveren. Ik spaar wel omdat ik een bank nog altijd veiliger vind dan een oude sok. Niet in de laatste plaats omdat je er dan niet zo snel aankomt. En elke cent rente is meegenomen. Wat jullie moeten doen voor Tobias, daarin kan ik je niet adviseren, maar het is wel een lastige dilemma. De rente zal ooit wel weer stijgen, maar wanneer........?

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)