dinsdag 4 augustus 2015

De administratie versimpelen: ons stappenplan!

Op 28 juli schreef ik al eerder over onze nieuwe budgetten. Maar dit is niet het enige dat we hebben verandert. We hebben eigenlijk de hele administratie versimpeld. Ik werd namelijk nogal gek van de hoeveelheid werk die erin was gaan zitten in de loop van de tijd. Aan het eind van de maand ben ik soms een hele avond ermee bezig. Dit kwam vooral doordat we het nogal ingewikkeld hadden gemaakt, denk ik. Ik wilde teveel alles tot op de cent nauwkeurig bijhouden, maar liep tegen een aantal problemen aan:

Teveel verschillende inkomsten

Ik ben thuisblijfmoeder, maar dat betekent niet dat ik geen "inkomsten" heb:

  • Ik verkoop spulletjes via Marktplaats
  • We verdienen soms wat bij dankzij de advertenties op de blog
  • Ik maak gebruik van Textbroker
  • We krijgen regelmatig "rente" dankzij de Albert Heijn zegels
  • Euroclix verdien ik nog ongeveer per 2 maanden een tientje mee sinds ik ben gestopt met actief klikken
Al deze inkomsten registreerde ik los van elkaar, waardoor het best veel tijd kostte. Nu heb ik er één post van gemaakt, namelijk inkomsten Daantje. Scheelt me toch weer wat tijd ;)

Systeem met reserveringen

Sander had iets bedacht. Eigenlijk moet hij zich niet bemoeien met de administratie vind ik, want ík doe de administratie en hij komt met geweldige tips, maar wel tips die het nodeloos ingewikkeld maakten.... Maargoed, dat is een ander verhaal.  ;)

We kwamen dus uiteindelijk op een systeem uit waarin ik voor heel veel zaken geld reserveerde op de spaarrekening. Als ik dan een cadeautje kocht haalde ik geld uit het reserveringspotje voor cadeautjes. En zo hadden we nog véél meer potjes. Ik werd er helemaal gek van uiteindelijk. Zeker omdat ik dan aan het eind van de maand weer geld van andere budgetten overhield en dat dan weer terug moest naar de spaarrekening. Ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik constant aan het schuiven was met geld. 

Nu hebben we het dus verandert. Geen potjes meer, maar gewoon maandelijks budget voor dingen als cadeautjes en kleding. Als we dat overschrijden dan is het PECH, Sander :p Lees je dit?! :P 

Meer inzicht in sparen op Afas

We hebben nu minder spaarpotjes, maar nog wel een paar. Wat ik altijd deed was dat in Afas registreren als "sparen". Maar vervolgens splitste ik het dan zelf handmatig weer uit in sparen voor Tobias, sparen voor hypotheekaflossing, enz, enz. Nu heb ik dus op Afas ingeregeld dat ik dat voortaan niet meer zelf hoef uit te rekenen, maar dat de computer dat voor me doet. Lekker handig! :)



9 opmerkingen:

  1. mee eens. Je bent uiteindelijk alleen aan jezelf iets verantwoordelijk. Dat een bedrijf of de overheid met een ingewikkeld budget is begrijpelijk, die hebben een sutk meer stakeholders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slim dat je het structureel anders aanpakt. Dat werkt ook meestal mijn beste. Ik ben ook niet zo'n held met administratie, en gebruik daarom Moneybird om mijn facturen op een rijtje te houden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij gebruiken Penningmeester, die kan automatisch transacties rubriceren, dan kan je ook je inkomsten gespreid bijhouden. Jullie gebruiken Afas personal?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook een tijdje zitten nadenken over potjes maar ik ben ook bang dat ik vaak met geld ga zitten schuiven. Benieuwd of je het op deze manier leuker gaat vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben ik dan de enige die het niks interesseert zolang alle vaste lasten en andersoortige kosten afgeschreven wordt incl. spaargeld? :-) Ik kijk hooguit 2x per maand om te kijken of alles goed gaat of dat ik moet overmaken en wat de stand is van mijn onzichtbare digitale geld.

    Ik heb al eeuwen geen contant geld meer opgenomen; pinpasje, app en automatische incasso... Voila -> geen administratie. Gewoon heel dat probleem tackelen en klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent vast niet de enige Joycey ;)

      Ik vind het ook leuk om te doen, dus ik ga er lekker mee door. ;)

      Verwijderen
  6. Wij houden ook al een lange tijd zo ons administratie op orde! Heel erg leuk om te doen en het is een stuk duidelijker om het te overzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vind het niet altijd leuk om te doen maar zodra het klaar is voelt het wel weer als een opluchting.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)