vrijdag 28 augustus 2015

Extra inkomsten of extra besparen? - deel 2

Een poosje geleden schreef ik over de tegenvallende kosten voor de peuterspeelzaal. Ik was voor mijn gevoel toen op een punt aangekomen waarop de rek een beetje uit het besparen was. Ik zag geen andere mogelijkheden meer om te besparen en zat eraan te denken om weer te gaan werken. Terwijl ik eigenlijk toch wel liever thuis wil blijven tot Tobias (minstens!) 2 is. Maargoed.

Gelukkig bleek dat de rek er toch nog niet helemaal uit is. We moeten alleen een stuk strenger voor onszelf zijn! Gewoon wat vaker nee zeggen en vooral ook nee doen. Écht de tering naar de nering zetten, geen geld 'lenen' van toekomstige Sander en Daantje. En dat werkt goed.

Afgelopen maand hielden we een "maximum mustache month". Althans, wat betreft de "normale" uitgaves zoals boodschappen, uitstapjes etc. We hebben natuurlijk wel laminaat besteld, wat niet zo maximum mustache is en ook de jurkjes waren dat niet. Maar verder hebben we het best goed gedaan, vind ik. We hebben namelijk nog €341 "over". Geld dat we meer hebben ontvangen dan dat we hebben uitgegeven. Dus ik ben eigenlijk best wel tevreden.

Overigens komt dit niet alleen door het besparen, maar ook doordat ik extra inkomsten heb gegenereerd. Op Positief Besparen schreef ik al eerder over Roamler. Hier ben ik enthousiast mee aan de slag gegaan. Daarnaast heb ik ook 2 advertorial-opdrachten gekregen. Wat me trouwens ook goed uitkwam, want daardoor hoefde ik een keertje zelf geen hele tekst te schrijven, maar alleen maar een beetje aan te passen. Dat kwam erg goed uit, want de afgelopen weken stond mijn hoofd niet zo naar schrijven, maar eigenlijk alleen maar naar achtbanen testen ;) (Overigens baal ik wel dat de twee advertorials zo vlak achter elkaar zitten. Goede les voor de volgende keer: van tevoren aangeven dat er minstens een maand tussen 2 advertorials moet zitten!)

Maargoed, al met al hebben we dus best een aardig bedragje overgehouden. De komende dagen gaan daar natuurlijk nog wel wat dingen vanaf, maar ik gok dat we toch zeker wel €250 zullen overhouden.... En dat gaat dan weer naar de spaarrekening voor de peuterspeelzaal.... Dat zijn dan alvast 2 maanden bij elkaar gespaard :D

2 opmerkingen:

  1. Ik herken dit wil. Wij hebben ook altijd geld tekort, maar ik denk dat als we echt streng voor onszelf zouden zijn dat er veel meer over blijft. Ik zal eens met vriendje overleggen wat hij vind van een no-spend-month.
    Sinds jou blog over Roamler ben ik het ook gaan doen. Ik woon in een dorp, dus er zijn weinig opdrachten in de buurt. Toch heb ik al 4 euro verdient deze week :-) Alle beetjes helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tegenwoordig spaar ik een vierde van onze inkomsten. Ik maak dit telkens meteen over op een spaarrekening. Uiteindelijk zal het geld opgaan aan belastingen en de tuinaanleg. Aan sommige dingen geef ik graag geld uit, maar dan is het plots erg krap. Ik verkoop af en toe iets op kapaza, maar dat is telkens een peulschil. Toch leg ik van dat geld ook een vierde opzij. Soms gaat dat op onze spaarrekening, maar soms ook naar de kinderen. Ik spaar altijd voor de volgende jarige :-).
    Moest ik dit niet meteen doen (opzijleggen) dan zou ik dat geld gewoon opdoen trouwens :-).

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)