zaterdag 19 september 2015

Een dagje Ikea: Auto vs openbaar vervoer

Zoals vaste lezers wel weten hebben zowel Sander als ik geen rijbewijs. Sander is er wel mee bezig. Hopelijk heeft hij hem eind Oktober in the pocket! Maar voor nu moeten we dus noodgedwongen heel veel met het openbaar vervoer doen. En eerlijk gezegd begint dat me echt heel, heel erg tegen te staan. Zomaar opeens! Zo lang als dat ik de blog heb, heb ik volgens mij nog nooit geklaagd over het openbaar vervoer. Sterker nog: ik was er altijd wel trots op dat wij alles met het openbaar vervoer deden, zelfs toen Tobias nog heel klein was. Het is wel een heel geregel, maar ik heb het nooit vervelend gevonden. Maar opeens ben ik er even zó klaar mee!!

Om het geheel te illustreren: ons dagje Ikea. Een dagje, ja.... Maar zoals je zult lezen: dat komt vooral door het reizen!

• Om half 11 vertrokken we te voet richting het station. We hadden de bus kunnen nemen, maar we lopen liever, omdat het gewoon zonde van het geld is om met de bus te gaan.
  • Twee treinen hadden we nodig om op onze bestemming te komen. Trap op, trap af, lift in, lift uit enz enz.
  • Om kwart voor 12 waren we op station Delft. Toen moesten we nog een half uurtje lopen naar de Ikea.
  • Vervolgens zijn we ongeveer tot 3 uur bij de Ikea geweest. Gordijnen en roedes gekocht. Eigenlijk wilden we ook nog een lamp kopen, maar we zijn beperkt in de hoeveelheid die we mee kunnen nemen in de trein.
  • Toen weer terug naar het station gelopen. Wat een wandeltocht, zo met 8 gordijnroedes en nog een hoop andere spulletjes onder de wagen en in de luiertas.
  • Vervolgens bij het instappen in de trein valt er een verpakking van de gordijnen uit de wagen. Zó tussen de trein en het perron door op het spoor..... En door een domme fout reden wij met de trein weg en bleef onze verpakking op Delft achter.
  • En dan zat er ook nog een of andere mafkees in de trein die vulgaire gebaren naar mij maakte en racistische opmerkingen naar een getinte mede-reiziger. Pffh....
  • Toen we op Centraal Station waren ben ik direct weer terug op de trein gestapt om de verpakking op te halen bij de servicebalie op Delft
  • Toen vervolgens dus wéér terug naar Rotterdam Centraal.
  • Overstappen op de trein naar ons station
  • Het niet meer zien zitten om wéér naar huis te lopen, dus toen toch maar de bus genomen
  • Thuis erachter komen dat we een verkeerd onderdeeltje hebben meegenomen. Dat wordt dus weer terug met de trein :/
  • Uit pure frustratie maar een pizza besteld, want het was inmiddels al half 7 toen we eenmaal thuis waren.
Jaja, ik droom even weg over een autootje....
  • "Schat, zullen we even naar de Ikea gaan?"
  • "Ja hoor, ik rijd de auto wel even naar het huis toe...."
  • Samen rijden we in 20 minuutjes naar de Ikea.
  • We kiezen alles uit wat we willen hebben en nemen óók die lamp direct mee.
  • We rijden 20 minuutjes terug naar huis. Geen vuiltje aan de lucht, geen mensen die rare dingen doen. Heerlijk!
  • Een verkeerd onderdeeltje? Dat kan ook in een uurtje geregeld zijn om het om te wisselen....
  • En 's avonds gewoon lekker zelf koken, want we voelen ons nog heerlijk verkwikt na een ritje in de auto!

Doen jullie veel met het openbaar vervoer??

1. Nikd alles met de auto.

Maar nog een tip voor ikea: online bestellen
    Gisteren kwam meneer post met mijn nieuwe kastjes en lampen voor slechts 5 euro! Super! Met 2 kinderen naar ikea vind ik niet ontspannend en voorkomt impuls aankopen.

1. Da's een erg goed idee voor de volgende keer! We hebben nog wel meer nodig op termijn, maar voorlopig houden we het even zo :)

Verwijderen
  2. Jazeker, maar niet winkelen voor de woning. Maar waarom niet online besteld? Ik fiets ook wel eens naar de bouwmarkt of het tuincentrum en als het om meer dan een paar plantjes gaat, kan het vaak wellangsgebracht worden.

1. Ik hou er altijd wel van om alles even te bekijken en aan te raken. Als ik onze gordijnen op de site zie vind ik ze toch niet precies dezelfde kleur als in de winkel. Met sommmige dingen durf ik het wel aan, maar qua gordijnen doe ik dat toch liever in de winkel....

Daarnaast wist ik ook niet dat je online kon bestellen bij de Ikea! ;)

Verwijderen
  3. Ja! In het begin van mijn OV (en daarvoor, maar toen kostte het best veel geld) ben ik gewoon door heel Nederland gegaan. Ik heb bijna elk treinstation in Nederland gehad en ging bij zoveel mensen op bezoek met de tram, bus, metro, trein... En na dat zeker een jaar of 4/5 te hebben gedaan was ik er ook klaar mee.

Vertragingen, treinspringers, stranden in Den Haag om kwart voor 12 omdat er iemand voor de trein was gesprongen en je met een taxi op eigen kosten naar A'dam toe moet. Door regen, wind, akelige kou en snikhitte van Amsterdam naar Heerlen... En ik had dan ook echt vaak een gigantische hekel aan de terugweg. Op de heenweg had ik namelijk nog een leuke dag te gaan; op de terugweg wilde ik gewoon graag zo snel mogelijk naar huis. En dan moet je als nog overstappen. Pffffff.

Nu moet ik nog steeds 3 dagen per week met de trein reizen (Amsterdam centrum is onpraktisch voor een auto); maar voor extra dingen zoals vrienden/familie bezoeken, boodschappen doen of even naar de Ikea gaan we toch echt met de auto!

Zodra ik een vaste baan heb met een stabiel inkomen komt er ook een tweede auto!

4. Wij hebben wel een auto, Maar kleinere dingen zoals bed overtrekken ed bestel ik ook gewoon vanuit huis omdat dat veel goedkoper en gemakkelijker is voor ons dan er met de auto naar toe te gaan. Maar ik snap dat je grotere aankopen zoals gordijnen graag zelf wilt zien omdat de kleur kan verschillen op een computerscherm tov de kleur in het echt. Maar ook als je spullen in de winkel hebt gekocht, kun je ze alsnog door Ikea laten thuisbezorgen tegen betaling. Dat is in ieder geval zo bij aankopen zoals banken ed, ik weet niet of dat ook voor kleinere spullen geldt. Dat zou je moeten navragen.

5. Ik heb jarenlang alles met het openbaar vervoer gedaan. en dat ging prima. Het kost meer tijd en planning maar dat vond ik geen probleem. Het is ook goedkoper, autoloos reizen. Zelfs als je wel de bus neemt en af en toe een taxi.Mijn ouders hadden ook geen auto, ik was gewend aan fiets & openbaar vervoer. Wij gingen vroeger als gezin zelfs met vakantie met trein en bus.
    Boodschappen kunnen aan huis worden bezorgd, je kunt bijna alles
    online bestellen en thuis laten bezorgen.Ik zie het probleem dus niet zo.

6. Hoe kan het dat iedereen het hier zo makkelijk over thuisbezorgen heeft? De Ikea rekent hier voor het thuis afleveren gewoon sowieso 30 euro voorrijkosten... Daardoor gaan wij het liever altijd met de auto halen.

1. Ja, het was voor mij ook nieuwe informatie, maar ze hebben tegenwoordig een webshop en als je onder de 30 kilo zit betaal je maar €5 aan bezorging.... http://www.ikea.com/nl/nl/campagne/nieuwe-bezorgkosten-en-levertijden.html?icid=nl|iba|20150202|734

Verwijderen
  7. Oh wow!!! Er gaat een nieuwe wereld voor mij open!

8. In een auto kun je ook niet alles meenemen. Wij hebben de slaapkamer bestelt bij I.kea voor zl en hebben het laten bezorgen en dat ze het voor ons uit het magazijn haalden. Kostte 55 euro extra maar het is voor ons een uur rijden dus een kar meenemen kost ook geld want die hebben we niet en om 30 pakketten uit het magazijn te halen met twee kinderen erbij vonden we ook niet zo'n strak plan. Maar grote dingen bestellen via internet doe ik niet weer. Hebben we ook gedaan, duurde ruim drie weken voordat ze het konden bezorgen en toen kregen we een mailtje een paar dagen van te voren dat het niet op voorraad was dus weer twee weken extra werken en manlief weer een dag ruilen met zijn werk. En de bezorgkosten waren 40 euro. De volgende keer dus gewoon naar de winkel en daar het bestellen, want als het in de winkel op voorraad is, en dat kun je vantevoren checken, heb je het binnen een week in huis.
    Dus of je nou voor dit soort dingetjes een auto wilt aanschaffen, zijn de relatief hoge bezorgkosten nog altijd goedkoper dan eens auto als je niet anders gewend bent.
    Wij wonen op het platteland dus een auto is echt wel nodig maar had ik in de stad gewoond weet ik het nog niet.

Groetjes,
    Janneke

9. Kan me zo voorstellen hoe je dan baalt.
    Nog een geluk dat je het pakket kon ophalen bij de klantenservice.

10. Ik begrijp nooit helemaal dat het ov goedkoper zou zijn... Met zn tweeen zijn wij altijd goedkoper uit met de auto. Eerlijk: wij hebben een goedkope auto. Maar een goedkope auto is toch een heel stuk fijner dan met trein.

11. Vanaf mijn 18e een auto en een rijbewijs gehad zou niet zonder kunnen. We hadden er zelfs eerst twee de eerste jaren dat we samen waren maar met 1 is ook te doen!

12. Hoi Daan, waarom niet naar Barendrecht gegaan? Met de metro naar Kralingse Zoom, daar op bus 183. Uitstappen Vaanpark. 2 minuten lopen en je bent er. Er gaat ook nog een tram naar Carnisselanden en dan ben je ook vlakbij. Iets langer lopen. Delft is wel heel omslachtig. groet Lidy

13. Nog even een aanvulling. B.v.: als je om 10.15 de metro neemt vanaf Oosterflank. Overstappen op Beurs op tramlijn 25, dan ben je om 11,00 bij ikea Barendrecht. groet Lidy

1. Goed om te weten Lidy! Bedankt voor de tip. Lijkt me veel handiger dan met de trein eigenlijk... Wij gaan eigenlijk altijd naar Delft uit gewoonte. Nooit over nagedacht om Ikea Barendrecht te proberen :)

Verwijderen
  14. helemaal niets meer! heerlijk! ben zo ontzettend blij dat ik mn rijbewijs gehaald heb 5 jr geleden, zo blij dat ik heb doorgezet! (want t koste me veel langer en dus heeeeel veeeeeeel meer geld dan ik had verwacht!!!) maar zo blij mee! nu is mn dochter net als ik vrij gevoelig voor prikkels en daarna bekaf, dus uberhaupt een dagje weg met ov is geen doen. na een dagje weg is ze al bekaf, als ze dan ook nog netjs ine en trein of bus moet zitten in de drukte.. nee dat zou 1x zijn en NOOIT weer ;) hooguit eens als uitje.. prima.. maar gelukkig niet dagelijks.. met zoontje zou t geen probleem zijn trouwens ;) dus geen oordeel dat je heus wel met kids t ov in kan.. met sommige kids gewoon beter niet (ik vind boodschappen doen met haar al drama nl en ben als gastouder heel wat gewend) heb doordeweeks de auto niet, omdat man er meestal mee naar zn werk is, maar als ik m echt nodig heb, kan hij met de scooter gelukkig. en ook in t weekend gebruiken we de auto vaak.. naar mn vader is 5 kwartier rijden.. naar mn schoonouders maar 10/15 mjin (naast ikea barendrecht toevallig :p) maar met ov zou t naar hun volgens mij ruim een uur zijn omdat er geen directe verbinding is.. dus zo ontzettend blij met de auto! t kost geld, maar dat is t me zeker waard!

15. Ik doe noodgedwongen vrij veel met het ov en ik heb er tegenwoordig een schurfthekel aan.

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)