vrijdag 16 oktober 2015

Assertiever worden

Op de basisschool hadden wij een soort assertiviteits-training. Ik herinner me er niet veel meer van, maar wat ik me nog wél herinner is dat ze probeerden inzichtelijk te maken dat je op verschillende manieren kunt reageren ergens op. Dit werd gedaan aan de hand van filmpjes waarin een kindje 3 keer eenzelfde situatie nadeed, maar elke keer met een andere houding én een andere pet op:

  • Als het kindje de rode pet droeg reageerde ze agressief
  • Als het kindje de blauwe pet droeg kwam ze niet voor zichzelf op
  • Als het kindje de gele pet droeg dan regeerde ze assertief
Waarom vertel ik dit? ;) Omdat me opvalt dat ik te vaak de blauwe pet draag en dan over mijn eigen grenzen laat lopen. En als ik me voorneem om die niet meer op te doen, dan slaat dat vaak door naar de rode pet, helaas. Terwijl die gele pet natuurlijk eigenlijk veel beter is... ;)

Ik probeer nu dus wat beter mijn grenzen aan te geven zonder door te slaan in boos worden. En dat is soms best lastig. Maar vandaag had ik ook een heel goede succes-ervaring. We probeerden een afspraak te plannen, maar ik had het gevoel dat er niet echt rekening mee werd gehouden dat Tobias niet zo laat op kon blijven. In plaats van over me heen te laten lopen of boos te worden heb ik de situatie rustig uitgelegd, maar tegelijk heb ik wel duidelijk gemaakt dat ik het niet leuk vond hoe het ging. Dit werd gelukkig serieus genomen en nu hebben we een oplossing die voor iedereen goed werkt.

Hopelijk kan ik dit steeds verder uitbreiden naar andere situaties. :) Het voelt wel lekker in elk geval!

4 opmerkingen:

  1. Joh, wat goed van je dat je assertief bent geweest en voor jezelf bent opgekomen. Ik vind dat ook wel eens lastig omdat ik nooit zin heb in al dat correcte gedoe - ik ben (zeker wanneer ik moe ben, wat de laatste tijd erg vaak is) wel wat agressief soms in doen en laten.

    Assertiviteitscursussen genoeg gehad; maar soms moeten mensen ook gewoon hun kwek houden en hun timing beter uitkiezen om de discussie aan te gaan.

    Mensen ook echt, hè? Hahahahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is er bij de klantenservice training ook aandacht voor vervelende klanten? Dan leer je het nog beter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik wel, we krijgen volgende week gesprekstrainingen. Maar gek genoeg is het op het werk toch makkelijker, omdat het zakelijk is :)

      Verwijderen
  3. Zet gewoon elke ochtend de gele pet op en het lukt je de hele dag om assertief te reageren. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)