donderdag 22 oktober 2015

De slimme meter..... voors en tegens

Vandaag kregen wij een brief in de bus van onze netbeheerder Stedin. Onze "domme" meter wordt binnenkort vervangen door een "slimme".

Aan de ene kant ben ik er wel blij mee. Ik vind het wel handig zo´n meter die op afstand uit te lezen is. Aan de andere kant heb ik ook wat twijfelpuntjes. Aangezien er vast meer mensen zijn die twijfelen heb ik even alle voors en tegens op een rijtje gezet:

Argumenten voor een slimme meter:


  • Een slimme meter is in alle gevallen ook direct een teruglevermeter. Aangezien wij in de toekomst graag zonnepanelen willen is het fijn om alvast gratis een teruglevermeter te laten plaatsen.
  • Via de P1 poort geeft een slimme meter elke 10 seconde de meterstand door. Als je een raspberry pi aansluit op deze poort kun je dus vrij gemakkelijk real time je verbruik zelf bijhouden. Superhandig! (En direct een leuke knutsel-projectje voor Sander, want het in elkaar zetten is niet zo makkelijk! ;) )
  • Niet meer zelf de meterstanden doorgeven aan de energieleverancier
  • Minder gevoelig voor storingen en áls er storingen zijn wordt dit sneller geconstateerd

Argumenten tegen een slimme meter:

  • Privacy is nog steeds niet compleet gewaaarborgd
  • Eigenlijk kan ik verder geen tegenargumenten bedenken. 


Mijn uiteindelijke keuze...

Het is een energie-meter.... Het is niet alsof ik er de hele dag tegenaan hoef te kijken dus of ie nou slim of dom is.. I don´t care! Ik denk dat het qua privacy wel mee zal vallen. Mijn verbruiksgegevens zijn niet top secret en ik geloof ook niet zo in de theorie dat er dieven zijn die in de gaten gaan houden of je stroom verbruikt en toeslaan zodra de meter een poosje niet draait.... Als mensen willen inbreken kunnen ze ook gewoon langs ons huis fietsen en kijken of het licht brandt ;) 

Dus wij laten die meter gewoon plaatsen.... Heeft Sander ook weer wat te doen! ;)




15 opmerkingen:

  1. misschien ben ik te achterdochtig ,maar ik wil geen slimme meter, ik heb er namelijk geen vertrouwen in dat zon meter voor ons gemak geplaatst word, sinds wanneer doen multinationals iets waar ze zelf geen belang bij hebben ? ik houd nu zelf mijn verbruik bij en die meterstanden doorgeven kost toch ook maar enkele minuten per jaar. dus voor mij heeft zon slimme meter geen enkele meerwaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De netbeheerders zijn er zelf ook niet blij mee hoor ;) Er is al sinds 2012 bekend dat de slimme meters moeten worden geplaatst, maar echt haast maken ze er niet mee.... Het wordt ze verplicht vanuit de overheid. En die hebben er als doel mee dat mensen bewuster met energie omgaan vanwege CO2-verdragen die gehaald moeten worden.

      Verwijderen
    2. Je kunt hem gewoon weigeren want het is namelijk niet verplicht. De oude doet wat hij moet doen en ik vind het ook zonde van de materialen van een nieuwe meter. De standen hou ik zelf wekelijks bij en het doorgeven vind ik ook een kleine moeite.
      De meteropnemer komt er niet meer aan te pas als je gewoon op tijd doorgeeft en de standen niet te raar zijn.

      Verwijderen
  2. Ons nieuwe huis heeft ook een slimme meter. Ik vond het voornamelijk handig dat ik geen meteropnemers binnen hoef te laten. Dat deed ik sowieso al niet zonder afspraak en stroomleverancier-legitimatie; maar nu hoeft het gelukkig niet meer. Ik vind dat zo stom. Zo'n Nuonjas kost 60 euro op de markt en je kunt tegenwoordig wel elk pasje laten lamineren zodat het er echt uitziet en ondertussen joost-mag-weten-wie allemaal binnen laten met snode plannen... Misschien erg vergezocht, maar ik heb helaas een praktijkvoorbeeld gezien waarbij er misbruik gemaakt werd van de situatie (oude vrouwtjes beroven, kijken wat je in huis hebt en zulks).

    Ik vind het dus wel fijn en het verbruik kan ik ook prima zelf in de gaten houden. Ik weet nu onderhand wel wat we verbruiken en hoeveel dat kost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een slimme meter, en moeten nog steeds zelf jaarlijks de meterstanden doorgeven... die dan worden vergeleken met de netbeheerders meterstanden.
    Tot dusver weinig verschil met de domme meter ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben super voor een slimme meter! Heb er in mijn vorige woning een gehad!

    Nu in onze jaren 20 woning een enkele meter.

    Des tijds werden er in mijn oude wijk overal slimme meters geplaats is samenwerking met politie ivm oprollen van hennep kwekkerijen. En dat werd dan ook veel vuldig gedaan. Woonde dan ook in een vijzondere buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben nu ruim een jaar zonnepanelen. Bij de installatie krijg je toegang tot een app waarbij het rendement realtime afgelezen kan worden. Geen slimme meter voor nodig. Bovendien is het wel leuk om de analoge meter terug te zien draaien 😉 zelf de stand doorgeven is inderdaad de moeite niet, ik zie geen toegevoegde waarde van de slimme meter en de analoge doet het perfect.
    Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb sinds een paar jaar zo'n slimme meter en en er erg tevreden over. Ik houd zelf niks bij, maar krijg elke 2 maanden een verbruiksoverzicht met ook de bedragen erachter. Zo kan ik heel nauwkeurig bijhouden of mijn voorschot toereikend is en of ik terugkrijg. Ben me nu zelfs bewuster van mijn verbruik door dit overzicht. Mijn energieverbruik is geen geheime missie, dus heb er geen probleem mee, dat dit op afstand uitgelezen kan worden. Ik ondervind alleen maar voordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik neem zelf elke week de stand op. De hoeveelheid straling die van een slimme meter af komt schijnt giga te zijn een de vraag is hoe gezond zoiets is. De meter kan op afstand uitgezet worden, kan heel goed mogelijk zijn dat er in de toekomst voor jou beslist wordt wanneer je vaatwasser, wasmachine, droger aan 'mogen'. De regeling qua energie van zonnepanelen is nu heel gunstig. Rond 2020 gaat dit waarschijnlijk anders worden. Met een slimme meter kan dat al snel ongunstig worden omdat goed te zien is wanneer er stroom is oogewekt en wanneer verbruikt. Met een terugloopmeter is dat niet te zien.
    Ik zie dus geen enkel voordeel van een slimme meter tov een gewone meter. Ik heb trouwens gelezen dat die meters zelf energie gebruiken en dat veel mensen met een slimme meter de indruk hebben dat hun verbruik hoger is geworden zonder dat ze hun gedrag hadden veranderd.
    De privacy is zeer slecht geregeld. Gevaar voor inbraak.
    Ik houd mijn meter zo lang mogelijk, da's wel duidelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lees dit ook nog door voor je beslist.

    http://ox.merudi.net/forum/topic/pas-voor-slimme-meter-je-kunt-hem-weigeren

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er zijn er ook zat die na plaatsen enorme hoge energienota krijgen dus waarom de mijne vervangen als oude nog goed is ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben nu ruim 1,5 jaar zonnepanelen en gewoon nog de oude meter. De slimme meter hebben we geweigerd. De meter draait op zonnige dagen vrolijk terug. (een leuk gezicht!)
    Wij vinden het totaal niet nodig dat iemand anders achter zijn pc kan zien wat ons verbruik is. Dat is geen geheim hoor, maar een ander heeft daar niets mee.
    Op de omvormer van de panelen staat precies de opbrengst per dag enz. Daar heb ik geen app ofzo voor nodig.
    Zolang het kan houden wij gewoon de analoge meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In België is het nog niet verplicht, maar dat zal niet lang meer duren.
    Ik schakel enkel over wanneer het niet meer anders kan/mag.
    Ik vind een slimme meter wèl een stevige inbreuk op mijn privacy. Nu kan ik ook mijn verbruik registreren: ik neem elke week de meterstanden op. Net als Johmar hierboven denk ik dat de winst en andere voordelen vooral bij de leveranciers liggen. Mijn hele levensritme is af te lezen aan mijn energiegebruik. Hoe laat je opstaat, wanneer je overdag thuis bent, welke avonden je er niet bent, hoe laat je gaat slapen. En alle informatie die via het internet verstuurd wordt, is te hacken.
    Mijn idee over privacy komt overeen met deze stelling "I have nothing to hide, but that's nobody's business" oftewel " Het gaat niemand wat aan dat ik niets te verbergen heb".

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik verwacht ook binnenkort een brief over het plaatsen van een slimme meter, mijn buren hebben er al één. Ik ga weigeren. (gelukkig kan en mag dat ook! Ik hoef zo'n ding niet vanwege de forse hoeveelheid straling. Mijn gezondheid staat voorop.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)