woensdag 7 oktober 2015

Kinderboekenweek: Tobias´ 3 favoriete prentenboeken

Ik kwam er vandaag achter dat het Kinderboekenweek is. Ik kan me van vroeger niet herinneren dat hier op school veel aan gedaan werd, maar ik hoor nu om me heen wel van veel ouders dat er allerlei activiteiten worden georganiseerd. En dat kan ik alleen maar toejuichen, want lezen is ook echt geweldig! Als er één ding is wat ik Tobias graag zou willen meegeven, dan is het de liefde voor boeken. En gelukkig lijkt dat goed te lukken, want Tobias vraagt zo´n 20 keer per dag om voorgelezen te worden! ;)

Dit is zijn top 3 favoriete voorleesboekjes:

1. De serie van Doedel de slaapmuis

Elke ochtend bij het wakker worden is het eerste wat Tobias zegt: Doedel?! Deze serie bestaat uit 4 boekjes:
  • Doedel en het monster - over de lente
  • Doedel en het rode gevaar - over de zomer
  • Doedel maakt er een potje van - over de herfst
  • Doedel gaat vliegen - over de winter


Zelf vind ik deze boekjes ook geweldig, want mijn moeder las ze ook al aan mij voor! Ik heb dus 3 boekjes meegenomen vanuit huis. Het vierde boekje heeft Sander een paar jaar geleden voor mij gekocht als verrassing, zodat ik de reeks compleet had. Echt lief <3

2. De kleurentrein

Dit boekje kan ik inmiddels helemaal uit mijn hoofd "voorlezen" zo vaak hebben we dit boekje gelezen! Een hele poos was dit boekje de nummer 1 favoriet, maar inmiddels dus niet meer. En eerlijk gezegd vind ik dat niet zo heel erg ;) Maar het blijft een van zijn lievelingsboeken en hij kent inmiddels wel al aardig wat kleuren! Dus ja, daar doen we het voor he? ;)


3. De krokodil die niet van water hield

Dit boekje is, net als Doedel, een gezamelijke favoriet. Ik vind het gewoon zo´n schattig verhaaltje over een krokodil die erachter komt dat hij een draak is en dat hij daardoor niet van water houdt! Bovendien is het heel schattig als Tobias mee zit te lezen. Bij dit boekje doet hij dat heel erg, vooral als de krokodil in het water gaat springen dan zit Tobias echt mee te tellen. Echt genieten! :)




Voor de kinderboekenweek wil ik eigenlijk ook wel weer een nieuw boekje kopen voor Tobias..... (Ok, eigenlijk wil ik dat altijd wel, want ik ben echt een fan van prentenboeken ;) ). Hebben jullie nog aanraders? Welke boeken lazen jullie kinderen graag? Of misschien jijzelf?? 

25 opmerkingen:

  1. De boeken van Guido van Genechten zijn voor peuters heel erg leuk om voor te lezen/te bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had nog nooit van Guido gehoord! Ik ga eens kijken :D

      Verwijderen
  2. de Nijntjesboeken en Rupsje nooitgenoeg. Groet Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad rupsje nooit genoeg .
    Was erg succesvol zowel bij mijn kinderen als ook nu bij de kleinkinderen.
    Veel lees plezier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rupsje nooitgenoeg is absoluut een klassieker :D Die hadden we hier al in huis toen Tobias nog niet was geboren hihi ;)

      Verwijderen
  4. Dat laatste boek van de krokodil lijkt mij inderdaad wel heel erg leuk. Ik kan je geen boek adviseren. Wel had ik toen de kids klein waren een video (jaja) van Bassie en Adriaan die allemaal kinderliedjes zongen. Heel erg leuk en leerzaam. Het stond bij ons elke dag op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hm, zou je niet gewoon lid worden van de bieb? Dan kan je zoveel prentenboeken lenen als je wilt. Plus dat ze vaak ook leuke activiteiten hebben voor kinderen, voorleesuurtje enzo.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meneertje op zijn kop, kleine vierkante boekjes waren dat.

    Ik vond het altijd zo leuk om af en toe een woord te veranderen en dan door dochter gecorrigeerd te worden: nee mama, dat staat er niet.

    Van de musical op de eindklas lagere school ken ik nog steeds de tekst van de liedjes meezingen 30 jaar later, zo vaak oefenden we dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig is dat!! Ik laat soms expres een wat langere stilte vallen, vaak vult hij het dan ook aan.... :)

      Verwijderen
  7. Mama kwijt is een leuk prentenboek vind ik, ook echt voor tobias' leeftijd.
    Groetjes Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb net een blog geschreven over het feit dat ik als volwassene nog steeds kinderboeken lees. Maar dat is toch een iets andere leeftijdscategorie nog. Jonge kindjes geef ik graag boeken als Jip en Janneke, Nijntje en Rupsjenooitgenoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De boeken over Kikker zijn hier favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De Bobbi-serie is hier erg in trek. En onlangs voor een verjaardag gekregen: 'hoi-hoi wat fijn'. Prachtig boek! Of de prentenboeken van charlotte dematons, kun je een eigen verhaal bij verzinnen. En... En... En... Ah, er is zoveel moois! Succes met kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het boekje ' Over een kleine mol die wil weten wie er op 'n kop gepoept heeft'. Geweldig boekje voor peuters en kleuters. Misschien is Tobias nog net iets te jong voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die hebben we inderdaad ook in huis, maar Tobias vindt hem nog niet zo heel erg boeiend. Binnenkort maar weer eens proberen :)

      Verwijderen
  12. Momenteel is hier een flapjesboek van Dikkie Dik favoriet. Die kan ik hem wel 1100x voorlezen en nog is hij leuk. Hij heeft maar 5 pagina's, maar toch. En verder inderdaad 'mama kwijt', of ALLES van Richard Scarry zoals het vroemtuigenboek of 'Waarom lig jij in mijn bedje?'.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou wel een kindje lusten. De gele ballon. En alle boeken van dikkie dik

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er zijn al heel wat tips gegeven waarvan ik ze zelf ook bijna allemaal wel heb.
    Ikzelf ben gek van "raad eens hoeveel ik van je hou". Deze heeft ook een youtube kanaal en nog boeken die op deze lijn doorgaan. Vind onze dochter leuk, die het eindelijk leuk vind om voorgelezen te worden. Waar ik zoonlief uren voorlas vanaf kleins af aan, vond dochter dat niet leuk. Zoonlief wil niet meer lezen en ik hoop dat dochter net zo'n boekenwurm als mij gaat worden. Dus het is geen garantie dat Tobias lezen leuk blijft vinden, ik hoop het wel voor je, hoor. Want het is zo belangrijk.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Misschien bobbi op het potje?? Ik vind t heerlijk voorlezen omdat het zo lekker in Rijm is!! En de flapjes van Dikkie Dik vind ze al tijden geweldig hier! Miek

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Rupsje nooitgenoeg, Dikkie Dik, Wij gaan op berenjacht, Max en de Maximonsters en Kleine Bever en de Echo waren hier favoriet.
    Onze kinderen kregen elk jaar in de kinderboekenweek een boek, toen ze wat ouder werden, mochten ze zelf een boek uitzoeken. We schreven er in in welk jaar ze het boek gekregen hadden en nu hebben ze ieder in hun volwassen huiskamers en mooi rijtje kinderboeken staan uit hun eigen kindertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. de bobbi boekjes vind ik helemaal geweldig! en de gruffalo en berenjacht en en en en en... ;) er zijn zo ontzettend veel leuke boeken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gonnie! Is hier de grote favoriet zo tegen de twee jaar oud. Bobbi doet het ook goed, en zoekboeken zijn ook leuk vanaf een jaar of twee. Welkom in mamoko, de gele ballon, de ontvoering van mona lisa.
    Ook ben ik gek op de versjesboeken van marianne busser en ron schroder. Die zijn zo schattig en grappig, is voor alle leeftijden leuk.
    Julia donaldson boeken doen het ook goed, de gruffalo, tyranosaurus drup, draak dries.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het boek van de mol was ook favoriet bij onze zoon. En Jip & Janneke vond hij altijd erg leuk. Ik heb hem tot zijn 11e jaar elke avond voorgelezen. Ook mocht hij ieder jaar tijdens de Kinderboekenweek een boek uitkiezen, maar helaas is hij niet een boekenwurm zoals zijn moeder. Hij is nu 12 en leest nooit meer uit zichzelf een boek. Ik vind het ontzettend jammer.. Groetjes Elle

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier zijn op dit moment dikkie dik en dribbel favoriet

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)