maandag 5 oktober 2015

Werken aan mijn gezondheid

De laatste weken kakte ik weer behoorlijk in qua gezond eten en sporten. Er werd weinig bewogen en weer veel te veel chocolade gegeten. Ik merkte dat ik steeds vermoeider raakte, maar gaf de schuld aan de drukte de afgelopen tijd... En dat zal vast ook wel meespelen, maar ten diepste weet ik ook wel dat ik daarnaast ook gewoon een schop onder mijn kont nodig heb om weer in beweging te komen. Letterlijk door weer meer gaan sporten, maar ook figuurlijk, door weer gezonder te eten.

Daarom heb ik besloten dat ik mezelf de komende week een flinke boost te geven. Een "overdosis" vitamines door middel van zelfgemaakte sapjes, bijvoorbeeld. En lekker uitslapen als Tobias dat toelaat; voor Sander hoef ik er de komende dagen niet uit, dus dat is ook lekker :) En natuurlijk lekker in beweging blijven!

Waarom is het toch weer zo ver gekomen? Ik denk dat het gewoon een vicueuze cirkel is: als ik moe ben heb ik geen zin om uitgebreid te koken en kies dan vaker voor gemaksvoeding, maar daar haal je natuurlijk minder energie uit dan uit zelfgemaakte gezondere maaltijden. Door dat ongezondere eten word ik nóg vermoeider en blijft het probleem zichzelf dus in stand houden.

Vanmorgen maakte ik dus een lekker sapje van een halve pompoen, 2 appels en 3 wortels. Zalig! Eigenlijk snap ik op zo´n moment dan niet waarom ik zo vaak voor een reep chocolade zwicht in plaats van de sapmachine aan te zetten en een lekker sapje voor mezelf te maken!

15 opmerkingen:

  1. Opnieuw starten kan iedere dag, goed zo!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezond koken hoeft toch niet veel tijd te kosten? Omelete met groente -al is het maar soepgroente uit de vriezer- is zo klaar. En zorgen dat er voldoende voorraad is van gezonder gemaks maaltijden.

    Als je straks weer werkt wordt het wellicht moeilijker om elke keer zelf te koken. Plannen en je eraan houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm, ik zie een omelet niet echt als een gezonde maaltijd eigenlijk. Misschien eet ik dan gezonder dan ik denk ;)

      Verwijderen
    2. Waarom zou een omelette geen gezonde maaltijd? Eiwit en groente is toch prima combinatie? Ik bewaar altijd restjes zoals pasta, aardappel en groente en die verwerkt ik daarin.

      Ben benieuwd wat dan wel gezond is volgens jou.

      Verwijderen
    3. Goede vraag, Lot. Ik weet dat jij er anders over denkt, maar ik eet nog steeds graag volgens de schijf van 5.

      Verwijderen
    4. Het is maar de vraag of eten volgens de schijf van vijf nu zo gezond is of dat ie alleen gezond is voor de voedingsindustrie.

      Verwijderen
    5. Kan prima zijn de schijf van 5, het is niet voor iedereen DE goede samenstelling.

      Ik heb de indruk dat je niet helemaal lekker gaat soms. Geef het een kans anders te gaan eten en zie wat het voor je gezondheid doet en dan vooral de zoet behoefte. Brood eten geeft mij alleen maar meer trek.

      Verwijderen
    6. Nee, klopt, soms val ik heel erg terug in zoetigheid eten... maar als ik oplet dat ik op een verhouding van ongeveer 50% koolhydraten, 30% vetten en 20% eiwitten zit, dan voel ik me eigenlijk het beste.... En van die chocolade afblijven.

      Verwijderen
    7. Gewoon geen chocola kopen is echt het makkelijkst. Eenmaal in huis dan wordt het heel moeilijk. Ik weet er alles van. Om die reden heb ik ook geen borrelnootjes of chips in huis.

      Verwijderen
  3. Dat vind ik dan weer grappig: je partnerprogramma is van bol, terwijl je volgende week bij Coolblue begint :P. Maar: goed dat je weer wat gezonder gaat eten. Bij ons gaat 't binnenkort minder denk ik, over 4 weken gaan we klussen + verhuizen, dat is meestal niet de meest gezonde periode qua kookwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Nu je het zegt denk ik ook dat het daar is fout gegaan bij ons eigenlijk.... Tijdens het klussen, de vloer eruit halen en in de rommel zitten....

      Coolblue heeft trouwens ook wel een partnerprogramma, maar daar snap ik niks van!

      Verwijderen
  4. We zitten dus blijkbaar in hetzelfde schuitje...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is ook opeens herfst en dan kan je nie anders dan zin krijgen in warme choco en lekkers erbij.. Maar goed dat je het weer gaat proberen. Ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Succes, ik vind trouwens dat je het best goed doet met gezond eten. Op basis van wat je schrijft, tenminste.

    Welke sapcentrifuge heb jij? Is het een snelle met warme persing, of een slowjuicer met koude persing? Die laatste heeft meer saprendement, door tragere persing, en blijft meer vitamines intact lijkt mij. Wat is jouw ervaring?

    Groetjes,
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)