zondag 15 november 2015

Dé basisschool gevonden?!

Sanders opa had een mooie uitspraak: "Ik geloof niet in toeval. Dingen vallen je toe..." oftewel: dingen die toevallig lijken zijn helemaal niet zo toevallig, maar je kan daarin worden geleid. Voor mij voelt dat een beetje te zweverig, maar afgelopen vrijdag moest ik er toch wel even aan denken....

We zijn ons al een poosje aan het oriënteren voor een basisschool voor Tobias. Een paar weekjes geleden gingen we naar een Montessori school. Erg leuk, maar we hadden ons voorgenomen om minstens bij 3 scholen te gaan kijken, want dan kun je ook een beetje vergelijken met elkaar. En weten we tenminste zeker dat we de juiste keuze maken.

Afgelopen vrijdag waren we dan toevallig in een wijk in Rotterdam waarvan ik wist dat er óók een Montessori school zit. Dus we besloten eigenlijk heel spontaan om daar even langs te gaan... Ik tikte de naam van de school in Google Maps in en we lieten ons er door de navigatie heenbrengen. Toen we binnenkwamen hadden we beiden direct zo´n klik-gevoel Echt het gevoel van: wow, deze school straalt echt precies uit wat we zoeken!!

Maar wat bleek toen?! We waren op de "verkeerde" locatie. Het bleek namelijk dat de school meerdere vestigingen had. Waaronder een Montessori vestiging en een Dalton vestiging. En wij waren "per ongeluk" op de Dalton locatie terecht gekomen.

"Toeval" of "viel het ons toe"? 

Ik zou deze school eerlijk gezegd niet hebben overwogen, omdat we heel erg gefocust waren op Montessori onderwijs. Maar we waren zó gecharmeerd van de sfeer die er hangt dat we nu toch een afspraak hebben gemaakt om bij deze locatie rondgeleid te worden. En om eerlijk te zijn denk ik dat we hem na dat bezoekje ook wel direct zullen inschrijven, want ik heb inmiddels ook wat meer gelezen over Dalton onderwijs en eigenlijk spreekt dit me nóg meer aan dan Montessori.

Kennen jullie Daltonscholen? En hadden jullie ook direct een goed gevoel bij de school die je uiteindelijk hebt uitgekozen, of kwam dat pas na een rondleiding??

14 opmerkingen:

  1. Wij hadden zo'n klik met Freinet onderwijs, alleen na een aantal jaar op die school blijkt ons kind geen Freinet kind te zijn. Hij kwam niet tot leren en had, hoewel behoorlijk slim (onderzocht) een fikse leerachterstand opgelopen. Daarop hebben we besloten van school te wisselen en een jaar te doubleren om de achterstand in te lopen (was op veel gebieden meer dan een jaar). En nu in groep 6, 2 jaar later is ons kind weer op het te verwachten niveau.
    Blijf dus ook na de kleuterklassen goed naar je kind kijken en jezelf afvragen klopt de ontwikkeling en zit mijn kind hier nog goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is die school een beetje bij je in de buurt? Of brengt de opvang Tobias heen en weer op dagen dat je moet werken? Zitten er kinderen uit de buurt op deze school, of moet er veel geregeld worden als zijn klasgenootjes willen komen spelen?
    Dat zijn, m.i., ook niet onbelangrijke vragen.
    Succes met je keuze. Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In ons dorp is de Daltonschool gesloten wegens te weinig nieuwe aanmeldingen vanwege mindere prestaties. In een kleinere plaats gaat dit snel rond en dan haken ouders af. Overigens gingen bij de school van de kinderen (reguliere openbare school) de prestaties ook hard naar beneden en nu weer stijl omhoog.
    Mocht ik de keus voor de school nog een keer overdoen dan zou ik kiezen voor een school dicht in de buurt. Mits deze redelijk draait. Nu moeten we elke dag samen op pad en moet dochter langer op de bso blijven omdat een deel van de route erg onveilig is. Ook valt ze een beetje buiten de groep in de straat want niet op dezelfde school. Dat was nooit een probleem maar sinds vorige zomer wel een beetje. Dochter heeft vriendinnen zat maar die wonen bij school en/of te ver om alleen naar toe te gaan.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou er inderdaad heel goed over nadenken waar deze school staat, heel veel tips heb je hierboven al gelezen en daar sluit ik me bij aan. Vriendjes in de buurt zijn heel belangrijk maar ze moeten wel op dezelfde school zitten anders willen ze niet met elkaar spelen is ook onze ervaring. Het klinkt raar en toch is dit zo. Er zijn heel veel kinderen n de buurt hier, en hij kent ze van het kinderdagopvang maar zoon gaat naar een andere school bij ons in het dorp en de anderen willen niet met hem spelen en spelen alleen met de eigen school kinderen. En wil je tot hij 10-11 jaar is hem steeds blijven brengen omdat het te gevaarlijk is onderweg, niet zo makkelijk met andere kindjes kunnen spelen want wellicht te ver weg.
    Wij staan nog steeds achter deze keuze van de school waar zoon heen gaat. Ik had meteen een klik en toen hoefde hij nog niet eens naar school en manlief was het er later ook mee eens. Ondanks dat het een christelijke school is en man daar echt niet achter staat maar na een rondleiding op een open dag was hij ook om.
    Moeilijke keuzes als je in een grote stad woont of gewoon kiezen voor de school bij je in de buurt. Het is misschien niet het onderwijs waar jij helemaal achter staat maar het past mss wel beter bij Tobias.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn met de kinderen ooit begonnen op een reguliere christelijke basisschool tegenover ons huis. Het is ons niet goed bevallen. Er was weinig mogelijk voor kinderen die niet in het standaard plaatje passen. Nu zitten de kinderen op een Dalton een paar wijken verder met speciale afdeling voor kinderen met meer leerbehoefte en capaciteiten. Het bevalt ons erg goed en het gaat niet alleen om het leren en zelfstandig werken, maar ook het welbevinden van het kind in zijn totaal. Sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen in een klas staat hoog op de agenda nu. Ik ben daar zo ontzettend blij mee. En een kind dat op sociaal emotioneel vlak lekker gaat, presteert ook met het leren beter. De school moet bij je passen en bij het kind passen en afstand naar de school of de ligging is m.i. minder van belang.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dalton! ik lees al heel lang mee op je blog, nooit eerder gereageerd maar ik ben zelf juf op een daltonschool: Helen Parkhurst ( de grondlegster van Dalton onderwijs) en Maria Montessori waren tijdgenoten en hebben, bij leven, ook contact met elkaar gehad: bij Montessori is het motto vaak: leer mij het zelf te doen/ bij Dalton is het Motto vaak: leer mij het samen te doen!
    Dat laatste spreekt mij meer aan, iedereen kan leren samenwerken! w

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn begonnen op een Jenaplan school. O, wat trok ons het soort onderwijs aan. Kleine klassen. Alle kinderen werken zelfstandig in eigen tempo aan de verschillende vakken in hun stamgroep. Dus niet per jaar zoals normaal op een basisschool gebeurt. Vaak in projectvorm.
    Op papier zag het er allemaal zo mooi uit. Zo wilden wij onze kinderen hun onderwijs laten ervaren.
    De uitwerking was echter bedroevend. Kort na onze komst kwam er een nieuwe directeur, die dingen anders aan ging pakken.
    Het paste niet meer bij ons, het leesonderwijs ging ook zienderogen achteruit.
    Onze luxe is dat naast deze school een reguliere basisschool zit (beide op loopafstand van ons huis)
    Toen de Jenaplan school letterlijk leeg begon te lopen, zijn wij overgestapt naar de reguliere basisschool.
    Zo'n goede keuze geweest! De oudste bleef uiteindelijk met zes leeftijdgenootjes over. Dat is echt veel te weinig om je sociaal goed te kunnen ontwikkelen.
    Het argument van dichtbij je huis zoeken is zeker waar. De kinderen spelen met klasgenootjes, niet met buurtgenootjes.
    Ook zien we nu nog verschil met kinderen die op Jenaplan zijn gebleven en die regulier onderwijs hebben gevolgd. Op de middelbare lopen ze met bepaalde vakken zeker achter.
    Onze ervaringen zeggen natuurlijk niets over alle bijzonder soorten onderwijs. Maar laat je niet gek maken door de mooie voorstellingen die een school aan nieuwe zoekende ouders voordoet.
    Sas


    BeantwoordenVerwijderen
  8. In de buurt is zeker belangrijk, maar dochter speelde ook veel bij vriendinnen uit de rest van de buurt, kwam ook doordat er een grote speeltuin tegenover ons huis was waar de hele buurt lid van was en kwam.
    Zelf zat ik op montessorischolen zowel kleuter, basis als MULO en voor mij was die aanpak erg geschikt, ik ging graag mijn eigen gang en had weinig leiding nodig. Mijn zus mislukte er totaal, zij had andere aanpak nodig. Of Tobias er geschikt voor is kunnen jullie zelf het beste beoordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben ook een Daltonschool bekeken. Maar ik vond de sfeer hier erg kil en hoewel het soort onderwijs ons aanspreekt, sprak deze school ons helemaal niet aan. We hebben nog bij twee andere basisscholen gekeken. En bij eentje hadden we ook allebei gelijk het gevoel "dit is het!". Ik volg nu ook de fb pagina en zie zulke leuke dingen voorbij komen die ze doen. Zoontje gaat in januari starten, ik hoop dat hij daar zijn draai kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heb je ook al eens gekeken naar de 2 scholen bij ons in de wijk? Cornelis Haak, christelijk, Pionier, katholiek. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een school in de buurt is het aller-belangrijkste! Als Tobias wat ouder is speelt hij niet met buurtkinderen maar met klasgenoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vergeet niet te kijken naar de bereikbaarheid van de school. Als je je kind zelfstandigheid wil bijbrengen is zsm zelf naar school kunnen vaak veel effectiever dan eeuwig gehaald worden van een zelfstandigheidsbevorderende school. Sociale vorming is ook na school zelf met vriendjes kunnen spelen, door de buurt fietsen, buitenspelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij ons in de straat woont een jongen die in een andere plaats naar school gaat. Hij kan niet alleen, te ver. Is dus tot groep 8 afhankelijk van hulp van zijn ouders.
    Het is een leuke, sociale jongen. Toch heeft hij geen aansluiting met de kinderen in de buurt.
    Spelen met buurtgenootjes is er niet bij. Iedereen speelt met klasgenootjes. Afspreken gebeurt ook ín de klas. Daar wordt niet gedacht aan buurjongetje.
    In de herfstvakantie heb ik hem dan ook meerdere malen alleen in de straat rond zien lopen.
    Sneu, zielig? Ja!
    Maar ik snap het wel. Onze kinderen spreken ook af met de vriendjes van school. En niet met hem.
    Waarom vertel ik dit?
    Een school gewoon in je woonbuurt is zo belangrijk. Vooral voor de sociale ontwikkeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een buurt school is vaak het leukst voor het kind en het meestpraktisch voor jullie

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)