zaterdag 28 november 2015

Doel: gezonder eten!

Ik heb er al eerder over geschreven dat ik gezonder wilde gaan eten. Ik wil het ook echt wel, maar helaas val ik altijd al snel weer terug in mijn oude gedrag en ga weer ongezonder eten. Het grootste probleem is dat ik eigenlijk bijna geen enkel fruit lust. Althans, geen vers fruit. Ik lust wel appeltaart of bananenkwark enzovoort, maar dat telt natuurlijk niet.

Nu werd ik afgelopen week flink met mijn neus op de feiten gedrukt: opeens had ik 4! aften tegelijk. Dat is toch wel een teken aan de wand dat mijn weerstand echt veel te laag is. Tijd voor verandering, dus! En de snelste weg is tóch door gezonder te gaan eten. Meer fruit, minder snoep. En natuurlijk elke dag verse groentes.

Natuurlijk mag ik ook best wel blijven genieten. Ik ga mezelf niet alles ontzeggen, maar wil juist in plaats daarvan voortaan focussen op meer goede stoffen binnenkrijgen in plaats van minder slechte!

Om mezelf te motiveren heb ik een Instagram account aangemaakt waarop ik foto´s wil gaan zetten van alles wat ik eet. Mijn gebruikersnaam is danoontje1985. Voel je vrij om me te volgen als je dat leuk vindt en me ook aan te spreken als ik niet gezond bezig ben of verslap. Ik kan alle motivatie en sociale controle goed gebruiken.

21 opmerkingen:

  1. misschien is het juist voor jou een uitdaging om niet het standaard fruit te eten. Mijn dochter lust pas sinds een paar weken sinsaasappels en mandarijnen maar heeft altijd wel bv zoete punt paprikaas gegeten of kaki-fruit en sterfruit.
    Groenten hoeven niet perse vers te zijn, diepvries is ook gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En het sappen en smoothies enthousiasme, waar is dat gebleven? Oook een goede en makkelijke manier om meer goodies binnen te krijgen,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zijn de wetenschappers juist weer op terug gekomen, vers sap staat inmiddels in hetzelfde vak als cola en andere prik.

      Verwijderen
    2. Dat komt alleen door het suikergehalte. Vers sap (zelfgemaakt dus, niet uit een pak) bevat nog altijd meer vitaminen dan cola e.d. ;)

      Verwijderen
  3. Kan je wat met tips? Sinaasappel persen en stukken peer (ik doe met schil en al) erdoor doen en dan staafmixer erop. Dan krijg je een wat dikkere sinaasappelsap maar heb je wel een peer op! Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vind je eigenlijk niet lekker aan fruit en zijn zoveel smaken en structuren daar is toch wel iets bij dat je wel lust.
    Appeltje in stukjes met wat kaneel en klein klontje boter erop in de micro (als je die hebt) paar minuten en dan smaakt het naar appeltaart.
    Van groente vind ik een aantal niet lekker maar fruit eet ik van alles van.

    Ik dacht dat vegetarische etenden juist zoveel groentes aten dat ze voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen. Of is je eetpatroon ook beetje versloft door de hektiek van weer werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lust bananen....

      Maar meestal vind ik het te knapperig, te glibberig of te koud. En ik hou er niet van om ergens op te moeten bijten en dat het dan "openknapt" brr....

      Maarja, ik moet er toch maar aan wennen ben ik bang. Qua groentes heb ik dan zelf weer minder moeite mee, al hou ik ook niet echt van rauwe groentes.

      Verwijderen
    2. Tja dat gevoel kan ik me dan weer niet voorstellen hoe dat voelt om dat te ervaren.
      Je kan natuurlijk veel prakken en iets verwarmen en dan door geprakte halve banaan doen, wees creatief en zoek oplossingen. Het zal er iets minder aantrekkelijk iets zien dus eerst fotograferen dan maar.

      Ik weet trouwens niet hoe op Instagram te komen, is er een link van?

      Verwijderen
  5. Ik voel met je mee, ben ook absoluut niet dol op fruit (understatement). Ik werkte wel twee stuks per dag naar binnen als een smoothie of sapje, tot mijn dochter die dietiste aan het worden is dat afraadde. De goede stoffen uit fruit zijn dan een stuk minder beschikbaar, dus zonde van de calorien helaas. Fruit is volgens haar ook veel minder belangrijk dan groente en daar eet ik wel ruim van gelukkig. Nu doe ik wat fruit door de sla, dan krijg ik het net weg:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar ben je dan van plan om elk snoepje/stukje chocolade, koekje, maaltijd etc. op de foto te zetten? Want anders heeft zo'n project geen zin. En wat wil je er mee bereiken?
    Gezond eten is natuurlijk belangrijk maar regelmaat is net zo belangrijk. Het helpt mij enorm om vaste momenten op een dag te hebben voor gezond, en andere voor minder gezond (koekje bij de koffie, tussendoor eet ik geen koek). Doordat dit elke dag praktisch dezelfde tijdstippen zijn, vraagt mijn lichaam op andere momenten ook niets. Ik kan me zo ook echt verheugen op koffietijd met koek (of taart, jaaah). Maar toen ik jouw foto op instagram zag van het stuk taart vond ik het ook zo lullig om dan meteen met "foei" te reageren, ik zat namelijk net zelf aan de koffie met een stuk zelfgebakken cake ;-) Nee, jezelf alls ontzeggen heeft weinig zin, wel doseren (balans).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En even afgezien van fruit dan; paprika's, komkommer, snoeptomaatjes, wortel of gewoon een bakje rauwkost of iets, lust je dat wel? Want ik begreep altijd dat daar veel meer vitamine in zit dan als in fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb dit ook! (Het gebrek aan fruit, niet de aft.) Ik ben redelijk kieskeurig wat betreft fruit, en neig wat meer naar luxe fruitsoorten. Daarom eet ik het niet zo vaak. En ik voel me er absoluut niet schuldig over, er zijn genoeg andere manieren om aan je vitamines te komen :)
    Ik vind het wel moedig dat je het wilt leren eten. Dat geeft een goed voorbeeld voor Tobias en misschien ontdek je uiteindelijk nog een fruitsoort die je wel lekker vindt om te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tomaten is goed tegen aften, ook tomatensap/soep werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weet je zeker dat het door je fruit te kort komt? Kan natuurlijk best maar het hoeft niet. Ik krijg altijd een mond vol aften van tomatenketchup. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik door had dat de tomatenketchup de boosdoener was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tomatenketchup is ook best een agressief spulletje. Mijn zoontje krijgt er ook altijd een hele rode rand van rond zijn mond, maar hij is er ondanks dat echt helemaal dol op!!

      Verwijderen
  11. Kijk eens op de site van het voedingscentrum.
    Je kunt daar een dagboek bijhouden met je eetpatroon.
    Je ziet dan ook of je alle essentiele stoffen binnenkrijgt.
    En je krijgt advies in welke voeding deze stoffen zitten, dan kun je daaruit kiezen wat je wel en niet lekker vindt. Werkt voor mij prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aften ontstaan vaak ook als gevolg van te weinig slaap.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dan eet je toch geen fruit, tegen heug en meug iets eten wat je tegenstaat is ook niks. Snoeptomaatjes, stukjes paprika etc. Supergezond.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn man eet niets aan fruit behalve banaan.
    Nu hebben we een blender en de ene na de andere smoothie gaat erin. Magere yoghurt mengen met 1 sinaasappel ,1 banaan en 1 kiwi levert genoeg vitamines op.

    Als ik last van aften heb spoel ik met heet water en zout. prikt wel maar werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Blauwe Zendium tandpasta is goed tegen aften. De tandarts zegt dat de samenstelling van het speeksel invloed heeft op aften. Niet zozeer de weerstand...... Dat scheelt weer fruit schuldgevoel.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)