woensdag 28 september 2016

Een kijkje in mijn financiele bullet journal

Een aantal lezers van de blog had gevraagd of ik eens wat foto´s wilde laten zien van mijn bullet journal. Dus bij deze een eerste inkijkje. Later zal er nog eentje volgen als jullie dat leuk vinden. Ik heb namelijk 2 bullet journals: eentje voor dagelijks gebruik en eentje om de financiën in bij te houden. Vandaag geef ik een klein inkijkje in de financiële bullet journal. Waarbij ik niet alles laat zien, want ik vind sommige dingen privé. Omdat ik ook redelijk actief ben op de Engelstalige bullet journal junkies schrijf ik deze blog ook in het Engels. Als je in het Nederlands wilt lezen kun je de cursieve letters dus overslaan.

A few of the readers of this blog had asked if I wanted to show my bullet journal. This is the first of 2 blogs, because I have 2 bullet journals: one for the daily use and one for my financials. Some stuff is private, so I won show anything. 



De eerste bladzijde is mijn calendex. Hierin kan ik per dag zien wanneer er iets te gebeuren staat dat mijn financiële situatie aangaat. De cijfers in de calendex corresponderen met de cijfers van de bladzijdes in mijn bullet journal. Zo kan ik makkelijk zien dat er bijvoorbeeld op bladzijde 9 iets staat over 1 oktober. Op bladzijde 9 staat dan een lijstje met mijn vaste lasten en op welke dag het wordt afgeschreven.

The first page is my calendex. In this calendex I can see appointments and events about my financial situation. The numbers in het calendex are corresponding with numbers of the pages. For example: on October 1st you can see the number 9. On the 9th page of my bujo is a list with all my monthly expenses.

Een paar bladzijdes verder staat een grafiekje waarin ik onze netto waarde bijhou. De roze lijn is ons doel. De grijze lijn is hoe het daadwerkelijk gaat. Komt goed hoor! ;)

On the next page is a graphic of our netto worth. The pink line is our goal line and the grey one is the actual net worth. 


Daarna heb ik de 5 grootste uitgaves per maand op een rijtje gezet. Met een kleur codering, zodat ik ook makkelijk zie welke op nummer 1 stond.

Next I have a tracker for the 5 biggest expenses per month. I've used color coding, so I can see which one was the highest for each month. 




Ik heb ook een tracker voor de restjes die we bewaren als we teveel hebben gekookt. Zo heb ik wat meer overzicht over wat er nog in de vriezer ligt en zorg ik ervoor dat het niet te lang blijft liggen. De uiterste datum staat dan weer in de calendex.

I also have a tracker for left overs. So I kwow what I have and how long it has been in the freezer. The last date that I want to eat it is in the calendex.



Een bibliotheek tracker met daarin de datum dat de boeken terug moeten en hoeveel boeken ik heb geleend, zodat ik geen boete krijg.

A library tracker with the date that I need to bring the books back to the library. This saves a lot of money, because I tend to forget the date that I need to bring them back.


Ons komende boodschappen experiment voor Positief Besparen: elke week hetzelfde weekmenu aanhouden....

An experiment of this month is to check if we can save money on groceries I have made a weekly menu that we are going to use for each week of this month. I'm really curious how it is going to work out for us.


Als laatste hebben we een tracker voor deze maand omdat we een 'no spend maand' houden. De dingen waar we deze maand geen geld aan willen uitgeven staan in het rood.

The last thing I wanna show you is our no spend tracker. We're trying not to spend money on stuff like going out and delivery food. 



13 opmerkingen:

  1. Wat vreselijk leuk om ons een inkijkje te gunnen in je Bullet Journal. Het werkt voor mij erg motiverend om te zien hoe jij alles bijhoudt. Goed voorbeeld doet volgen!

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh, ik zit ook te denken om telkens hetzelfde weekmenu te maken. Hou je ons op de hoogte hoe dat bevalt? Ik vind het zeer interessant hoe je het hebt ingedeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Complimenten! Wat fijn dat je dit wilt delen. Kijk, hier kan ik van leren, dankjewel, dankjewel. Op de eerste foto schrijf je een verwijzing naar een pagina, die snap ik niet helemaal. Het lijkt erop dat je op 1 oktober 9 euro afgeschreven gaat worden en op 3 oktober 20 euro. Lijkt me veel werk om bij te houden. Groetjes, L.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi L, fijn dat je er iets mee kunt. Ik zie nu dat ik die calendex inderdaad niet helemaal helder heb uitgelegd. Een calendex is eigenlijk een combinatie van een kalender en een index. In de calendex kun je zien op welke bladzijdes in de rest van de bullet journal iets staat geschreven over die bladzijde. De 9 die je noemt bij 1 oktober is dus een verwijzing naar bladzijde 9; hier staat een lijstje met onze vaste lasten. De 20 bij 3 oktober verwijst naar bladzijde 20, waar mijn lijstje met bibliotheek-inleverdata staat.

      Als ik dus bijvoorbeeld over 5 maanden een afspraak heb kan ik gewoon op welke bladzijde dan ook een aantekening maken en vervolgens in mijn calendex een verwijzing zetten naar het bladzijdenummer, waardoor ik het tegen die tijd gemakkelijk terug kan vinden.

      Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb uitgelegd :)

      Verwijderen
    2. Dankjewel Daantje, ik begrijp het. Wat een handig systeem.

      Verwijderen
  4. Heel heel erg leuk om te zien hoe je het gebruikt!!
    Ik ken ook mensen die een maandmenu hebben en dat steeds laten terugkomen, om de 'saaiheid' van een weekmenu te verminderen. Ik ben zeer benieuwd hoe het bevalt. Zelf zou ik bang zijn dat mijn kinderen het niet zouden waarderen. Wat zij het lekkerst vinden eet ik zelf liefst niet iedere week ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geldt hier ook inderdaad. Tobias is geen fan van wortels, bijvoorbeeld. Maar we kopen hem om met vissticks LOL ;) Ik ben wel blij dat hij dol is op komkommer en tomaten. Dat kun je bijna overal als extraatje bij doen, dan krijgt hij sowieso vitamines binnen...

      Verwijderen
  5. Dat ziet er leuk uit zeg!
    Wij hebben ook een weekmenu, maar dan wel elke week een andere :-) Is niet helemaal hetzelfde he. Ik vind het wel superhandig dat je ook de restjes bij houdt. Leuk dat je het deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er leuk uit! Heel leuk dat je het deelt!

    Wij maken ook gebruik van een weekmenu, maar dan elke week een nieuwe. Is niet helemaal hetzelfde he :-)
    Wel ook superhandig dat je de restjes bijhoudt. Dat scheelt vast een hoop weggooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om dit te zien zeg! Ik ben vooral benieuwd hoe het standaard weekmenu gaat bevallen. Ik ga het ook overwegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het er mooi uitzien! Leuk ook met die washi tape!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig, zo'n inkijkje. Knap dat het voor jou werkt; ik vind het zo omslachtig met al die pagina's.

    Ik heb 1 excelpagina waarin alles per dag op 1 regel staat. Ook de saldi van alle rekeningen. Je kunt altijd in 1 oogopslag zien welke vaste last eraf gaat, wat begroot is aan boodschappen of benzine, welke gewone uitgaven ik doe of wat die dag begroot is aan variabele uitgaven. Ook wat ik wanneer spaar is verwerkt en wordt in alle saldi doorberekend.

    Eén weekmenu voor elke week vind ik wel heel saai. Een tweewekelijks menu zou ik al iets gezelliger vinden. Er is zoveel lekkers te maken. Dat kan ik niet limiteren tot 7.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)