woensdag 19 oktober 2016

Spic en span dankzij mijn bullet journal

Een paar weken geleden ben ik weer enthousiast gestart met het huishoudschema van Flylady. Dit is een huishoud methode waarbij je elke dag, week, en maand terugkerende klusjes en thema's hebt die je dan in huis gaat aanpakken. Voor mij werkt het echt heel goed, zo lang ik me ook maar daadwerkelijk aan het schema blijf houden en niet denk dat ik het allemaal wel uit mijn hoofd kan, want daar ben ik gewoon geen ster in.

Echter heb ik er na een paar weken vaak last van dat de klad er weer inkomt. Het huis is dan weer redelijk op orde en ik heb dan minder 'eer' van mijn werk, en dus laat ik het weer versloffen, waardoor het dan na een paar maanden weer net zo'n bende is als daarvoor.

Maar.... durf ik het te zeggen?! ... ik heb nu wel het gevoel dat de knop écht om is! En dat komt vooral door één kleine verandering die ik heb doorgevoerd: ik heb nu een control journal gemaakt in mijn bullet journal! Voorheen dacht ik dat ik wel genoeg had aan de opdrachten die op internet stonden, maar het werkt voor mij dus véél beter als ik het schema daadwerkelijk op papier zie staan en dus ook precies zie wat er nog moet gebeuren. En elke keer een vinkje kan zetten als iets gedaan is.

Zo heb ik nu een heel eenvoudig 'room rescue schema'. Room rescue betekent dat je naar een bepaalde kamer toegaat en daar 5 minuten gaat opruimen. Na die 5 minuten is die opdracht dan weer gedaan voor die dag. Voorheen bleef ik tijdens de roomrescue vaak hangen in de woonkamer. De andere kamers bleven dan toch wat achter geschoven. Nu, met mijn eigen schema, krijgen alle kamers sowieso eens per 2 weken 5 minuten aandacht. En dat is duidelijk te merken! Hierdoor is het over het algemeen een stuk netter in huis.

Daarnaast gaan er ook weer een hoop spulletjes weg. Elke dag probeer ik wat weg te doen en tot nu toe gaat dat erg goed. Als leidraad hou ik deze lijst aan, maar het gebeurt ook wel eens dat ik opeens iets heel anders ga opruimen. Vanmorgen bijvoorbeeld een tas met winterkleding uitgezocht, omdat Sander zijn regenpak zocht.

Als ik een keer een dagje geen tijd heb om op te ruimen of iets weg te doen dan is er ook geen man overboord. Juist door dat perfectionistische los te laten en mijn schema te blijven volgen gaat het steeds een klein stukje beter.

5 opmerkingen:

  1. Oh, dat werkt voor mij ook altijd zoveel beter, zo'n lijstje met echte vinkjes! Ik ga het ook maar eens opzoeken, het is hier in huis ook wel nodig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed! Zou je willen laten zien, hoe je het schema in je bullet journal hebt opgenomen? Ik ben ook al een tijdje aan het puzzelen met schoonmaakschema's (want het is hier ook al snel een bende, wanneer we beide aan het werk zijn). Ik wil het ook graag iets gestroomlijnder, zodat we het beter bij kunnen houden en niet elke week 2u aan het puinruimen zijn, omdat er weer een week niets gedaan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor meer informatie zie www.flylady.net. Het is een Amerikaanse website (natuurlijk met een webshop), maar er zijn veel gratis tips te lezen. Advies schrijf je in voor de FlyLady Light e-mails met dagelijkse tips en 'opdrachtjes'. A FlyBaby in the Netherlands ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat het voor jou beter werkt als het op papier staat snap ik helemaal! Ik heb dat ook.

    Geweldig dat je nu echt het idee hebt dat de knop definitief om is.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)