zondag 18 december 2016

Bloemkoolrijst en andere groentes

Vanderweek kocht ik bij de Albert Heijn bloemkoolrijst. Dit is letterlijk wat de naam zegt: rijst gemaakt van bloemkool. Ik had deze tip gekregen van iemand van Weight Watchers. Bloemkool is namelijk, net als alle groentes, onbeperkt te eten, dus door dat te nemen in plaats van gewone rijst, kan ik weer wat punten overhouden voor bijvoorbeeld wat pindasaus of een gebakken eitje bij de nasi.

Maargoed, die bloemkoolrijst beviel enorm goed! Ik had in eerste instantie niet tegen Sander gezegd dat het bloemkool was, en hij had het dus ook niet gemerkt. Heel grappig.

Dus heb ik een paar dagen later zelf geƫxperimenteerd met een bloemkool in de keukenmachine. Door te kiezen voor de raspfunctie lukte het prima om de bloemkoolrijst na te maken. Het was wel iets grover en vochtiger dan die van de Albert Heijn, dus volgende keer dep ik het even af met een stukje keukenpapier, zodat het wat droger wordt. Maar verder smaakte het identiek genoeg om te besluiten dat ik het voortaan zelf wel maak. Veel goedkoper en ook nog verser!

Ik vind het leuk om op deze manier wat extra groentes toe te voegen aan onze maaltijden en voel me er erg goed bij om nog meer groentes te eten dan normaal. Zo maakten we vandaag voor de lunch ook een lekker soepje met wortel, tomaat, prei en bleekselderij. Na het koken ging het in de blender en bleef er een redelijk egale soep over. Tobias zat er helemaal van te smullen, terwijl hij normaal gesproken niet zo van groentes houdt. Het is soms best een uitdaging om hem voldoende groentes te laten eten. Maar die uitdaging gaan we zeker weten winnen!

10 opmerkingen:

  1. hoe heb je t dan gegeten?gekookt zeg maar?
    ik heb t pas ook gekocht en gewokt maar dat vond ik echt geen succes....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het twee minuten voorgekookt en daarna nog even meegebakken met de overige groentes :)

      Verwijderen
  2. Gaat goed zeg! Waar kun je bloemkoolrijst vinden? Welk schap? Vers of ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij onze ah xl ligt het in de buurt van de verse pasta en voorgeschilde aardappels :)

      Verwijderen
  3. Je hebt ook bij de reformwinkels, al pasta gemaakt van peulvruchten zoals linzen. Is een leuke ontwikkeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoete aardappel is ook een groente en tevens eiwit , ook te gebruiken als vervanging en geen punten
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij gebruiken geraspte bloemkool ook als afdeklaagje op een ovenschotel omdat we geen aardappels eten. Dit gaat prima en is lekker vooral met wat kaas erover. Ik vind het alleen wel minder vullen dan rijst of aardappels. Na het eten van de nasi met bloemkoolrijst had ik vrij snel weer honger. Misschien idd een eitje of zoiets erbij doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De blender is een hele goede vriend om Tobias aan de groente te helpen: soepjes, sauzen. Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het bijzonder dat je niet proeft dat het bloemkool is! Dat had ik niet verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van bloemkoolrijst kun je ook heel goed een pizzabodem maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)