woensdag 7 december 2016

Weight watchers woensdag - week 2

Vandaag krijgen jullie ook weer een update van me over hoe het met de weight watchers gaat. Deze update had ik grotendeels al geschreven voordat ik werd opgenomen in het ziekenhuis, want ik plaats het op woensdag omdat dat zo lekker allitereert, maar in principe is maandag mijn weegdag, dus de informatie loopt net 2 dagen achter.

Een lastig weekje

Afgelopen week was een lastige week. Op dinsdag was ik jarig, op zaterdag gingen we naar de Efteling en op zondag vierden we Sinterklaas bij mijn schoonfamilie. Oftewel: 3 dagen vol verleidingen. Ik heb mijn best gedaan om me netjes aan mijn punten te houden, maar vooral in de Efteling is dit helaas niet gelukt.

Gelukkig waren er óók 4 'gewone' dagen waarop ik wél netjes binnen mijn punten ben gebleven. Daarnaast heb ik in de Efteling ook zo'n 20.000 stappen gezet, dus dat compenseert weer enigszins voor wat ik teveel heb gegeten.

Valkuilen

Doordat ik alles bijhou wat ik eet merk ik ook steeds beter wat mijn valkuilen zijn. En dat zijn eigenlijk (vind ik zelf!) toch wel verrassende dingen. Het zijn niet de dagen zoals in de Efteling, maar juist de dagelijkse dingen die enorm aantikken...
  • Elke dag een (extra) koekje bij de koffie
  • Tobias' bord leegeten als hij zijn eten niet helemaal opeet
  • Op het werk met elke traktatie die wordt uitgedeeld meedoen
  • Kiezen voor frisdrank in plaats van water
  • Gedachteloos 4 keer per dag chocolademelk uit de automaat halen op het werk
  • Altijd mijn bord leegeten, zelfs als ik vol zit of het helemaal niet zo lekker vind
Daarnaast is ook het emotionele aspect wel een belangrijke trigger voor mij. De avond nadat ik te horen kreeg dat mijn contract niet werd verlengd vond ik het ook erg moeilijk om niet terug te vallen in veel snoepen, en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de dagen erna ook meer moeite had om van snoepgoed af te blijven. 

Ik ben wel heel blij met deze inzichten, dat helpt me weer vooruit. Na een paar dagen kniezen heb ik mezelf wel weer herpakt. December heeft natuurlijk wel meer verleidingen, rond Kerst en Oud en Nieuw, maar zoals iemand zo mooi schreef:

"Je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw, 
maar tussen oud en nieuw en kerst" 

Kortom: je mag echt wel af en toe genieten, als je daarna maar weer gewoon verder gaat met gezond eten :)

Resultaat week 2:

Ik ben wel weer wat afgevallen, maar niet voldoende om qua BMI te zakken. Mijn BMI is dus nog steeds 25,8. 

7 opmerkingen:

  1. Bewustwording is een deel van het proces...ik zit er ook middenin...iedere dag weer een overwinning...succes...op naar een gezond, eet, beweeg en leefpatroon!! WMT

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat van die chocolademelk is echt zo herkenbaar! Thuis drink ik eigenlijk 99% van de tijd water en op het werk nam ik steeds chocolademelk. Nu ben ik daar afgelopen voorjaar mee gestopt, soms dronk ik ook wel 4 bekers. Nu met het koude weer toch weer mee begonnen maar ik stop er ook weer mee, het is inderdaad nergens voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je BMI is niet heel slecht volgens mij. Dus zeker op de goede weg. Is BMI 25 je doel?

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, dat eten uit emotie herken ik zo! Moeilijk is dat hè. Maar als je volhoud en dus niet toegeeft, geeft dat na de tijd zo'n goed gevoel, denk daar dan maar aan. Ik voel me zelf altijd nog ellendiger als ik me na slecht nieuws of uit verveling helemaal heb volgevreten met vette bende, nog slechter dan daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou ja, alle beetjes helpen! Je bent in ieder geval weer wat kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. vind t altijd frustrerend.. ik snoep niet bijzonder veel maar kom toch aan/val absoluut niet af..
    ontbijt met brinte met zoetstof en kop thee zonder suiker. daarna 2 koffie met zoetjes en fruit. smiddags 2 boterhammen en kop cup a soup oid en water. tussendoor ook water. smiddags kop thee en 2 koekjes/biscuitjes. avondeten en aardbeienkwark(mager). probeer tegelijk met kids tanden te poetsen rond 19u zodat ik savodns niet meer neem behalve thee en water.. helaas blijf ik hiermee gewoon op gewicht.. en bij ietsje meer eten kom ik zelfs aan.. maf maar ja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het bewust zijn van je valkuilen is het belangrijkste begin, en dat doe je zo te lezen al extreem goed! Je moet jezelf ook zeker niet straffen als het voor jou gevoel een keer niet goed gaat! Volgende dag weer beter :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...