zaterdag 20 mei 2017

Food matters

Gisteravond keek ik op Netflix een interessante documentaire: Food matters. Deze documentaire ging over het belang van vitamines en mineralen in onze voeding. Volgens de documentaire krijgen we allemaal te weinig vitamines en mineralen binnen. Zelfs als je gezond eet is het lastig om er voldoende van binnen te krijgen, want de bodem waarop groentes groeien is enorm verarmd in de loop van de jaren, waardoor planten die stoffen niet uit de grond kunnen opnemen en dus minder goede stoffen bevatten.

De makers van de documentaire raadden aan om sowieso biologische groentes te gaan eten, maar daarnaast ook supplementen te slikken. Hiermee zouden veel klachten kunnen verdwijnen, zoals vermoeidheid en depressie, maar ook hartklachten.

De huidige medicijn-industrie zou deze informatie liever verborgen houden,omdat ze miljarden verdienen aan pilletjes tegen deze klachten. Als het zo simpel op te lossen is als door bepaalde vitamines in grote hoeveelheden te slikken dan zouden een hoop mensen zonder werk komen te zitten.

Veel mensen hebben een angst dat je bij een (te) hoge dosis vitamines last krijgt van bijwerkingen, echter werd dit in de documentaire tegengesproken. In 23 jaar tijd zijn er 10 mensen overleden aan een overdosis vitamines, terwijl en jaarlijks duizenden mensen overlijden aan de gevolgen van bijwerkingen van medicijnen.

Toch denken we al snel: één medicijn tegen één kwaal. Bij vitamines werkt dit niet zo. Daarbij is het zo dat één vitamine verschillende kwalen kan verhelpen. Of beter gezegd: je lichaam gebruikt de vitamines als bouwstoffen voor hormonen en heelt vervolgens zichzelf.

Ik vond het echt een heel interessante documentaire. Zou PMDD dan toch ook op te lossen zijn door een supplement? De afgelopen maand slik ik Magnesium Plus en Multi 4 All van Orthica en ik heb wel het gevoel dat het beter met me gaat dan voorgaande maanden. Ik zal het langere tijd moeten blijven slikken om te bepalen of het daadwerkelijk door de vitamines komt of dat ik gewoon een goede maand heb,maar ik heb goede hoop.

7 opmerkingen:

  1. Het is niet verkeerd om zo nu en dan je bloed te laten onderzoeken en daarin je waardes te laten bepalen. Mijn schoonmoeder had juist van die vage klachten van vermoeidheid en pijntjes die veroorzaakt werden door een vitamine overschot. Door het jaar in en jaar uit slikken van een multivitamine. Nu ze daarmee gestopt is knapt ze langzaam maar zeker op.

    Net als een medicijn zou ik vitamines niet zomaar gaan slikken. Maar inderdaad het is een hele interessante documentaire.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon lukraak een multivitamine slikken is ook niet echt de bedoeling van wat ze in die documentaire zeiden. De bedoeling is om gezond te eten en vitamines die je tekort komt, waardoor je klachten krijgt, aan te vullen, eventueel in een hogere dosis dan in een multi preparaat. Maar ik weet ook niet of ik overtuigd ben hoor ;)

      Verwijderen
  2. De keuringsdienst van waarde heeft een aantal jaar geleden ook een aflevering gemaakt over vitamines en kwam tot de tegenovergestelde conclusie; vitamines slikken als je gezond bent en gezond eet is maar onzin.
    Ik heb het jaren geprobeerd in de hoop dat het beter met mij zou gaan maar de pieken en dalen bleven en er was gewoon iets heel anders aan de hand.
    Ik slik wel vitamine D in de winter, maar dat word ook echt aanbevolen. Ik heb mij er ook eens op laten prikken en die was inderdaad te laag.
    Ik denk dat de conclusies van dit soort documentaires ook altijd erg omgebogen worden naar wat ze willen dat er uit komt.
    Neem het ook altijd maar met een korreltje zout ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die documentaire ging ook over mensen die ziek zijn. Net als dat je geen medicatie gaat slikken als je niet ziek bent geldt dat nagtuurlijk ook voor extra vitamines lijkt me:)

      Verwijderen
  3. B6 is ook zo'n vitamine waarbij je klachten krijgt als de waarde te hoog is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind 'Forks over knives' een betere docu. Vitamine D bijslikken is in Nederland heel verstandig. Ik eet weinig dierlijke producten en neem er B12 bij. Verder zo weinig mogelijk leeg voedsel eten. Je zou ook nog zelf wat kunnen kweken. Kiemen kan heel makkellijk gewoon in huis in een vergiet of zeef en zo kun je je eigen vitamines en mineralen kweken. Het nadeel van supplementen vind ik dat ze geisoleerd zijn, ook al is het een multi. Hoeveel kan je lijf er eigenlijk mee. Als je de voedingsstoffen rechtstreeks uit je voeding haalt kan het zijn dat je lichaam ze anders verwerkt. Verder is er nog heel veel onbekend over voedingsstoffen.
    Wij deden al aan kiemen. We hebben weer bessenstruiken, diverse kruiden. En vanmiddag gaan mijn man en een van onze zoons moestuinbakken maken volgens de makkelijke moestuinmethode. We hebben al een composthoop. Lokaal, lekker en gezond en nu maar hopen op een enorme oogst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moet meteen denken aan dat wanneer ik (als gezond persoon, voor zover ik weet) start met het slikken van een multi-vitamine, ik direct ziek wordt. Gezien ik in een apotheek werk, nam ik voor kort nog wel eens wat mee. Onder het mom van 'het zal wel goed zijn voor je'.
    Blijkbaar krijg ik dan toch teveel van iets binnen...

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)