dinsdag 12 september 2017

Begroting voor 2018

De afgelopen dagen ben ik alvast bezig geweest om een begroting voor 2018 te maken. Op die manier wil ik proberen om meer inzicht te houden in wat er elke maand wordt afgeschreven en welke kosten we kunnen verwachten.

Als eerste heb ik alle vaste lasten per maand genoteerd. De meeste vaste lasten worden 12 keer per jaar afgeschreven, maar er zijn ook een aantal die maar 10 keer per jaar eraf gaan, zoals de waterschapsbelasting. Daarnaast betalen we onze premie voor de opstalverzekering en het schoolgeld eens per jaar. Ook hier heb ik dan alvast rekening mee gehouden.

Hiernaast heb ik in het schema ook aangegeven in welke maanden ik de verschillende jaarnota's en wijzigingen in de maandbedragen verwacht. Dit zit netjes over het jaar verspreid, dat is wel fijn.

Vervolgens heb ik ook de inkomsten genoteerd, hierbij ook rekening gehouden met zaken als kinderbijslag, vakantiegeld en andere inkomsten.

Op deze manier had ik een goed beeld van hoeveel geld er elke maand overblijft om vrij te besteden. Het is nu nog mijn bedoeling dat ik hierbij ook rekening ga houden met zaken als een nieuwe zomer- en wintergarderobe voor Tobias (en enigszins voor onszelf!), cadeautjes etc. Dit is de volgende stap die ik nu ga maken.

Zijn jullie al bezig met een begroting voor 2018?

13 opmerkingen:

  1. Ehm nee... Ik leef nog enorm in 2017 op het moment merk ik. Aan overstappen van zorgverzekering had ik ook nog niet gedacht tot ik er bij Zuinigaan over las.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee nog niet. Je bent nog eerder klaar met je begroting dan Prinsjesdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, nog niet mee bezig geweest. Ik verwacht in november de nieuwe afschrijvingen te krijgen van de hypotheek dus dan ga ik er mee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jazeker, ik schreef er toevallig vandaag over.
    Niet alles ligt natuurlijk nog vast.
    Omdat ik al jaren alles bijhoud, ook wanneer wat wordt afgeschreven, is t niet veel werk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een begroting totaal niet omdat inkomsten niet vaststaan.. bij mij afhankelijk hoeveel uur de opvangkids afnemen en man gelukkig wel een basissalaris en daarboven de uitbetaling van zn overuren elke maand (of eigelijk elke 4 weken)

    ik heb wel alvast de basisbestanden voor 2018 gemaakt in excel. met hierin de vaaste lasten zoals ze nu zijn en ook alvast het urenbestand voor mijn uren als gastouder. ideaal. ben al helemaal klaar dus kan in januari gewoon weer gaan invullen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig... ik heb dus juist omdát mijn inkomsten niet vast staan, een meerjarenbegroting.

      Verwijderen
    2. er komt meer binnen dan we nodig hebben voor uitgaven, dus t is niet zo belangrijk hoeveel de inkomsten precies zijn ;) rest wordt verdeelt over spaarpotjes, geen gekke dingen :) heerlijk die luxe (en nee er komt geen ton per jaar binnen oid, maar dankzij al 17 jr alles bij houden loopt alles gewoon soepel)

      Verwijderen
  6. Ik heb een financieel meerjarenplan tot ik 80 ben, met per jaar een globale begroting. Alle uitgaven, inkomsten, wat ik kan beleggen en wat voor rendement ik daaruit kan halen.

    Best leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb zelfs al tot 2020 klaarstaan. Zodra 2017 voorbij is schuift deze weg en komt er 2021 voor in de plaats. De wijzigingen die nodig zijn voor 2018 pas ik meestal in oktober/november aan. Zodra de cijfers bekend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn begroting stopt niet op 31/12. Die loopt gewoon door. Waar nodig pas ik verhoogde (verrassend genoeg nooit verlaagde) incasso's aan en ik kan per dag van het jaar zien wat het saldo is na afschrijving of bijschrijving van zaken. Daarnaast heb ik boodschappen en benzine daarin begroot zodat ik weet wat ik overhou.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben trouwens wel een 10 jaren plan/budget.

    Hiermee kunnen we uitrekenen wanneer we bepaalde grote uitgaven kunnen doen, of wanneer we een bepaald spaarsaldo hebben. Er zitten jaarlijkse loonsverhogingen in verwerkt etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebbene en excel bestand en zodra er bedragen verandere passen we dat aan. Er staat bijvoorbeeld dat er in september wtcg binnen komt maar ook welke maanden de waterschapsbelasting word afgeschreven bij ons 1x per jaar. Er is in dat bestand een overzichtje met kosten die elke maand terug komen, de vaste lasten en er naast een klein overzichtje met bijzonderheden per maand. Dit systeem gebruiken wij sinds 2008 en ik vind het ideaal

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nee, nog niet, dat doe ik in november als het indexeringspercentage voor de alimentatie bekend is.
    Er staan wat grote veranderingen voor 2018 in de planning: de inkomensafhankelijkecombinatiekorting vervalt want jongste is 12 geworden dit jaar (kan tot € 200 netto per maand schelen), de TSO kosten komen te vervallen want jongste gaat naar het VO. door aflossingen daalt de hypotheekrente aftrek. Kinderbijslag veranderd. Kortom aan de inkomenskant veel veranderingen, daar passen we de uitgaven dan op aan.

    Ik reken alles tot een bedrag per maand en de uitgaven die niet elke maand komen stort ik naar een reserveringsrekening. Komt die rekening dan gaat het van die rekening. Verder een gewone spaarrekening waar vakanties en andere grote uitgaven af gaan. Een rekening waar de hypotheekaflossingen op gespaard worden en een rekening voor de schoolkosten want dat blijkt voor middelbare scholieren zo op te kunnen lopen tot € 600 per jaar. De boeken zijn gratis en voor de rest vragen ze best veel geld.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)