zaterdag 4 november 2017

Assertiviteitstraining

De afgelopen weken heb ik op dinsdagavond een assertiviteitstraining gevolgd. Eerst vroeg ik me af of dat zo'n training wel echt zou helpen, maar inmiddels ben ik wel erg enthousiast.

Wat komt er dan tijdens zo'n training aan bod? Onder andere:

  • De basisregels van assertief gedrag
  • Nee zeggen
  • Feedback geven
  • Feedback ontvangen
  • Omgaan met conflicten

Sommige onderwerpen haalde ik wat meer uit dan andere, maar ik merk in elk geval wel dat er dankzij deze cursus toch wel een hoop is verandert. Niet alleen dat ik nu weet hoe ik assertief kan reageren, maar ook op het gebied van gedachtes over assertief reageren. 

Voor mij betekent assertief reageren vooral dat ik minder over mijn eigen grenzen heen ga en dat ik me sterker voel. In een discussie voel ik me minder van mijn stuk gebracht. Ik durf dingen bespreekbaar te maken, omdat ik nu weet dat ik steviger in mijn schoenen sta, mocht er een conflict ontstaan, dan kan ik dat wel aan. En als het een keer niet goed gaat is er ook geen man overboord en heb ik weer eens geoefend. :)

Door het vele oefenen begint het assertief reageren inmiddels een beetje in te slijten. Erg fijn! Ik kan zo'n cursus dus eigenlijk alleen maar aanraden. 

3 opmerkingen:

  1. Wat goed om te horen dat je zo enthousiast bent en er veel aan hebt! Zelf zou ik wat assertiever mogen zijn en eerder nee mogen zeggen. Het gaat gelukkig wel al steeds beter met de jaren. Worden de trainingen door heel Nederland gegeven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De organisatie waar ik het bij het gevolgd heet Indigo en volgens mij heeft die wel veel vestigingen door heel Nederland inderdaad :)

      Verwijderen
  2. De bedrijfsarts heeft bij mij ook eens zo'n training geadviseerd toen ik weer eens was vastgelopen. Dat was ook nog voordat ik mijn diagnose kreeg.
    Mijn werkgever wilde het toen niet vergoeden en zelf had ik er het geld niet voor, dus ik heb hem nooit gedaan helaas.
    Maar ik heb door mijn diagnose ook al veel geleerd over mijn grenzen en het bewaken daarvan, dus de bedrijfsarts zat er niet ver naast wat dat betreft :)

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)