woensdag 28 maart 2018

Schematherapie gestart

2 weken geleden ben ik, na 4 maanden op de wachtlijst, gestart met de schematherapie. Bij de organisatie waar ik dit doe, wordt dit gegeven in een groepssetting. Ik wil graag wat van mijn ervaringen hiermee vertellen.

Voordat de daadwerkelijke therapie van start ging, moest ik twee lange vragenlijsten invullen. Aan de hand hiervan werd bepaald welke schema's en modi je hebt. Schema's zijn eigenlijk bepaalde valkuilen waar je elke keer intrapt. Vaak heb je schema's ontwikkelt door dingen die in je (vroege) jeugd zijn voorgevallen. Dit kunnen dingen zijn als gepest worden, maar ook overbeschermd zijn opgevoed, of juist dat je ouders helemaal niet aanwezig waren in je leven. Dit kan ervoor zorgen dat je in situaties die hierop lijken weer net zo reageert zoals je dat in je vroege jeugd hebt geleerd.

Modi zijn de manieren waarop je reageert op zo'n schema. Je kunt bijvoorbeeld als een kwetsbaar kind reageren. Of als een boos kind. Maar ook als een bestraffende of strenge ouder. Dit is ook weer erg persoonlijk.

Tijdens een één op één gesprek met de therapeut kreeg ik dan te horen welke schema's en modi bij mij een rol speelden. Tijdens de therapie gaan we hiermee aan de slag:

  • Eerst wordt uitgezocht waar de schema's vandaan komen; welke dingen heb je in je jeugd meegemaakt die deze schema's kunnen hebben veroorzaakt?
  • Vervolgens gaan we aan de slag met het herkennen van momenten dat de schema's en modi omhoog komen in je huidige leven
  • Als laatste is de bedoeling om hiermee aan de slag te gaan om steeds meer naar de modi gezonde volwassene / blij kind te gaan. 


Nu heb ik dus 2 groepsbijeenkomsten erop zitten. Voor mezelf is het wel fijn dat het in een groep is, want in een groep komen al direct een aantal herkenbare dingen uit mijn schema's omhoog. Dus in de groep kan ik ook gaan oefenen om hier anders mee om te gaan. 

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in deze vorm van therapie: in het boek leven in je leven wordt er veel over uitgelegd en kun je ook zelf door middel van vragenlijsten en opdrachten aan de slag met eventuele schema's in jouw leven. Dit boek gaat overigens niet in op de modi. 

5 opmerkingen:

  1. In een andere blog had ik ook al over schematherapie gelezen, en even er meer over gelezen.
    Het herkennen en voor jezelf anders gaan reageren is me duidelijk. Maar hoe wordt dan geleerd om op en met anderen te reageren die je al lang kennen en dis je das dus misschien niet meer HERkennen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's een goede vraag die ik ook met je deel. Ik weet het zelf nog niet helemaal. Volgens mij is het zeker niet zo dat je een compleet ander mens wordt, maar er zullen zeker wel dingen gaan veranderen.

      Natuurlijk zal het voor sommige mensen lastig zijn om je te zien veranderen. Je zit al jarenlang in een bepaald patroon met elkaar en om dat dan te veranderen is lastig. Zowel voor jezelf als voor de ander. Maar soms is het wel nodig. En als mensen echt van je houden zullen ze het alleen maar toejuichen als je werkt aan de dingen die elke keer weer fout gaan (hoop ik!)

      Verwijderen
  2. Benieuwd wat het voor je gaat doen.
    Ik ga hier binnenkort ook mee beginnen ,niet in een groep maar bij een psycholoog.
    Heb het boek gekocht Patronen doorbreken van Hannie van Genderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hopelijk gaat het goed helpen Daantje. Het klinkt wel als veel werk vind ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat je eindelijk terecht kon! Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)