donderdag 21 maart 2019

Meer groentes eten

Het is inmiddels een maand geleden dat ik naar de overgangsconsulente ben geweest, die mij onder andere had aangeraden om 400 gram groentes per dag te eten.

De afgelopen maand heb ik dus erg mijn best gedaan om bij zoveel mogelijk maaltijden (extra) groentes te eten. Dit is over het algemeen best wel goed gegaan. Natuurlijk lukte het niet elke dag, maar er waren behoorlijk wat dagen dat het wél gelukt is, dus daar ben ik wel erg blij mee.

Er zijn hierdoor ook een hoop nieuwe recepten geprobeerd, maar wel met wisselend succes. Een stamppot met pastinaak en andijvie viel bijvoorbeeld niet goed in de smaak; Tobias vroeg na afloop van de maaltijd of we met elkaar konden afspreken dat we dit absoluut nooit meer zouden gaan eten. Andere maaltijden waren gelukkig wel erg lekker en zullen vast nog regelmatig terug op het menu komen.

Ook hebben we een aantal nieuwe groentes "ontdekt" zoals kiemgroentes, die erg lekker zijn voor op brood, en zoete aardappel is ook een nieuwe favoriet. Dit ligt natuurlijk al tijden in de supermarkt, maar tot nu toe had ik het nog nooit echt overwogen om te kopen, maar het is echt heel erg lekker en gezond!


Qua effect merk ik er helaas nog niet echt veel van, maar dat heeft ook langere tijd nodig natuurlijk. Ik word overigens wel vrolijk van al die lekkere groentes, vooral zoals op de foto hierboven met al die verschillende kleurtjes dan word ik al blij als ik het zie ;)

7 opmerkingen:

  1. Pastinaak en andijvie lijkt me inderdaad geen lekkere combinatie, beiden beste scherpe uitgesproken smaken.
    Misschien is de pastinaak beter te vervangen door koolraap, daar is een veel neutralere puree van te maken.
    Ik eet al jaren koolhydraatarm en partner doet mee om medische redenen.
    Gisteren aten we een ovenschotel van onderin plakken corned beef, laag gebakken uien en dan laag koolraappuree en wat geraspte kaas erover, erg lekker vonden we het

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt het was allebei te uitgesproken. Toch was het een recept dat ik ergens online had gevonden, maar smaken verschillen duidelijk haha ;)

      Verwijderen
  2. Hai Daantje, vanwege te hoge bloeddruk eet ik ook meer groente dan voorheen. M.n groene groeten. De tip die ik kreeg is om iedere dag zelf gemaakte soep te eten bij de lunch, want soep is de makkelijkste manier om meer groente binnen te krijgen.
    Dus ga ik nu trouw met mijn thermoskannetje soep naar mijn werk. En gelukkig met succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig die vraag van Tobias 😂

    Groetjes, Gina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er fleurig en lekker uit die foto, mmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk die gekleurde groentes! Ik probeer ook meer groentes te eten en doe dat vooral door bij de lunch vaker salade te nemen, gevuld met een slasoort, tomaten, komkommer en paprika. En dan wat ei of kaas voor de smaak.
    Toch is het wel een uitdaging merk ik.
    Heb je al wel eens geprobeerd om rijst te vervangen door 'broccolirijst' bijv? Die kun je kopen bij de supermarkt, maar je kunt ook zelf een broccoli rauw in je hakmolen doen en klaar. Even kort koken of wokken en superveel groente bij je maaltijd.
    Succes met volhouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is nog best veel 400 gram denk ik. Hopelijk ga je er snel het effect wel van merken!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...