woensdag 18 september 2019

Mijn ervaring met DIM complex

In het kader van "sharing is caring" deel ik regelmatig dingen die bij mij werken om de PMDD beter in toom te houden. Deze blog is dus (denk ik) vooral interessant als je op zoek bent naar informatie hierover. 

Op aanraden van de overgangsconsulente waar ik vanwege mijn PMDD heen ging ben ik 3 maanden geleden begonnen met Dim-complex slikken. Dim is kort voor Diindolylmethaan. Dit is een stof die van nature veel voorkomt in bepaalde groentes, zoals brocolli, bloemkool, kiemen en spruitjes. Via dit supplement krijg ik net zoveel Diindolylmethaan binnen als wanneer ik 450 gram brocolli zou eten.

Wat doet het dan?
Diindolylmethaan is een stof die je lichaam helpt om overtollige oestrogeen uit te scheiden. Bovendien helpt het ook om xeno-oestrogenen af te voeren. Dit zijn stoffen die zich in je lichaam gedragen als oestrogeen,maar het eigenlijk niet zijn. We krijgen ze binnen via dingen als make-up, lichaamsverzorging, maar ook in kleine hoeveelheden doordat ons eten verpakt is in plastic. 
Xeno-oestrogenen houden de oestrogeen-receptoren bezet, waardoor het oestrogeen niet goed aankomt waar het zijn werk hoort te doen en vrij in je lichaam blijft "rondzweven". Dit kan klachten veroorzaken, waaronder PMS, stemmingswisselingen, vermoeidheid en depressie. 

Wat merk ik van de werking?
Ik merk dat het erg goed gaat sinds ik Dim-complex ben gaan slikken. Ik slik het niet de hele maand door,maar begin ermee in de tweede helft van mijn cyclus. Zodra ik een beetje chagerijnig begin te worden weet ik dat het weer tijd wordt voor mijn supplement; erg handige reminder ;) 

Mijn PMDD klachten zijn dan niet helemaal weg, maar wel grotendeels. De afgelopen maanden kwam mijn menstruatie echt als een verrassing, dat zegt denk ik wel genoeg. De normale voorbodes zoals paniek, depressieve gevoelens en boosheid bleven weg. Het enige waar ik nog last van had was een incidentele huilbui, vermoeidheid en wat milde irritatie. In niks te vergelijken met hoe het in het verleden is geweest. 

Nog zoiets geks: ik heb al anderhalve maand geen chocolade gegeten. Ik, de voormalige chocolade-verslaafde, heb totaal geen moeite om van chocolade, snoepjes en koekjes af te blijven. Sterker nog: ik merk dat ik blijer word van bijvoorbeeld yoghurt met walnoten en honing dan van een reep chocolade. Echt bizar!

Dankzij mijn veranderde eetpatroon ben ik de afgelopen anderhalve maand ook nog eens 3 kilo afgevallen zonder daar erg veel moeite voor te hoeven doen. 


Ik vind Dim-complex dus zeker een aanrader om te proberen als je last hebt van PMDD. Hier helpt het tot nu toe erg goed. Ik blijf het voorlopig dus gebruiken en zal over een paar maanden nog een update geven om te laten weten of het nog steeds zo goed werkt. 

Als je zelf ervaring hebt met dit supplement ben ik ook erg benieuwd hoe het bij jullie heeft uitgepakt!




2 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je zoveel positief effect ervan hebt! Het klinkt echt wel heel goed en logisch ook. Ik ga me er eens in verdiepen. Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...