vrijdag 18 oktober 2019

Vaste lasten samen verdelen (met excel bestandje)

Nivelleren. Een woord dat dankzij Mark Rutte een vieze bijsmaak heeft gekregen. Toch hoeft nivelleren niet altijd vervelend te zijn. Binnen een gezamelijk huishouden kan nivelleren soms juist een uitkomst zijn, waarbij de vaste lasten eerlijker verdeeld worden. Vooral als je net gaat samenwonen kan het zeker geen kwaad om er goed over na te denken hoe je de vaste lasten gaat verdelen.

Deze blogpost verscheen eerder op Positief Besparen. 

Verschillende vormen van de vaste lasten verdelen

Er zijn verschillende manieren om de vaste lasten te verdelen als je gaat samenwonen. Ik noem hier een aantal van de meest gebruikte vormen:


Via een gezamelijke rekening

Beide partners laten hun salaris of uitkering op de gezamelijke rekening storten. Vervolgens worden alle vaste lasten hiervan betaald en wordt een gedeelte op de spaarrekening gezet. Het geld dat overblijft kan door beide partners worden uitgegeven.
Het grote voordeel van deze manier is dat beide partners compleet inzicht hebben in alle uitgaves. Het grote nadeel is dat je nooit een verrassing voor elkaar kunt kopen, omdat de ander kan zien wat je hebt uitgegeven. Bovendien, als één partner meer verdient dan de ander, dan betaalt hij naar verhouding een veel groter gedeelte van zijn salaris dan de partner die minder verdient.
Voorbeeld: Jan verdient 2.000 euro en Marie 1.000. De vaste lasten zijn 1.800 euro. Het bedrag op de vaste rekening is dus 3.000 euro. Na aftrek van de vaste lasten blijft er 1.200 euro over. Beide krijgen 600 euro op hun eigen rekening. Kortom: Jan heeft 1.400 euro aan de vaste lasten betaalt en Marie slechts 400. Een verschil van 1.000 euro!


De vaste lasten gelijk verdelen

Beide partners laten hun salaris op een eigen rekening storten. Van dit geld maken beiden een gelijk gedeelte over naar de gezamelijke rekening, waar de vaste lasten van kunnen worden betaald. Het geld dat overblijft kan men vrij besteden.
Voordeel hiervan is dat je elkaar nog eens kunt verrassen met een leuk cadeautje. Het grote nadeel kan zijn dat de ene partner meer geld overhoudt dan de andere. Vooral bij grote verschillen in salaris kan dit een probleem zijn.
In dit geval betalen Jan en Marie allebei 900 euro. Jan houdt vervolgens 1.100 euro over, maar Marie houdt maar 100 euro over. Dit is niet echt 'eerlijk verdeeld'. Jan lijkt in dit voorbeeld toch wel erg van Marie te profiteren, omdat hij ontzettend veel geld overhoudt terwijl Marie maar 100 euro heeft om aan zichzelf uit te geven.

De vaste lasten verdelen op basis van het nivelleringsprincipe

Wanneer de partners erg in salaris schelen, kan nivelleren een oplossing zijn. In dit geval wordt gekeken hoeveel het gezamelijk inkomen is, en hoeveel procent van het gezamelijk inkomen de één verdient en hoeveel de ander verdient. Op basis van dit percentage worden de vaste lasten verdeelt.
Als we weer naar het voorbeeld van Jan en Marie kijken, dan hebben ze een gezamelijk inkomen van 3.000 euro. Marie verdient 33% van deze 3.000 euro en Jan 67%. Dus betaalt Marie 600 euro en Jan betaalt er 1.200. Marie houdt 400 euro over en Jan 800 euro. Dit is opzich een eerlijke verdeling; Jan verdient tenslotte ook meer dan Marie. Maar Marie houdt gelukkig ook nog genoeg geld over. 


Nivelleren hoeft dus niet slecht te zijn!

Nivelleren kan in een gezamelijk huishouden de meest eerlijke manier zijn om de vaste lasten te verdelen. De partner die het minst verdient hoeft ook iets minder bij te dragen, terwijl de partner die wat meer verdient tóch wat meer overhoudt van zijn geld. Op die manier vind ik persoonlijk het geld verdienen het eerlijkst.

Ook benieuwd hoe een genivelleerde verdeling van de vaste lasten er voor jullie uit zou zien? Met dit bestandje kun je het snel uitrekenen.  Druk op bestand en vervolgens op downloaden. Je kunt dan je eigen gegevens invullen en uitrekenen hoeveeel jij en je partner elk zouden moeten betalen als je gaat nivelleren.

7 opmerkingen:

  1. Wij doen het op een andere manier en zijn hier heel blij mee! We werken allebei, maar hebben een nogal wisselend inkomen in de afgelopen jaren. Soms bracht de een meer inkomen in, dan de ander. Dat heeft te maken met studie, zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof, zzp er worden etc. Voor ons werkt dit het best: de inkomsten van beide worden op één rekening gestort. De vaste lasten worden hieruit op een andere rekening gestart, evenals het spaargeld. Iedere maand krijgen we op onze eigen rekening zakgeld (beide net zoveel), zodat we ieder ons eigen geld hebben voor onze hobby's. Man geeft dit uit aan bijv. zijn motor en fietsen, ik aan boeken en dagjes sauna. Het geld wat overblijft kunnen we gezamenlijk uitgeven. Deze manier voelt voor ons als meest eerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen. Wij doen het inmiddels precies op dezelfde manier. Deze blog schreef ik toen wij net waren gaan samenwonen en beiden fulltime werkten. Maar inderdaad als de stiuatie verandert is het goed om ook te kijken of de manier van verdelen nog goed voelt. Nu wij getrouwd zijn en een kind hebben én allebei dezelfde ideeën hebben over sparen en uitgeven, is het ook geen probleem om alles op 1 hoop te doen, vind ik :)

      Verwijderen
  2. ...en hoe zou je het verdelen als Jan 40 uur werkt en Marie 20 uur. Marie doet het huishouden, zorgt voor de boodschappen en kookt iedere dag.
    Zo kunnen ze, als Jan thuiskomt, meteen aan tafel en komt Jan jn een opgeruimd en schoon huis, zijn kleren zijn gewassen en gestreken, Marie heeft zijn pak van de stomerij gehaald en zijn schoenen van de schoenmaker. Marie vult de afwasmachine terwijl Jan alvast de Senseo aanzet. Er wacht hun een lange, rustige avond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mee eens hoor. Deze blog heb ik geschreven toen wij net gingen samenwonen, toen vonden wij het op deze manier het handigste. Maar dit is inmiddels ook voor ons allang weer verandert. Het ligt gewoon heel erg aan de persoonlijke situatie. :)

      Verwijderen
  3. Mijn man en ik betalen allebei bepaalde delen van het onderwijs. Hij bijvoorbeeld de hypotheek, en ik het water, gas en licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn man en ik delen alles. Wij begonnen samen met niets (nog erg jong) en hebben alles samen opgebouwd. Onze inkomsten ontlopen elkaar niet veel en wij zijn geen spenders. Grote uitgaven doen we in overleg. Werkt voor ons prima!

    Groeten Gina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Man verdient veel meer dan wat ik binnen breng. Maar alles gaat op 1 hoop en we hebben geen aparte potjes. Wat hierboven ook al staat aangegeven,ik doe t huishouden en de kinderen en t eten staat klaar als hij thuiskomt. Ook de sporten van de kinderen regel ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)