maandag 2 december 2019

ASR Vitality of: ruzie over geld

Gister hadden Sander en ik voor het eerst in onze relatie van 8 jaar bijna ruzie over geld. Tot nu toe zijn we het eigenlijk altijd met elkaar eens geweest of konden elkaar met argumenten redelijk snel en gemakkelijk overtuigen. Maar gister was het voor het eerst zo ver dat we het écht niet met elkaar eens konden worden.

Het zat zo. Bij het kijken naar mogelijkheden om de zorgverzekering over te sluiten kwam Sander het fenomeen ASR vitality tegen. Dit is een app die wordt aangeboden, waarbij je in ruil voor wat gegevens en wat extra beweging korting kan krijgen op je zorgverzekering én spaart voor kortingsbonnen. So far, so good. Maar ASR Vitality heeft ook een aanbieding: je koopt een Apple watch en verdient deze door middel van een cashback terug over een termijn van 2 jaar.

Sander vond het direct een geweldig idee. Zo'n Apple watch eigenlijk gewoon gratis krijgen is zijn grote droom. En hij wilde toch al wat meer gaan sporten, dus dit werkt dan extra motiverend. Hij ziet geen problemen in het terugverdienen en zo wel, dan betaalt ie het alsnog van het geld dat we vrij te besteden hebben (wij noemen dit "zakgeld") Bovendien is ie draadloos oplaadbaar, kan een melding geven bij een afwijkende hartslag, meet ook zwem-activiteiten enz, enz whoop whoop.

Ik vond het geen geweldig idee. Ik vind het nog steeds een flinke investering en het duurt weer 2 jaar voordat ik dat bedrag compleet terugzie op de spaarrekening. Dat bedrag voor die smartwatch, dat kunnen we ook gewoon lekker op de spaarrekening laten staan, zodat we babystep 3 van Dave Ramsey eindelijk eens gaan afronden. Gister wilde hij nog geen Apple watch, en nu praat ie nergens anders meer over. En als je ergens niet voor betaalt, dan ben je zelf het melkkoetje.

Kortom: we kwamen er niet uit. We hadden gewoon bijna ruzie! Niet tof. Maar uiteindelijk hebben we maar besloten om het onderwerp voorlopig even te laten rusten.... Want echt ruzie krijgen over zoiets, dat is het ons allebei niet waard

20 opmerkingen:

  1. Ow, de argumenten gingen vooral over geld, niet over het "verkopen" van je persoonlijke data. Dat vind ik een gevaarlijke ontwikkeling, die datahonger.En dat het niet eens meetelt in de discussie vind ik zorgelijk.
    Marleen Stikker heeft er net een mooi boek over geschreven, "Het internet is kapot".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, dat heb ik ook zeker wel benoemd, dat is precies wat ik bedoel met: als je iets gratis krijgt, dan ben je zélf de melkkoe. Oftewel: je gegevens worden gewoon verkocht. Daarom vind ik het ook zo vreemd: Sander is heel erg van de privacy en dat is ie nu bereid op te geven, dat is gewoon niks voor hem.

      Verwijderen
    2. Ik ben heel erg van de keuze hebben wat er met mijn gegevens gebeurd, en heb altijd het argument gehanteerd dat het volkomen onethisch is om via ad-tech, zonder dat de consument er iets voor in ruil krijgt, gegevens van de klant ten gelde te maken.

      Als ik de mogelijkheid heb om mijn gegevens te verkopen, en daar willens en wetens voor te kiezen - dan sta ik daar best voor open. Voor mijn "hoeveel stappen zet je per dag" vind ik €5 per maand een redelijke prijs.

      Er wordt in de (vrij tendentieuze) berichtgeving gedaan alsof de gegevens die naar ASR gaan volledige details betreffen over waar je gaat of staat... dat is simpelweg niet waar. In de koppeling die gelegd wordt kun je zien welke gegevens gedeeld worden.. het enige dat er naar het Vitality platform gaat via die koppeling is een dag-overzicht van het aantal stappen. Nou ja.. soit. Dat mogen ze best van me weten, in ruil voor dat geld.

      Verwijderen
    3. PS: Daantje, je geeft aan dat de gegevens verkocht worden. Je beseft je dat voor een zorgverzekeraar het verkopen van gezondsheidsgegevens zo'n beetje het domste is dat ze er mee kunnen doen? De belangrijkste kopers van zulke gegevens zijn namelijk... zorgverzekeraars. Oftewel hun concurrenten. Ze gebruiken deze gegevens veel liever zelf, intern.

      Verwijderen
  2. Een hele discussie hierover op Tweakers: https://tweakers.net/nieuws/159428/verzekeraar-a-punt-sr-biedt-korting-en-cadeaubonnen-aan-klanten-die-wearable-dragen.html groeten anna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als enthousiast lezer van Tweakers had ik dit ook voorbij zien komen. Het verbaasde mij vooral hoe mensen helemaal hoog in de boom klimmen zonder de feiten op een rijtje te hebben.

      Leukste comment die ik zag "Kan de verzekeraar zo niet gewoon zien dat je rookt. (arm gaat 10 minuten lang om de halve minuut omhoog en weer naar beneden, waarna er een grote snelle beweging is (wegschieten van de peuk). Terwijl de gebruiker buiten staat om de 2 uur tijdens de werkdag)." => Dit is simpelweg niet hoe het werkt. ASR krijgt alleen maar een totaal van het aantal stappen dat gezet is - dat is technisch afgedwongen door het platform. Dit soort tendentieuze berichtgeving zorgt er voor dat een platform dat voor veel mensen een financiële prikkel kan geven om een gezondere levensstijl na streven bij voorbaat verdacht gemaakt wordt.

      Verwijderen
  3. Laat Sander gewoon van zijn “zakgeld” zo’n ding bij elkaar sparen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gebeurt er als je , door wat voor reden dan ook, niet aan het aantal gewenste stappen, bewegen etc komt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dat geval krijg je die specifieke maand een lagere of zelfs helemaal geen cashback. Je komt jouw deel van de deal niet na, dus dan staat er ook geen compensatie tegenover.

      Verwijderen
  5. Ik heb er eens naar gekeken wat mij opvalt dat er ook een lidmaatschap aan zit van € 3,50 per maand. Overal staat dat je het KUNT terug verdienen, niet dat het gegarandeerd is. Een voorbeeld is de stappenteller. Tussen de 10000 en 14999 stappen verdien je 100 punten. Dat is voor een normaal zittend beroep best moeilijk te halen elke dag. Wil je 100% cashback dan moet je 2500+ stappen elke maand hebben dat zijn dus 250000 stappen per maand dat is erg veel. Probeer het eens een week uit en kijk of je het haalt.
    Ze zeggen niet voor niets als het te mooi klinkt om waar te zijn dan is het dat ook vaak.
    Zet een gratis stappenteller op je telefoon en dan kun je zelf gratis aan je conditie werken. Dan kun je dit geld gebruiken om een aflossing te doen of de studieschuld af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig, dat is precies wat ik nu aan het doen ben. Een spreadsheetje met alle berekeningen er in na het invullen van het aantal stappen per datum. Tot nu toe: volledig om-track.

      Verwijderen
    2. Je laatste argument ben ik het niet mee eens: als ik dat doe, dan heb ik aan het eind van die twee jaar een deel studieschuld afgelost. Als ik deze deal gebruik heb ik hetzelfde deel studieschuld afgelost, en een Apple Watch - want 100% cashback.

      Qua berekening: 2500 punten per maand is inderdaad 25 dagen per maand 10.000+ stappen per dag. Dat past bij mijn doelstelling om meer te bewegen - maar ik ga deze maand zien of dat haalbaar is. Meten is weten :)

      Verwijderen
    3. Ik lees vooral iemand die heel erg graag een nieuwe gadget wil en hier een mooie ingang ziet om die voor nu budgetneutraal binnen te vissen, maar de verplichtingen die daarbij komen kijken bagatelliseert. Lekker voor sparen, hier en daar wat verjaardagsgeld en dan heb je over een tijdje zo'n ding. :)

      Verwijderen
  6. Alleen de wetenschap hoeveel stappen je zet is niet zo belangrijk, het wordt pas nuttig als de data gecombineerd wordt met andere data, van je Home mini, en van de Slimme meter.Dan zien "ze" dat je die tienduizend stappen niet in de huiskamer maakt...
    Data van nu vragen is prima, daar geef je toestemming voor,maar daar blijft het nooit bij,het is wat anders dan wat de bedrijven er "op den duur" mee gaan doen.De data is niet meer van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik snap jouw Sander wel. Het klinkt als een fijn koopje, maar ik snap jou ook. Geldzaken kunnen lastig zijn en echt een bron van conflicten...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou me nóg eerder zorgen maken over dat die gegevens over je gezondheid later tegen je gebruikt kunnen worden. Eerst een kader stellen en daarna afdwingen dat je meer en meer beweegt of gewicht verliest of wat dan ook. Als je écht zo nodig een apple watch wil, dan kun je daar toch maar beter zelf in investeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik lees toch echt vooral een koop op afbetaling constructie en zelf doe ik daar uit principe niet aan (eerst verdienen en dan uitgeven, niet andersom en ook niet als ik met stappen betaal ;) ). Ik zou het verzamelen van data ook niet vertrouwen, natuurlijk wordt dat gecombineerd met andere data...het spijt mij enorm maar dat is nu eenmaal het verdienmodel. Er bestaan geen filantropische bedrijven, dus waar zit hun winst anders?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat gevoel had ik er dus ook bij, alleen kan ik niet helemaal uitleggen waarom het zo voelt voor mij

      Verwijderen
  10. Ik snap Sander wel en ik denk dat het hem echt motiveert om meer te bewegen want hij wil die 100% cash back natuurlijk halen. De privacy wetten zijn tegenwoordig ontzettend streng, dus daar zou ik niet over inzitten.
    Dus lekker doen joh, een blijde man is ook wat waard ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik snap Sander wel, sterker nog ik ben zelf deelnemer van asr vitality. Ik vind het fijn dat Sander in de comments duidelijk benadrukt welke data je deelt omdat in tegenstelling wat ik andere hier ook weer zie beweren ze alleen toegang hebben tot je totale stappen per dag en gemiddelde hartslag en duur van een work out. Nog even voor Sander. Als je soms fietst is het vrij makkelijk om even 300 punten extra te pakken als je die aan het eind van een maand nodig hebt door een uurtje op 70% van je maximale hartslag te gaan fietsen.
    Zelf heb ik de 2500 punten meestal (2x tot nu toe) rond de 15e van de maand bij elkaar zonder speciale trucs uit te halen.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)