dinsdag 17 december 2019

Period Power - recensie

Een paar weken geleden kocht ik als cadeautje voor mijn verjaardag het boek Period Power. Dit boek gaat over de menstruatiecyclus en hoe je hormonen invloed hebben op je gedrag. Het leek me een erg interessant boek en ik was benieuwd of ik hier nog iets aan kon hebben om beter om te gaan met PMDD (wat dit inhoudt kun je lezen in mijn blogpost over PMDD of via het label PMDD, waarmee je al mijn blogs over dit onderwerp kunt lezen).

Edit: inmiddels is dit boek ook uitgekomen in het Nederlands als De cyclus strategie!

Period Power

Het boek is opgebouwd uit verschillende delen:

  • Het eerste deel gaat over de werking van je lichaam; hoe de menstruatiecyclus is opgebouwd, welke organen en hormonen daar een rol in spelen en hoe een gezonde menstruatiecyclus eruit ziet.
  • Het tweede gedeelte gaat over de verschillende fases waar je doorheen gaat tijdens de menstruatiecyclus, en hoe je dit kunt bijhouden. Ook wordt hierin uitgelegd wat je "superkrachten" zijn en welke "valkuilen" je hebt. De schrijfster geeft tips hoe je het meeste uit elke fase van je menstruatie kunt halen. 
  • Het derde gedeelte gaat dieper in op verschillende fases in het leven van een vrouw: van de eerste menstruatie, zwangerschap, borstvoeding tot de (peri)menopauze. 

Mijn mening over Period Power

Dit boek zie ik meer als een naslagwerk dan als een boek dat je van kaft tot kaft leest. Je kunt hier gemakkelijk de informatie uit halen die voor jezelf relevant is. Voor mij is het hoofdstuk over de eerste menstruatie bijvoorbeeld niet meer zo relevant, maar ik kan me voorstellen dat het wel interessant kan zijn als je een dochter hebt die in die leeftijdscategorie zit. 

Het gedeelte dat ik persoonlijk het interessantste vond was het deel over de verschillende fases van de menstruatiecyclus,. Dit boek heeft me veel handvaten gegeven om mijn eigen cyclus in kaart te brengen en de tips die erin staan waren erg handig. Het boek heeft me ook veel antwoorden gegeven op vragen waar ik al een tijdje mee rondliep met betrekking tot PMDD. Als je weet waarom je bepaalde klachten hebt, zijn die klachten opeens zo eng niet meer. 

Het enige mogelijke nadeel vond ik dat het een Engelstalig boek is. Helaas is er (nog) geen Nederlandse vertaling. Zelf heb ik niet zoveel moeite met Engels lezen. 


Kenden jullie dit boek al? 

1 opmerking:

  1. Nee, ik had hier nog niet van gehoord, maar het klinkt wel interessant. Inzicht in het functioneren van je lichaam is natuurlijk nooit weg.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)