zaterdag 11 januari 2020

Winterdipje - een oplossing


Afbeeldingsresultaat voor zonnetje

Zoals elk jaar rond deze tijd heb ik helaas een winterdip te pakken. Winterdepressie vind ik een veel te groot woord, maar ik merk wel dat ik er een beetje somber en moe begin te worden. Het kost me dan moeite om van de bank te komen. Liefst blijf ik de hele dag lekker in bed liggen met een boek en een grote mok thee.

Gelukkig weet ik inmiddels wel dat in bed blijven liggen juist averecht werkt: in plaats van dat ik me dan beter voel, voel ik me aan het eind van zo'n dag eigenlijk alleen nog maar vermoeider en vervelender. Juist in beweging blijven en proberen regelmatig naar buiten te gaan helpt voor mij het beste tegen dit type dip.

Daarom heb ik mezelf nu ook voorgenomen om elke dag minstens een half uur te wandelen. Via whats app heb ik contact met een aantal anderen die dit ook als doel hebben, en door middel van een dagelijkse foto houden we elkaar op de hoogte van onze wandelingen. Dit werkt voor mij erg motiverend.

Het wandelen zorgt ervoor dat ik meer licht binnenkrijg, waardoor de melatonine, het hormoon dat je zo duf maakt, wordt afgebroken. Ik merk dat ik hier de hele dag profijt van heb; op een dag dat ik ben gaan wandelen ben ik een stuk productiever dan wanneer ik het oversla.

Dus mocht jij je ook duf voelen door de kortere dagen: wandelen is echt een goede tip! En daarnaast helpt het mij in deze periode ook altijd om te bedenken dat de allerlangste nacht alweer een paar weken achter ons ligt. Gister fietste ik bijvoorbeeld alweer in het licht terug naar huis na Tobias' zwemles. Zulke dingen kunnen me echt heel erg blij maken!

4 opmerkingen:

  1. Hoe gaat het eigenlijk met je gewicht?
    Er kwamen 2 oudere post van je onder het bericht vandaar dat ik eraan dacht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was 5kilo afgevallen, helaas na de feestdagen weer wat aangekomen...

      Verwijderen
  2. Heel herkenbaar!
    En zo stom: ieder jaar duurt het even voordat ik bedenk dat het de winterdip is die toeslaat.
    Ik probeer dagelijks lopend dochter naar school te brengen en weer op te halen. Dat is toch twee keer 10 minuten heen en 10 minuten terug.

    Goed dat je elkaar motiveert!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook last van vermoeidheid, niet door het ontbreken van licht maar door de pollen van de dit jaar zeer vroeg bloeiende voorjaarsbomen. Loopneus, niezen en minder energie. Van mij mag het nog wel even flink vriezen.normaal vind ik de wintermaanden wel fijn, mijn 'ellende' begint altijdin het voorjaar. Olga

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)