donderdag 2 april 2020

Mentaal gezond blijven

In deze bijzondere periode is het (voor mij) erg belangrijk om ook aan de mentale gezondheid te denken. Er is een hoop verandert in een korte tijd. Als je gevoelig bent voor depressie, angst of andere psychische problemen is dit een tijd waarin het dan extra belangrijk is om hier bewust mee om te gaan. Daarom heb ik besloten om een aantal van de dingen te delen die ik zelf doe om te werken aan mijn mentale gezondheid. Deze zullen uiteraard niet allemaal toepasselijk zijn voor iedereen, maar wellicht heeft iemand iets aan enkele van deze tips.

Weinig nieuws kijken

Sommige mensen, waaronder ikzelf, krijgen veel spanning en angst door het kijken naar het nieuws. Desondanks bijt ik me er dan toch in vast en kijk er veel te veel naar, in de hoop om hierdoor wat controle te houden. Echter heb ik gemerkt dat het (voor mij) niet helpt en me alleen maar onrust geeft. Daarom heb ik mezelf op een streng nieuws-dieet gezet: elke ochtend mag ik een kwartiertje nieuws lezen en de rest van de dag doe ik andere dingen. Ook vermijd ik om teveel reacties te lezen op blogs die over corona gaan. 

Verveling tegengaan

Wat voor mij ook belangrijk is, is verveling tegengaan. Als ik me ga vervelen dan ben ik namelijk geneigd om dingen te gaan doen zoals het nieuws kijken of piekeren. En daar word ik geen vrolijker mens van. Dus ik probeer mezelf bezig te houden met dingen als opruimen, Tobias helpen met school, spelletjes spelen, bloggen enzovoort. 

Bewegen

Beweging is voor mij erg belangrijk om lekker in mijn vel te blijven zitten. Tijdens een wandeling kan ik even mijn gedachtes de vrije loop laten en kom ik meer tot rust. Af en toe even dansen of stoeien met Tobias maakt me ook vrolijk en telt ook direct mee als beweging. 

Minder op social media

Social media zoals Facebook en Instagram kunnen een fijne afleiding zijn en ook een leuke manier om in contact te blijven met vrienden en familie. Daarentegen kan het ook veel tijd in beslag nemen en er aan het eind van de dag voor zorgen dat je niet tevreden bent over hoe je die dag hebt doorgebracht. Daarom probeer ik social media te beperken.

Contact houden met vriendinnen

Voor mij is het erg belangrijk om contact te houden met vriendinnen. Dit gaat nu niet altijd op de manier waarop ik het liefst zou willen, maar desondanks blijven we wel heel regelmatig contact houden. 

Loslaten

Toen deze situatie net begon, en vooral het moment dat ik hoorde dat school dichtging, vond ik dit erg lastig te accepteren en keek er enorm tegenop om zelf les te moeten gaan geven. Hier kun je in vast blijven zitten, maar ik heb ervoor gekozen om het los te laten en te accepteren dat dit nu even de realiteit is en dat ik er het beste van wil maken. Ik probeer niet teveel te kijken naar de periode die nog voor me ligt, maar het gewoon dag na dag aan te pakken.

Loslaten betekent daarnaast voor mij ook: de lat bewust iets lager leggen. Ik kan niet alle ballen perfect in de lucht houden, dus ik leg de lat zo hoog dat het nog haalbaar en leefbaar is. Niemand heeft er iets aan als ik uitval omdat ik teveel van mezelf vraag. 

Dankbaarheid

Ik weet dat het lastig is om dankbaar te zijn als heel je leven om je heen instort omdat een geliefde op de IC ligt of omdat je in financieel zwaar weer zit door deze situatie. Dus op zoek gaan naar de lichtpuntjes zal niet in elke situatie lukken. Maar desondanks heb ik voor mezelf gemerkt dat het mij erg helpt om elke dag bewust te bedenken waar ik dankbaar voor ben. 



Hoe pakken jullie het aan om mentaal gezond te blijven? 

3 opmerkingen:

  1. Doe je heel goed. In grote lijnen ook mijn insteek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beweging en vaste routines werken bij mij goed. Dagelijks hardlopen, vaste ritmes en niet teveel het nieuws kijken inderdaad. Ik kijk elke avond om 18 uur het journaal en dat is het.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De dagen dat ik niet werk sport ik, en ik maak vaker schoon. Ik werk op de IC. Ik ben op het moment niet veel vrij. Routine helpt. En ik kijk weinig nieuws

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)