zaterdag 24 september 2022

Verwarming aan of uit?

 Zoals eigenlijk elk jaar proberen wij de verwarming pas zo laat mogelijk aan te zetten. Met de huidige prijzen is dit natuurlijk nog eens extra belangrijk. Wij hebben stadsverwarming en de kosten hiervan zijn verdubbeld. Ook de kosten voor het warmtapwater zijn flink omhoog gegaan. 


Nu zijn we natuurlijk al gewend om de verwarming niet bij de eerste koude dag aan te zetten, dat scheelt enorm. Momenteel kunnen we het nog prima redden. Na die bloedhete zomer kan ik er eigenlijk zelfs wel van genieten dat het nu niet meer zo warm is. Daarom heb ik ook nog niet echt de behoefte om de verwarming aan te zetten. 


Daarnaast heb ik ook het idee dat ik beter tegen kou kan dan een paar jaar geleden. Het is nu 18,5 graden en ik vind het prima. Wat dat betreft is een paar kilootjes erbij misschien wel handig 😂 En als ik het wel koud heb trek ik lekker een badjas aan of ga onder een dekentje zitten op de bank. 


Meestal hou ik het toch wel minstens tot 1 oktober vol om de verwarming uit te laten. Dit jaar gaan we het proberen nog verder op te rekken, om de kosten een beetje te drukken. Volgens mij zijn we hier zeker niet de enige in, met de hoge gasprijzen. 


Staat bij jullie de verwarming al aan? of heb je tips om het warm te houden zonder verwarming? 

13 opmerkingen:

  1. Het is in ieder geval belangrijk wel een minimale warmte in huis te houden ivm vocht en schimmels. Geld besparen is mooi, maar moet niet ten koste van gezondheid en staat van onderhoud gaan.

    Belangrijke anti-tip: zo’n waxine-terracotta-constructie is grote onzin, dus geef daar vooral geen geld aan uit. Op de blog van geldsnor staat dat goed uitgelegd.

    Wij hebben hier wel wat extra maatregelen genomen, maar er wordt wel gestookt. Hier een cv-ketel op gas. Voor de koudere kamers boven hebben we 2 ‘zuinige’ elektrische kacheltjes gekocht om kort te kunnen bijstoken als het te fris is om te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was idd een bloedhete zomer en in de woonkamer af en toe erg warm (27,5 graden). Op de bovenverdieping en in de zolderkamers (daar slapen onze kinderen) hebben we airco. Die worden wel gedekt door de zonnepanelen in de zomer.
    Misschien dat ik het daarom steeds zo fris heb nu het nog 21 graden (overdag) 20/20,5 graden wanneer we opstaan. Het is weer even wennen, want we hebben de verwarming (vloer) nooit hoger dan 19 graden staan waardoor het in de woonkamer 20 a 20,5 graden is.
    We wonen pas een 14 maanden in dit huis en vorig jaar ging de verwarming pas de tweede helft van oktober aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ons betreft blijft de kachel nog even uit. Maar wat als je bezoek hebt, die het een beetje kil vindt…?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die bied je een vest of dekentje aan. Vorig jaar ging bij ons de verwarming pas 3e week van november aan. Toen werd het ons te koud, 15 graden in de woning. ( wel infrarood panelen maar zodra het gaat vriezen is dit niet meer voldoende) Wij zijn niet anders gewent dan zelf een dekentje, vest of poncho te gebruiken.

      Verwijderen
    2. Die geef je een dekentje… hier liggen er standaard plaids op de bank

      Verwijderen
    3. Bij bezoek zou ik de temp toch echt een beetje opschroeven. Tenzij je werkelijk op je laatste euro leeft, vind ik het echt onwelkom als mensen zich niet comfortabel voelen. Ik vind 15/16 graden beyond oncomfortabel zelfs.

      Verwijderen
  4. Wij hebben / hadden de verwarming smorgens op 15 graden staan en vanaf 3 uur op 17 en vanaf 10 uur savonds weer naar 15
    Maar vanaf vanmorgen 9 uur gaat hij op 18 graden en daar laten we hem ook op staan tot de nachtstand om tien uur ingaat
    Het kost geld maar zere botjes is ook niet fijn als je wat ouder bent

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zal komende week moeten beginnen met stoken. Mijn huurhuis is uit 1916 en heeft een energielabel E. Boven stook ik niet! Alleen als het erg lang geregend heeft of als het erg lang koud is, gaat daar de verwarming een uur of 2-3 open en dat is dan weer voldoende. Beneden nooit warmer dan 18/18,5.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij stoken wel de pelletkachel al even in de avonduren. Blijft toch een oud huis waar de kou sneller in zit dan eruit gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons is alleen de openhaard nog aan geweest om de ergste koude eruit te krijgen. De warmtepomp heeft nog niet aangestaan en alles staat op 17 graden ingesteld

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn botten en spieren kunnen slecht tegen kou, dan wordt ik zo stijf dat het onaangenaam wordt.

    Nu gaat het nog net maar komende week zal de kachel wel aangaan, en dat is ook het enigste dat op gas draait. Alleen benedenverdieping, boven is er geen standaard verwarming. Wel een ventilator kacheltje dat al 40 jaar oud is en al heel wat goede diensten heeft bewezen en vorig jaar een radiator met olie gevuld gekocht die blijft erg lang warm

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij stoken nog niet. Het is beneden overdag ook nog 18,5 - 20 graden. Wel doe ik de gordijnen wijd open als de zon schijnt en bak ik op koude dagen…

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hier ook pas eind oktober de kachel aan. boven stoken we helemaal niet, slapen met de ramen open, dus dat weer opstoken voor lege kamers overdag vind ik echt zonde. ik vind ongeveer 15 graden op de slaapkamers prima, en kouder wordt het eigenlijk bijna nooit boven. huis op het zuiden warmt overdag toch altijd wel weer wat op van de zon. Wij hebben blokverwarming en is ook al meer dan verdubbeld. En wordt per januari waarschijnlijk nog een keer verdubbeld. Dus inderdaad dekentjes, dikke sokken en pantoffels, dikke vesten en truien. En dan is zo'n 18 graden in de woonkamer ook prima te doen. En met schapenvachten in bed, en dubbele donzen dekbedden sowieso heerlijk warm slapen in de frisse lucht.
    Maar dat deden we dus altijd al, dus alsnog gaan onze kosten verviervoudigen, vermoed ik. Nu zijn de totale elektra, gas en warmtekosten 175 per maand (deels nog contract voor gas en elektra), vorig jaar 100 en komend jaar gaan we vermoedelijk naar 350-400 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)