vrijdag 7 oktober 2022

Einde van de psycho educatie

 Gister was de laatste keer psycho-educatie. Na de eerste paar keren had ik al een tussentijdse blog geschreven, maar nu ik helemaal klaar ben kan ik natuurlijk wat meer erover zeggen en schrijven. 


Overprikkeling

De afgelopen weken waren hectisch. Privé speelde er veel wat ik niet allemaal kan delen vanwege andermans privacy. Maar hierdoor voelde ik me af en toe erg overprikkeld en heb ik 2 keer psycho-educatie afgezegd, omdat het gewoon teveel werd. De eerste keer die ik miste ging het over detailgericht waarnemen en de tweede keer over emotie-regulatie. Gelukkig kan ik deze onderwerpen nog wel nabespreken met mijn behandelaar. 

Positieve punten

Het positiefste, daar blijf ik bij, was het contact met de andere cursisten. Hier heb ik veel van geleerd en dit gaf me ook een fijn gevoel dat ik niet de enige ben die met bepaalde zaken worstelt. En ook de herkenning die je krijgt is erg fijn. Daarnaast heb ik er ook veel van geleerd over hoe ik zelf in elkaar zit, waarom ik op een bepaalde manier reageer en hoe het komt dat ik de wereld op sommige punten anders ervaar dan andere mensen.  

Mindere punten

Ik blijf er toch bij dat ik het jammer vind dat er niet heel veel aandacht was voor dingen die je kan doen om beter met het autisme om te gaan, maar dat is blijkbaar heel erg individueel, dus nu ik bij psycho-educatie heb geleerd hoe mijn autisme eruit ziet, ga ik dan met mijn behandelaar aan de slag voor een plan om er beter mee om te leren gaan. Dit had dus ook deels met mijn eigen verwachtingen te maken. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)