dinsdag 6 december 2022

Besparen op stadsverwarming

Tot 4 jaar geleden hadden wij geen thermostaat in ons huis. We hadden knoppen op de radiatoren die je open en dicht kon doen, en dit moest je zelf regelen. Omdat we soms wel eens vergaten de verwarming 's avonds dicht te doen kostte dit meer dan nodig. We hadden toen besloten om in elk geval in Tobias' slaapkamer en onze woonkamer deze knoppen te vervangen voor thermostaatknoppen die via de wifi te bedienen zijn. Vandaag was de dag dat ik weer eens heb ingesteld dat de verwarming weer mag gaan draaien, want het wordt met 15,4 graden toch wat te koud in huis. 😞


Ik was dan eigenlijk wel nieuwsgierig of de knoppen inderdaad ook tot een lager verbruik hebben geleid in de afgelopen jaren. We hebben ze sinds eind 2018, dus voor een goed beeld heb ik de verbruiken van de afgelopen jaren even teruggezocht: 

2013: 20,29Gj

2014: 17,54 Gj

2015: 15,20 Gj

2017: 16,38 Gj

2018: 18,12 Gj

2019: 14,09 Gj

2020: 14,91 Gj

2021: 14,49 Gj


Om het goed te vergelijken: voor Tado (2013 t/m 2017) gebruikten we gemiddeld 17,35 Gj, en in de jaren nadat we de Tado knoppen hebben aangeschaft (2019 t/m 2021) gebruikten we gemiddeld 14,49 Gj. Het verschil is vrij klein, maar daarnaast zijn er ook nog andere aspecten om rekening mee te houden: 

  • Sinds mei 2020 werkt Sander grotendeels thuis
  • In plaats van alleen de woonkamer verwarmen we nu ook af en toe de werkkamer en Tobias' slaapkamer. 
Ondanks deze twee veranderingen is ons verbruik met 16,5% gedaald, terwijl je eigenlijk een stijging zou verwachten vanwege het thuiswerken en dat we meerdere kamers zijn gaan verwarmen. Ik denk dus toch dat de thermostaatknoppen wel degelijk hebben bijgedragen aan een lager verbruik. 

4 opmerkingen:

  1. 15 graden lijkt me inderdaad niet aangenaam. Wij stoken in de ochtend voordat we aan het werk gaan en in de avond vanaf we thuiskomen tot ca 22.00 uur naar 20 graden. Daarbuiten staat de verwarming uit, maar zakt die overdag tot nu toe niet verder dan naar 19 graden.

    Mochten we het een keer wat kil vinden dan zetten we de open haard soms even aan. En natuurlijk het oude vertrouwde dekentje op de bank.

    Toch hebben we afgelopen jaar een stukje minder gestookt dan de jaren ervoor als de thermostaat op 21+ stond en ook langer/vaker brandde.

    Maar wel lekker toch? Als je toch ziet dat het werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook verwarmingen met aparte knoppen per radiator. Het is inderdaad zaak die wel uit te zetten! Hier gaat dat ook wel eens mis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Daan, ik moest aan je denken en zie dat je al een tijdje niets geschreven hebt. Ik hoop dat alles goed met jou en jullie gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Floortje, toevallig schreef ik vandaag een blog. Het gaat wel goed, maar de hele autisme diagnose verwerken duurt langer dan ik had verwacht. Ik ben wel van plan om weer wat vaker te gaan schrijven :)

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)