vrijdag 31 maart 2023

Vakantieprogramma gemaakt met ChatGPT

Doordat ik soms worstel met executive dysfunctie (moeite met planning maken, overzicht houden etc), kan het organiseren van activiteiten voor een vakantie een behoorlijke uitdaging zijn. Normaal gesproken zou mij dit veel tijd kosten en stress kunnen veroorzaken. Het kost me ook veel meer energie dan gemiddeld. Maar dit jaar had ik hulp van een onverwachte bron: ChatGPT. 😅 Chat GPT is een AI-chatbot die is ontworpen om menselijke gesprekken na te bootsen en gebruikers te helpen met verschillende soorten vragen en problemen.

Een van de grootste uitdagingen waar ik mee te maken heb, is het organiseren van de activiteiten die we in de vakantie willen doen. Ik heb vaak moeite met plannen, organiseren en prioriteiten stellen. Ik raak snel overweldigd door details en kan gemakkelijk in paniek raken als dingen niet volgens plan verlopen. Erg lastig, omdat ik aan de andere kant juist ook niet goed tegen lege tijd kan, dus het is wel belangrijk dat de vakantie enigszins "body" heeft. Daarom steek ik toch altijd de tijd erin om in elk geval alvast een aantal ideetjes te hebben wat we kunnen doen. 

Toevallig begon Sander een paar dagen geleden over ChatGPT; hij was benieuwd hoe ik het zou gebruiken en of het me kon helpen. Ik besloot er eens mee te gaan spelen en als snel bedacht ik me dat het een geweldige manier zou zijn om mijn vakantieprogramma te organiseren. Ik was erg verrast door de manier waarop ChatGPT mij heeft geholpen om snel en efficiënt een dag-programma samen te stellen met heel veel leuke ideetjes die ik zelf nog niet had bedacht. Ik kon mijn eigen ideeën delen en de chatbot gaf me extra suggesties en alternatieven waar ik zelf niet aan had gedacht. Ideaal! Een proces waar ik normaal gesproken uren over kan doen was binnen een kwartiertje geregeld. 

Hierna heb ik ook gevraagd of hij leuke stops op de route naar onze vakantiebestemming wist. Hier kon de ChatGPT iets minder mee; hij begon erover dat we wel een tussenstop konden maken bij de Efteling 😹 Maar toen ik de vraag wat meer had aangepast en duidelijk had gemaakt waar we precies naar op zoek waren, kwam hij ook hierbij met goede suggesties.

Ik kan ChatGPT dus zeker aanraden om dit soort kleine vragen aan te stellen, zodat je meer tijd overhoudt voor de andere dingen die je wilt doen. 

Dit is trouwens ons "programma" geworden:

Eerste dag: reizen, onderweg 2 bekende tussenstops De rest van de dag bijkomen

Dag 2 t/m 7 zijn we daar en staan deze dingen op het programma (niet perse in deze volgorde, we kijken per dag wat haalbaar is ):
- Dagje Europapark (mijn special interest achtbanen / pretparken)
- Dagje Rulantica
- Dagje met een trein rijden en van het uitzicht genieten (special interest van Tobias)
- Dagje toeren met de auto
- Dagje wandelen in een natuurgebied met waterval en een koekoeksklokkenmuseum
- Rustdag

Dag 8: terugreis naar Nederland

6 opmerkingen:

  1. Gokje...dan gaan jullie vast naar het Zwarte woud, Duitsland. Tenminste daar heb ik een koekoeksklokken museum bezocht en dat vond ik zeer de moeite waard. Vooral de klok zo groot als een huis (letterlijk), is mij bij gebleven.
    'Jammer' dat je planning al af is ;). Anders had ik je ook het Alternativer Wolf- und Bärenpark Schwarzwald aangeraden. Wij hadden toen heel veel geluk dat het net tijd was om te voeren. Heerlijk griezelige geluiden levert dat op....

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt helemaal. Wie weet als het bevalt gaan we nog een keer naar die regio, dus ik hou hem in gedachten voor de volgende keer :)

      Verwijderen
  2. Sorry als ik het verkeerd begrijp of niet begrijp wat het probleem is maar waarin verschilt dit programma dan? Jullie gaan ergens naartoe en gaan in de buurt verschillende dingen doen, die staan nu op je programma en erbij staat dat het ook in andere volgorde kan.
    Wat is dan je probleem om dat zelf niet op papier te kunnen zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat vooral om het opzoeken, uitzoeken etc. Nu kreeg ik een lijst met allemaal kant en klare ideetjes, inclusief de reistijd vanaf onze camping en wat het precies inhoudt. Normaal moet je dat allemaal zelf nog uitzoeken. Ik vond dit veel prettiger werken :)

      Verwijderen
    2. Zo begrijp ik het wel. Bij mij is het juist het zelf uitzoeken en opzoeken en kiezen een deel van de vakantie, de voorpret. Jij hebt liever een kant-en-klaar idee.
      Mooi dat bieden kan

      Verwijderen
    3. Laatste zie zie ik verkeerd gaan.
      Mooi dat BEIDEN kan

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)