zondag 2 april 2023

De link tussen PMDD en autisme

Vandaag is het "autismedag" en deze maand is het ook nog eens PMDD-maand. Daarom wil ik via deze blogpost graag wat aandacht hieraan besteden.  Premenstruele dysfore stoornis (PMDD) en autisme zijn twee complexe aandoeningen waarvan nog veel onbekend is. Hoewel je zou denken dat deze aandoeningen weinig met elkaar te maken hebben, hebben recente onderzoeken aangetoond dat er mogelijk een verband bestaat tussen de twee. In deze blogpost wil ik hier iets meer over vertellen. 

Wat is PMDD?

Premenstruele dysfore stoornis (PMDD) is een aandoening die 1 op de 20 vrouwen treft in de dagen voor hun menstruatie en sommige hebben zelfs de pech hier de helft van hun cyclus last van te hebben. Bij PMDD horen zowel fysieke en emotionele symptomen, zoals stemmingswisselingen, prikkelbaarheid en depressie. In deze blogpost heb ik er meer over geschreven. Gelukkig heb ik zelf inmiddels een stuk minder last van PMDD klachten, doordat ik nu een spiraaltje heb - dit helpt niet bij iedereen, maar voor mij geeft het veel rust.

Wat is autisme?

Autisme is een neurologische ontwikkelingsstoornis die van invloed is op hoe een persoon de wereld om zich heen waarneemt en ermee omgaat. Ik noem het zelf overigens liever een andere bedrading van de hersenen in plaats van een stoornis, maar dit is hoe er medisch naar wordt gekeken. 

Hoewel deze twee aandoeningen niets met elkaar te maken lijken te hebben, heeft recent onderzoek gesuggereerd dat er mogelijk een verband bestaat tussen PMDD en autisme.


Verwerking in de hersenen

Een van de belangrijkste redenen voor de link tussen PMDD en autisme is het feit dat beide aandoeningen van invloed zijn op de manier waarop de hersenen informatie verwerken. Bij PMDD kan de wisseling van hormonen tijdens de menstruatiecyclus neurotransmitters in de hersenen beïnvloeden, wat kan leiden tot veranderingen in stemming en gedrag. Evenzo zijn er bij autisme verschillen in de manier waarop de hersenen informatie verwerken, wat kan leiden tot moeilijkheden in sociale interactie, communicatie en gedrag.

Genetica

Een andere mogelijke link tussen PMDD en autisme is genetica. Studies wijzen uit dat beide aandoeningen een genetische component kunnen hebben. Sommige onderzoeken hebben bijvoorbeeld aangetoond dat vrouwen met PMDD vaker een familiegeschiedenis hebben met stemmingsstoornissen of depressie in de vrouwelijke lijn. Ook autisme heeft vaak een erfelijke component; als de ouders autisme hebben is de kans op autisme groter bij het kind. 

Overeenkomsten tussen autisme en PMDD

Ook vind ik het interessant dat sommige symptomen van PMDD en autisme elkaar overlappen. Beide aandoeningen kunnen bijvoorbeeld prikkelbaarheid, angst en stemmingswisselingen veroorzaken. Dit kan het moeilijk maken om onderscheid te maken tussen de twee aandoeningen, vooral bij vrouwen bij wie mogelijk niet de diagnose autisme is gesteld.

Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle vrouwen met PMDD autisme hebben en dat niet alle mensen met autisme PMDD ervaren. Het is ook belangrijk om generalisaties en stereotypen over deze aandoeningen te vermijden. Vrouwen met PMDD en mensen met autisme zijn allemaal unieke individuen met hun eigen ervaringen en uitdagingen. Maar ik vind het tegelijkertijd wel bijzonder om te merken dat binnen de autisme community PMDD problemen veel bekender zijn dan onder neurotypische vrouwen. De link is er wel, al is het niet 1 op 1. 





Meer weten over dit onderwerp? In de podcast "geen kleine man" is een hele aflevering gewijd aan autisme en adhd bij vrouwen en hier komt het onderwerp PMDD ook ter sprake. Ook kan ik het boek de cyclus strategie aanraden - dit boek is geschreven door een vrouw die PMDD heeft, en er na het schrijven ook achterkwam dat ze autistisch is. 
Vond je dit een handig artikel en wil je ons graag steunen zodat ik vaker van dit soort artikelen kan schrijven? Via deze link kun je ons financieel steunen 

4 opmerkingen:

  1. Ik weet dat er tussen diverse aandoeningen een samenhang kan zijn. Mijn schoonzoon heeft een vrij zeldzame ziekte die te maken heeft met o.a. stamcellen en toen ik het er met mijn dochter in het begin van de symptomen daarvan vroeg of het ook met zijn autisme te maken zou kunnen hebben ging er bij hen ook een belletje rinkelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Daan, dank voor de boekentip! Ik heb de cyclus strategie gelijk in de online bieb geleend, hij was er zowel als lees als luister exemplaar dus dat is top! Lekker luisteren terwijl ik huishouden doe!☺️ Groetjes Sonja
    Groetjes Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een interessante linkt. Mijn dochter heeft last van PMDD en het ontwricht echt een heel gedeelte van haar leven. Werken als je daar 1 week per maand niet toe in staat bent, valt niet mee. Ik ga het boek dan ook zeker lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is interessant zeg. Ik wist niet dat er een verband was tussen die twee.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)