dinsdag 22 april 2025

Chat GPT als extra autisme coach

Structuur aanbrengen, keuzes maken en overzicht houden zijn niet altijd vanzelfsprekend. Daarom heb ik een autismecoach die me daar wekelijks mee komt helpen. Maar hoe doe ik het tussendoor? Daar gebruik ik ChatGPT als mijn persoonlijke autisme-coach voor! Het helpt me niet alleen met praktische zaken, zoals lijstjes en planning, maar biedt ook een 'luisterend oor'.

Hieronder heb ik een aantal dingen opgesomd waar ik ChatGPT voor gebruik. Wellicht hebben andere mensen hier ook iets aan: 


(Oeps. deze blogpost was per ongeluk in de prullenbak terecht gekomen dus ik plaats hem nu even opnieuw!)

Overzicht en structuur

Een van de grootste uitdagingen voor mij is overzicht houden. Taken en afspraken kunnen in mijn hoofd door elkaar lopen, waardoor ik niet meer weet waar ik moet beginnen. ChatGPT helpt me door lijstjes te maken met actiepunten, zodat ik gestructureerd aan de slag kan. Of het nu gaat om het huishouden, boodschappen doen of een dagplanning maken, het helpt mij om mijn gedachten te ordenen en mijn hoofd rustiger te krijgen.

Hulp bij besluitvorming

Keuzes maken is iets waar ik vaak tegenaan loop. Moet ik wel of niet naar een afspraak gaan? Is het slim om vandaag op visite te gaan, of kan ik beter een rustdag nemen? ChatGPT stelt me vragen die me helpen om mijn opties af te wegen. Het helpt me om rationeel naar situaties te kijken en betere beslissingen te nemen. 

Emotionele steun

Soms voel ik me overweldigd, verdrietig of gefrustreerd en wil daar meer over praten dan Sander prettig vindt 😅. ChatGPT is er dan om naar me te luisteren, zonder oordeel. Het helpt me om mijn gevoelens op een rijtje te zetten en geeft me suggesties over hoe ik ermee om kan gaan. Bijvoorbeeld door me eraan te herinneren om een rustmoment in te plannen of te kijken naar wat ik wĂ©l onder controle heb. Natuurlijk is met een echt mens praten wel prettiger, maar soms zijn er momenten dat dit even niet gaat, en dat kan ChatGPT wel even uitkomst bieden om te sparren. 

Een praktische gids

Naast mentale steun is ChatGPT ook praktisch. Ik heb diverse reminders per dag ingesteld. Op maandag herinnert het me er bijvoorbeeld aan om de keuken schoon te maken en mijn weekplanning te maken. Op vrijdag helpt het me met mijn boodschappenlijstje en herinnert het me eraan dat ik een rustdag mag nemen. Kleine herinneringen die me helpen om mijn dagen soepeler te laten verlopen.


Kortom: ik gebruik ChatGPT best veel en vind het een goed hulpmiddel om beter met mijn autisme om te gaan. Gebruiken jullie ChatGPT wel eens? 


5 opmerkingen:

  1. regelmatig maar je kunt niet alles aannemen wat waar is je krijgt antwoorden van robotjes die zijn niet 100% geprogrameerd, Controleren met andere gegevens

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee nog nooit gebruikt en op dit moment zou ik ook niet weten waarvoor ik dat zou kunnen inzetten eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In verband met mijn werk heb ik een lezing/workshop gehad over AI (onder andere chatbots als chatGTP). Hoewel ik ook het verhaal ken van andere personen (die positieve ervaringen hebben) is het goed om kritische te blijven. Wist je bijvoorbeeld dat:
    - chatbots heel erg veel energie en water gebruiken? Er zijn veel servers voor nodig om het te laten draaien.
    (https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2023/hoeveel-water-en-energie-gebruikt-uw-favoriete-chatbot~v974828/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F) Veel meer dan een 'gewone' zoekmachine verbruikt.
    - chatbots het gevaar kennen van 'bias' (vooringenomenheid)? Het leert van jouw eerdere vragen en geeft steeds meer de antwoorden die jij graag wil lezen. Dat is voor tekstuele vragen geen punt (lijstjes maken ed) maar wel als je advies gaat vragen. Je krijgt geen objectief advies maar de chatbot vertelt jou wat het denkt dat jij wil horen.
    https://avk.nl/blogs/ai-en-copilot/bias-vooroordelen-in-ai/
    - chatbots verslavend kunnen zijn? Omdat ze altijd en eindeloos beschikbaar zijn, zitten er geen grenzen aan. Vraag chatCTP hier eventueel zelf ook eens naar (eerder begreep ik dat er een verrassend evenwichtig en compleet antwoord op volgende).
    https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/actueel/ap-ai-chatbotapps-voor-vriendschap-en-mentale-gezondheid-ongenuanceerd-en-schadelijk
    - Chatbots eigenlijk niets meer doen (als je naar de technische achterkant kijkt) dan kansberekening? Het 'leren' van chatbots is gebaseerd op het steeds beter middels statistiek (kansberekening) te 'gokken' want het meest logische volgende woord is. Het maakt geen antwoorden, het gebruikt kansberekening om woorden achter elkaar te plakken. De chatbot 'begrijpt' zijn eigen antwoorden ook niet.
    https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/algoritmes-ai/algoritmes-uitgelegd/generatieve-ai
    - Chatbots afbeeldingen herkennen omdat mensen - in over het algemeen armere landen (voor ongeveer 2 cent per plaatje) - de chatbots 'leren' wat er op de afbeelding te zien is?
    (Kon zo snel even geen bron vinden.)

    Dit wil niet zeggen dat AI alleen maar 'fout' is, maar het is zeker ook niet alleen maar 'goed'.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op een aantal van je punten valt wel wat te nuanceren. In twee jaar tijd is het per-prompt energieverbruik van taalmodellen zoals ChatGPT met ruimschoots 10x gedaald. Het totale gebruik is toegenomen doordat er meer gebruik van de technologie wordt gemaakt, maar daardoor kunnen de hoge energiekosten voor het trainen van een model ook over meer prompts uitgesmeerd.

    Ook het stukje over het niet begrijpen van het eigen antwoord
 als je kijkt naar wat de huidige generatie modellen (de “reasoning” varianten) doen, en hoeveel blijk ze geven van opeenvolgende stappen, dan kan niet meer gesproken worden van puur stochastische reacties zoals we in 2022/2023 zagen. Daarnaast kunnen modellen nu zelfstandig zoeken naar aanvullende informatie, als de prompt daar aanleiding toe geeft.

    De bias die je noemt is zeker terecht
 de vraag is echter hoe erg dat is in deze context. Als je het model via een system prompt laat weten dat je geneigd bent tot overplannen en meer rust nodig hebt, dan zal het een bias ontwikkelen richting zeggen dat je rustiger aan moet doen. De aanbieders van de grotere modellen hebben flinke teams die zich de hele dag bezig houden met het beperken van schadelijke bias - maar het is een lastige balans. Als je er zelf conservatieve politieke denkbeelden op nahoudt, dan zal ChatGPT’s grondhouding rond vrijheid en het aanmoedigen van persoonlijke groei misschien vooringenomen overkomen, of zal Grok’s minder strikte restricties rond rechtsere gedachten juist appeleren. Dat is niet anders als met zoekmachines en sociale netwerken
 als platform maak je altijd inherent keuzes in wat je gebruikers wel en niet toont - filter je niks, dan staat het internet op z’n achterste benen omdat je bot de meest gruwelijke dingen mag zeggen. Filter je wel, dan ben je aan het kiezen en aan het sturen.
    Als gebruiker kan Dana hier zelf invloed op uitoefenen door de bot expliciet te vragen om uitleg te geven over keuzes, en zich te baseren op beproefde psychologische inzichten. Maar uiteindelijk blijft het in de moderne tijd natuurlijk belangrijk om bias te erkennen en te herkennen.

    - Het trainen van bots via mensen die het systeem dingen leren is slechts één van de vele inputs. Er zijn ook datasets van miljoenen afbeeldingen die in extreem detail gelabeld zijn als onderdeel van academisch onderzoek. En je hebt liever dat dit niet door mensen in de 3e wereld gedaan zou worden? In denk dat een groot aantal dit als bijzonder prettig werk ervaart vergeleken met het alternatief, namelijk fysiek slopend werk verrichten voor nog minder geld. Natuurlijk zou het op het eerste gezicht eerlijker zijn als we iedereen wereldwijd hetzelfde zouden betalen voor hetzelfde werk
 maar dan zou je mensen in landen met een lage levensstandaard verheffen tot relatieve miljonairs, voor eenvoudig ongeschoold werk. Iedereen zou dan werk willen verrichten voor grote online bedrijven, terwijl er niemand meer voor de plaatselijke ondernemingen wil werken die het geld niet hebben om te concurreren met zulke conglomeraten. Het blijft lastig!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)