zaterdag 21 oktober 2017

2018 reading challenge

Dankzij een vriendin heb ik een paar maanden geleden Goodreads ontdekt. Dit is een site waar je bij kunt houden welke boeken je hebt gelezen en welke boeken je nog wilt lezen. Ook kun je er recensies plaatsen en lezen. Ik vind het een erg leuke site om rond te snuffelen.

De tip om deze site te gaan gebruiken kwam precies op tijd; ik had me net voorgenomen om weer meer te gaan lezen. En ik weet niet of het nou komt doordat ik deze site heb ontdekt, maar sindsdien lees ik inderdaad ook vrij veel.

Voor 2018 heb ik mezelf dus als doel gesteld om elke week (gemiddeld) 1 boek te lezen. 52 boeken in één jaar dus. Op Pinterest zijn allerlei reading challenges te vinden en ik heb gebaseerd op meerdere lijsten zelf een lijst samengesteld met boeken die ik wil gaan lezen. Kijken jullie mee?

  1. Een boek dat is aangeraden door een medewerker van de bieb
  2. Een boek dat al heel lang op mijn to read lijst staat
  3. Een boek met een van de seizoenen in de titel
  4. Een boek geschreven door meerdere auteurs
  5. Een bestseller in een genre dat ik normaal niet lees
  6. Een boek dat dit jaar is gepubliceerd
  7. Een boek dat ik eerder heb gelezen en erg leuk vond
  8. Een boek over eten
  9. Een boek uit een land waar ik nog nooit ben geweest
  10. Een boek met een persoonsnaam als titel
  11. Een boek over een interessante vrouw
  12. Een boek dat in 2018 verfilmd wordt
  13. Het eerste boek van een serie die ik nog niet heb gelezen
  14. Een boek met een familielid in de titel
  15. Een boek uit een genre waar ik nog nooit van heb gehoord
  16. Een boek met meer dan 800 bladzijdes
  17. Een tweedehands boek
  18. Een boek dat wordt genoemd in een ander boek
  19. Een young adult boek
  20. Een boek dat is aangeraden door een vriend
  21. Een boek dat is aangeraden door iemand via de blog
  22. Een boek dat zich afspeelt in Nederland
  23. Een boek van een schrijver die al is overleden
  24. Een boek dat zich afspeelt in de toekomst
  25. Een boek over tijdreizen
  26. Een boek over een bekend persoon (auto)biografie
  27. Een boek dat meer dan 100 jaar geleden is geschreven
  28. Een boek dat is gebaseerd op een waargebeurd verhaal
  29. Een zelfhulpboek
  30. Het eerste boek dat een nu bekende auteur heeft geschreven
  31. Een boek met een vrouwelijke heldin
  32. Een boek dat mijn vader me aanraadt
  33. Een boek dat  mijn moeder me aanraadt
  34. Een kinderboek dat ik vroeger wilde lezen maar nooit heb gelezen
  35. Een boek dat wordt bestempeld als literatuur (Hier kan Sjoukje me vast mee helpen! ;) )
  36. Een bespaarboek
  37. Een boek dat een award heeft gewonnen
  38. Een boek via bookcrossing
  39. Een kort boek (minder dan 150 bladzijdes)
  40. Een boek dat populair was in mijn geboortejaar
  41. Een boek met een LGBT hoofdpersoon
  42. Een boek gebaseerd op een sprookje
  43. Een boek met een mannelijke hoofdpersoon
  44. Een boek dat plaatsvindt op een andere wereld
  45. Een boek van mijn favoriete auteur
  46. Een boek dat ik op de middelbare school had moeten lezen, maar niet heb gelezen omdat ik ‘cheatte’
  47. Een boek dat mijn zwager aanraadt
  48. Een boek dat Tobias mooi vindt qua kaft
  49. Een boek dat wordt aangeraden in een tijdschrift -
  50. Een boek waar een TV serie van is gemaakt
  51. Een boek met een maand in de titel
  52. Een boek over een perfectionist

15 opmerkingen:

  1. Succes! Ik ben ook weer meer aan het lezen en het is heerlijk ontspannend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ambitieus en leuk plan. Ik zou het ook wel willen, maar weet zeker dat ik geen boek per week uitlees. Eén per vakantie is al moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het een idee om gewoon lekker te gaan lezen. Ik vind het meteen weer zo moeilijk worden zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies wat ik dacht, het wordt meteen weer zo'n project. 😉

      Verwijderen
  4. Ik lees ook graag (en ook graag nog meer) maar zo’n challenge is mij veel te veel gedoe. En dan moet je het boek (wat bv. door een ander is aangeraden) nog uitlezen om de challenge te halen? Dat zou mij de lust weer ontnemen. Ben wel nieuwsgierig hoe het jou vergaat. Houd je ons op de hoogte? Succes in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja,misschien maak ik er een wekelijkse of maandelijkse blogpost van. Ik heb deze lijst samengesteld uit verschillende lijsten, dus de dingen die ik niet haalbaar achtte heb ik er sowieso niet ingezet :) Ik denk dat deze lijst zeker wel moet gaan lukken.

      Verwijderen
  5. Ik gebruik sindskort de app storytel. Een luister boeken app, soort netflix maar dan voor boeken. Kost de eerste maand 1 cent. Daarna 9,99€, is per maand opzegbaar. Dus als het niet bevalt kost het je 1 cent. Ik vind het ideaal. Reis per dag 2u met de auto en heb in 1 week al 1,5 boek uit. Misschien een tip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed, je bent al de tweede die me dit aanraadt :) Staan er ook kinderboeken op? Tobias is namelijk dol op luisterboeken!

      Verwijderen
    2. Ja, best veel. Volgens mij ook wel leuke in Tobias zijn leeftijd

      Verwijderen
  6. Waarom niet gewoon de boeken lezen waar je zin hebt. Het gaat toch om het plezier, het is geen wedstrijd....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat dit JUIST is waar ik zin in heb: een leuke uitdaging waarbij ik hopelijk weer nieuwe boeken ontdek ipv altijd hetzelfde blijven doen wat vertrouwd is. Ik begrijp dat niet iedereen daar zin in heeft, maar ik hou ervan om mezelf uit te dagen om nieuwe dingen te blijven doen, daar geniet ik juist van.

      Verwijderen
  7. Ik ben vast met 7 begonnen, De stam van de Holebeer gaan herlezen ende andere delen ook.
    Ben benieuwd welk 100 jarig boek je gaat lezen. Tijdje geleden las ik Van oude mensen en dingen die voorbijgaan van Couperus, een klus om door te komen, maar vond het wel fascinerend die stijl en woordkeus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zat zelf te denken aan iets van Jane Austen :)

      De stam van de holebeer heb ik deel 1 van gelezen, maar helaas kon het me niet genoeg boeien om de andere delen ook te lezen. Terwijl heel veel mensen enorm enthousiast zijn over die reeks

      Verwijderen
    2. Ik ben gek op Jane Austen.
      Wat trouwens ook een leuk boek is in die lijn: death comes to pemberley. Door PD James.

      Een moord wordt gepleegd op landgoed pemberley (uit pride en prejudice), het speelt zich af met dezelfde hoofdpersonen maar dan 8 jaar later ofzo. Erg goed boek! Dus door een schrijver van nu geschreven, maar in de stijl van Jane austen.

      Verwijderen
  8. Storytel heeft inderdaad lekker veel aanbod, heb het 2 maanden gratis mogen proberen.
    Ik heb echter een audible abonnement en dat vind ik toch prettiger dan het Storytel systeem.
    Overigens is er ook nog de Luisterbieb app. Heeft niet veel keus, maar als je toch al lid bent van de bieb helemaal gratis en af en toe komen er toch weer andere boeken op, nu bijvoorbeeld net aan het luisteren naar "gebroken" van B.A. Paris (auteur van "achter gesloten deuren").
    Luisterboeken zijn ideaal tijdens (huishoudelijke)klussen. Als kind droomde ik van de mogelijkheid te kunnen rondlopen met een boek voor mijn neus, nou, sinds de luisterboeken kan dat dus (al is het op mijn oor en niet op mijn neus).

    Goodreads kent ook veel forums, ik ben bijv.lid van het audiobook forum waarin veel leuke tips worden doorgegeven aan elkaar.
    Er zijn ook veel groepen die bepaalde challenges doen, lijkt me het wat voor jou Daantje, als je uitdaging wil!

    Vergeet ook niet bij Goodreads in te stellen hoeveel boeken je wil lezen dat jaar, dan krijg je zo'n leuke badge in een kleurtje op je account. Elk jaar een andere kleur.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)