maandag 27 mei 2024

Studieschuld afgelost

 Vandaag hebben we het restantje studieschuld dat Sander nog had afgelost! 😁


5 jaar stilgezet

Omdat de rente 5 jaar geleden op 0% stond hadden we besloten om het aflossen van de studieschuld even stil te zetten. Dit had destijds even geen prioriteit en leverde doordat er geen rente werd gerekend ook geen extra kosten op. In januari van dit jaar kregen we bericht dat we weer moesten gaan aflossen en dat de rente flink verhoogd was. Het maandbedrag werd 50 euro per maand. 

Vakantiegeld? Aflossen!

Nu kregen we het vakantiegeld binnen en ook een berichtje dat er weer een termijn van de studieschuld betaald moest worden en toen dacht ik: waarom lossen we eigenlijk dat laatste bedrag niet gewoon in één keer af, dan zijn we er maar vanaf! Dus dat heb ik toen eigenlijk heel impulsief direct gedaan. 

Schuldvrij

Door het aflossen van deze studieschuld zijn Sander en ik nu op de hypotheek na helemaal schuldvrij. Dat is wel een heel lekker gevoel moet ik zeggen en ik hoop dat we het ook zo kunnen houden eigenlijk. 

Op de een of andere manier vind ik de hypotheek niet echt een schuld, al is het dat natuurlijk wel. Hoe zien jullie dat? 

zaterdag 25 mei 2024

Meer stappen zetten - mijn tips

 Doordat ik last had van hielspoor heb ik een tijdje niet zoveel kunnen lopen. De fysiotherapeut had aangeraden: twee korte rondjes per dag, en als je last van je voet krijgt, zo snel mogelijk stoppen. Dit was heel goed advies, want ik begin nu te merken dat de klachten afnemen en dat ik weer wat langere stukken kan lopen zonder pijn te krijgen. Hier ben ik erg blij mee, want ik wandel graag, dus het is fijn dat ik dit weer kan gaan oppakken. 


Natuurlijk hoeft het niet altijd meer, meer, meer te zijn, maar ik vind het toch wel leuk om te proberen dagelijks tussen de 6.000 en 12.000 stappen te halen. De ene dag haal ik dat met gemak, de andere dag moet ik er voor mijn gevoel wat meer moeite voor doen. Maar met deze tips lukt het mij eigenlijk altijd wel om minstens 6.000 stappen te zetten: 

Waarom wandelen?

Eerst maar eens antwoord op de vraag: waarom zou je uberhaupt meer willen wandelen? Het heeft veel gezondheidsvoordelen, zoals dat je beter gaat slapen, je conditie verbetert, je cholestrol verlaagt en nog veel meer. En het voordeel van wandelen is dat het voor de meeste mensen niet dusdanig intensief is dat je er snel blessures van krijgt - tenzij je natuurlijk hielspoor krijgt zoals ik, maar over het algemeen is het risico op blessures hoger bij intensievere sporten dan bij wandelen. 


Tip 1: muziek gebruiken

Als ik alleen ga wandelen luister ik graag naar muziek. Dit zorgt er ook voor dat ik in het ritme van de muziek ga lopen, en hierdoor ook wat intensiever wandel dan wanneer ik maar een beetje aan het slenteren ben. Voor mij is 130 BPM, dus 130 stappen per minuut, een lekker tempo waarbij ik net iets sneller loop dan zonder muziek, zonder dat het direct té intensief wordt. Op Spotify kun je playlists vinden in verschillende tempo's waardoor je op je eigen tempo kunt lopen of jezelf net een beetje kunt uitdagen om iets sneller te gaan. 

Tip 2: samen lopen

Het kan ook erg motiverend werken om met iemand samen te gaan wandelen. Ik ga zelf regelmatig met Sander wandelen of ik bel mijn zus tijdens het wandelen en dan lopen we beide in onze eigen woonplaats. 

Tip 3: wandel workout thuis

Als het regent of als ik gewoon even geen zin heb om naar buiten te gaan doe ik regelmatig een stappen workout thuis. Dit is een lichte workout waarbij je eigenlijk vooral stappen zet. Een voorbeeld hiervan zijn de workouts van Get fit with Rick:


Tip 4: wandelen in plaats van fietsen of de auto nemen

Een tip die ik bij de GLI kreeg is: kijk kritisch naar of je echt de fiets of auto moet pakken, of dat je ook kunt gaan lopen. Wandelen is intensiever dan fietsen en wordt hierdoor aangeraden door de GLI. Door het nuttige met het aangename te combineren maak je het makkelijker voor jezelf om je stappendoel te behalen. 



Wandelen jullie graag of ga je toch liever fietsen? 

donderdag 23 mei 2024

Wandeling over de hofbogen

Dinsdag heb ik samen met mijn vader een wandeling gemaakt over het dak van de hofbogen van Rotterdam. Het event heet 'Bovenop de hofbogen'. 


De hofbogen zijn overblijfselen van een oude spoorlijn die door Rotterdam heeft gelopen. Momenteel bevinden zich veel winkeltjes in de bogen waaruit deze bovengrondse spoorlijn bestaat. De gemeente is bezig met het vergroenen van de bovenkant van deze hofbogen, dus het gedeelte waar vroeger de trein op reed. De bedoeling is dat hier een groot, langgerekt park komt. Dit park kun je straks via verschillende opgangen bereiken. Een klein gedeelte was al klaargemaakt en daar kon je als je deze wandeling deed een exclusief kijkje nemen. 


Onderweg kwamen we ook nog deze mooie schildering tegen:



Het was een interessante wandeling en ik ben erg benieuwd hoe het zal worden als het park eenmaal helemaal klaar is. Ik hoop dat het erg mooi gaat worden en dat veel Rotterdammers er van mogen gaan genieten. 



woensdag 22 mei 2024

Reclames in mijn blog

 Ik zag net dat er opeens reclames in mijn blogposts staan, dus tussen de tekst die ik zelf heb geschreven 😓 Ik wilde even laten weten dat ik dit niet zelf zo heb ingesteld, maar dat Google dit opeens heeft gedaan. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik dit er tussenuit kan halen. Het lijkt me namelijk niet prettig voor de leesbaarheid van mijn blog en ik vind het ook heel lelijk staan.


Ik hoop dat jullie er niet teveel hinder van ondervinden en ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag om dit terug te brengen naar hoe mijn blog er eerst uitzag, met een advertentieruime in de zijbalk en onder de blogpostst. Dit vind ik namelijk wel voldoende reclame-uitingen op mijn blog! Helemaal weghalen doe ik niet, omdat ik hier toch een klein zakcentje mee bijverdien. Het is geen vetpot, maar levert toch wel een leuk bedragje op aan het eind van het jaar. Maar het is niet de bedoeling dat het zo prominent in beeld staat. 


Voorlopig, zo lang ik het niet heb kunnen oplossen, kun je de advertenties rechtsboven met het kruisje wegklikken. Maar als het goed is, is het nu opgelost. Mocht iemand nog advertenties in mijn blogposts zien, laat het dan zeker even weten, want ik vind het zelf ook altijd heel irritant bij andere blogs. 

afval update 11

Resultaat

De eerste week na de vakantie was er 0,9 kilo vanaf. Wat best veel is eigenlijk, aangezien we deze week toch ook nog twee keer uit eten zijn geweest, namelijk voor moederdag en een keertje samen sushi eten toen Tobias op kamp was. 

De tweede week was er 0,4 af. Deze twee weken dus totaal 1,3 kilo kwijt en ik zit nu totaal op 9,5 kilo.  


Eten

We hadden deze twee weken best veel buiten de deur gegeten:
  • Toen Tobias op kamp was hebben we samen sushi gegeten. 
  • Voor Moederdag zijn we naar een Indonesisch restaurant geweest
  • Mijn bonusschoonmoeder was jarig en trakteerde op een uitgebreide lunch inclusief toetjesbuffet

Van Sander en Tobias kreeg ik voor moederdag geen piep-ei, maar een kookboek. Dit hadden ze zelf samen bedacht. Een leuke verrassing natuurlijk! Ze kochten het Lekker snel kookboek van Project Gezond. De komende tijd zal ik hier dus wat meer uit proberen te gaan koken. Ik kan dan lekker afwisselen, want ik heb nu 3 kookboeken van Project Gezond in huis. 


Muffins met crumble en zomerfruit


Beweging

Qua beweging had het wel wat beter gekund de afgelopen 2 weken. Ik haalde mijn stappen de helft van de tijd. Wel heb ik een aantal dagen aardige stukjes gefietst, dat telt natuurlijk ook wel mee. Zo fietste ik bijvoorbeeld naar de GLI bijeenkomst toe. 

Qua workouts heb ik ook minder gedaan dan ik van plan was. Maar ik heb wel mijn best gedaan binnen de mogelijkheden die ik had. Soms komen er gewoon andere dingen tussendoor, waardoor het niet mogelijk is om je precies aan het plan te houden. 

Ontspanning

Ik had de afgelopen weken erg veel afspraken staan en hierdoor wel wat stress en overprikkeling. Daarom heb ik ook wat kruizen in mijn agenda gezet om bewust ook een aantal dagen te hebben waarop ik meer tijd had om weer tot rust te komen. Ik merk in zulke stressige periodes ook wel dat ik wat minder goed in slaap val. Gelukkig lukte het me wel om een aantal dagen uit te slapen, dus dat compenseert dan weer. 


maandag 20 mei 2024

Wat hangt er op jouw koelkast?

 Vorige week heb ik een planbord gekocht voor op de koelkast. Mensen die ons al langer volgen weten vast wel dat ik een enorme drang heb om altijd overzicht te houden en daar ook regelmatig nieuwe methodes voor probeer. Dit is dus weer een van die probeersels. Ik hoop dat het gaat werken. Mijn zus is er in elk geval alvast erg enthousiast over, dus ik dacht: dat ga ik ook maar eens proberen 😁


Toen ik hem ging ophangen merkte ik eigenlijk opeens op dat de koelkast al aardig vol hing met allerlei dingen:

  • Er hangt een A4 met allerlei uitspraken die ik regelmatig doorlees om te onthouden dat ik wat liever voor mezelf mag zijn
  • Er hangen ook een aantal losse reminders, bijvoorbeeld over het aangeven en aanhouden van mijn grenzen
  • De tekening die Tobias voor Moederdag heeft gemaakt 
  • Magneetjes die we soms meenemen van de vakantie
  • De schoolfoto's hang ik ook altijd op de koelkast
Al met al hangt onze koelkast aardig vol! Ik kreeg het planbord er nog net tussen geplakt 😂




Hoe vol hangt jouw koelkast? Of heb je een 'clean koelkast policy'? 

zaterdag 18 mei 2024

Heimwee op kamp

Vorig weekend ging Tobias voor een lang weekend op kamp met de Scouting. Na één nacht werden we al gebeld of we hem op wilden halen, want hij had heimwee. Hij had het overdag wel erg naar zijn zin, maar de nacht ging dusdanig slecht dat hij niet nog een nachtje wilde blijven. Dus zijn we hem weer gaan ophalen. 


Nu kreeg hij gister een uitnodiging van een van zijn beste vriendjes om op een slaapfeestje te komen. Ik had eigenlijk wel verwacht dat Tobias dat wel zou willen, maar hij gaf gelijk aan: ik wil graag meedoen, maar ik slaap toch liever thuis. Dus nu blijft hij tot half 11 op het feestje en daarna halen we hem op. Zo kan hij wel meedoen, maar hoeft daar niet te slapen. 


Of het echt heimwee is, weet ik niet. Hij heeft er geen last van als we op vakantie zijn, dan slaapt hij eigenlijk altijd wel goed. Dus het ligt niet aan een andere omgeving. Zelf geeft hij aan dat hij niet goed slaapt als er andere kinderen bij zijn, en dat hij daar last van heeft en zelfs een beetje wanhopig voelt, omdat hij weet dat hij niet goed tegen slaapgebrek kan. 


Dat wordt straks nog wat met het groep 8 kamp, denk ik dan. Ik heb zomaar het vermoeden dat hij daar ook erg tegenop gaat kijken en eigenlijk niet mee zal willen. Toch vind ik het heel knap dat hij het wel elke keer probeert. We halen hem dan ook met alle liefde op als het niet gaat. 


Hebben jullie kids last van heimwee of draaien ze hun hand niet om voor een kamp? En hoe vond je het zelf om op kamp te gaan? Ik heb zelf eigenlijk alleen maar leuke ervaringen met kampen, al kwam er rond dag 4 altijd wel een moment dat ik even naar huis wilde, maar daar ging de leiding dan altijd wel goed mee om waardoor ik het toch volhield tot het einde. 

donderdag 16 mei 2024

GLI bijeenkomst 1: motivatie

 Vandaag was ik voor het eerst naar een groepsbijeenkomst van mijn afvalprogramma geweest. In totaal zijn er 8 bijeenkomsten waarin je informatie krijgt over diverse onderwerpen. Vandaag was het onderwerp motivatie. 

Online of offline?

Eigenlijk wilde ik meedoen aan de online bijeenkomsten, maar die gingen elke keer niet door. Ik keek er dus best wel tegenop om deze bijeenkomst mee te gaan doen, maar het is me erg meegevallen. Je komt daar allemaal met hetzelfde doel en het voelde eigenlijk wel heel fijn om ervaringen te horen van andere mensen die meedoen aan het GLI traject. Ik ga me nu dus ook opgeven voor de volgende bijeenkomst waarbij het real life is, want het is me best goed bevallen. 

Dan nu over de inhoud van de avond:

Motivatie

Motivatie is iets heel persoonlijks. Als je alleen maar zegt 'ik wil afvallen vanwege mijn gezondheid' dan is dat eigenlijk heel breed en kan het lastig zijn om ook daadwerkelijk gemotiveerd te zijn en te blijven, volgens de begeleider. Dus het is heel belangrijk om een persoonlijke motivatie te hebben, iets positiefs dat je wilt bereiken. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Ik wil weer leukere kleding dragen
  • Ik wil lekker in mijn vel zitten
  • Ik wil medicatievrij blijven leven (als je bijvoorbeeld te hoge bloeddruk of pre-diabetes hebt)

Wees niet te streng

Wat ik vooral meeneem uit deze bijeenkomst is: wees niet te streng. Stel niet te hoge doelen voor jezelf en vier alles wat je hebt bereikt, ook als het een kleine verandering is. Elke stap richting je doel mag worden gevierd. Eigenlijk was dat precies wat ik nodig had, want ik liep de afgelopen dagen best te balen dat ik in de vakantie was aangekomen. Maar eigenlijk mag ik best trots zijn dat ik wel elke dag van de vakantie voldoende heb bewogen en dat ik na de vakantie mijn ritme ook weer aardig heb opgepakt. 

Mijn motivatie

Misschien ook wel leuk om dan als laatste mijn eigen motivatie hier nog neer te zetten:

Ik wil werken aan een gezondere levensstijl omdat:
  • Ik zo gezond mogelijk oud wil worden
  • Ik wil in achtbanen passen
  • Ik wil mijn medicatie kunnen blijven gebruiken zonder te hoog cholestrol of suikerziekte te krijgen
  • Ik wil kunnen wandelen zonder hielspoor

dinsdag 14 mei 2024

Fysiotherapie voor Tobias

Sinds februari lopen we bij de fysiotherapeut met Tobias, zij gaat Tobias helpen om beter te leren schrijven (fijne motoriek). 


Slecht handschrift

Tobias heeft helaas een heel slecht handschrift. Dit heeft eigenlijk meerdere redenen:
  • Hij heeft leren schrijven in coronatijd, waardoor er weinig toezicht en feedback was op zijn handschrift, en van ons nam hij (koppig) niet echt tips aan, ondanks dat we het echt wel hebben geprobeerd destijds. 
  • Vervolgens is besloten dat hij, omdat het cursief schrijven echt niet lukte, losse letters mocht gaan schrijven, maar hier kreeg hij weinig (geen) begeleiding bij of feedback op. Hierdoor heeft hij zichzelf een handschrift aangeleerd wat slordig en slecht leesbaar is. 
  • Hij schrijft met zijn linkerhand, waardoor hij niet goed ziet wat hij schrijft omdat zijn hand ervoor zit
  • Hij is een jongen - die schijnen gemiddeld genomen sowieso slechter te schrijven. 

Opnieuw leren schrijven

Tobias had zichzelf dus een handschrift aangeleerd dat bestaat uit een mengelmoesje van cursief en losse letters, en dan ook nog eens kleine letters en hoofdletters door elkaar heen. We maakten ons best zorgen hierover, omdat hij over anderhalf jaar naar de middelbare school gaat en ze daar waarschijnlijk minder vergevingsgezind zullen zijn dan op de basisschool. Daarom klopten we in januari aan bij de huisarts die ons heeft verwezen naar een kinderfysiotherapeut om met Tobias te gaan oefenen. 

Onze ervaring met de kinderfysiotherapeut

Ik moet zeggen dat het me echt verbaast hoe snel Tobias vooruit gaat met schrijven sinds hij bij deze fysiotherapeut loopt. We oefenen natuurlijk thuis ook wel veel, maar zij weet hem wel elke week gemotiveerd te houden. En ik heb er ook veel bewondering voor hoe zij omgaat met Tobias' pre-puber streken. Hij is echt niet altijd blij dat hij weer moet gaan schrijven, maar toch lukt het haar iedere keer om zijn gemopper om te buigen en hem toch aan het werk te krijgen. 

De toekomst van het schrijven

Ik denk niet dat Tobias ooit een prachtig handschrift krijgt of kalligrafie als hobby zal gaan beoefenen, maar ik heb er inmiddels wel vertrouwen in gekregen dat we, met hulp van een professional, zijn handschrift dusdanig kunnen opkrikken dat het goed leesbaar zal zijn tegen de tijd dat Tobias naar de middelbare school gaat. Dat is een hele geruststelling. 


Hebben jullie een mooi handschrift of valt daar ook nog wel wat in te verbeteren? 

zondag 12 mei 2024

3 redenen waarom ik ga minderen met Twitter

 Dit weekend heb ik besloten om flink te gaan minderen met Twitter. De directe reden hiervoor was het diskwalificeren van Joost Klein bij het Eurovision Song Festival. Hierdoor werd me opeens heel erg duidelijk wat er allemaal mis is met Twitter en hoeveel impact het heeft op mijn mentale gezondheid. Er komt dan zoveel haat en nijd voorbij, en daar kan ik eigenlijk heel slecht tegen. Opeens was klip en klaar: hier moet ik mee stoppen!

Hierom heb ik Sander gevraagd om Twitter via het modem te blokkeren. Zo kan ik alleen nog op Twitter komen als ik bewust de wifi uitzet op mijn telefoon of als ik buiten de deur ben. En via de laptop kan ik helemaal niet meer op Twitter, want die gebruik ik alleen thuis. Ik hoop dat het veel gaat schelen. Ik wéét ook dat het veel gaat schelen, want ik heb in het verleden ook een forum laten blokkeren omdat hier teveel tijd in ging zitten, en dat heeft toen enorm goed geholpen om hiermee te stoppen. 

Overigens is (sociale media) verslaving een vrij regelmatig voorkomend probleem bij neurodiverse mensen, door diverse redenen. Als je meer wilt lezen over verslaving en neurodiversiteit kan ik het boek Grip aanraden.


Dit zijn de 3 belangrijkste redenen waarom ik wil stoppen met Twitter:


1. Voor mijn mentale gezondheid

Ik kan mezelf soms heel erg vastbijten in onderwerpen en dan maar blijven scrollen en nieuwe informatie blijven zoeken. Toen bijvoorbeeld bekend werd dat het EBU een onderzoek naar Joost Klein was gestart heb ik urenlang op Twitter rondgehangen om er maar achter te komen wat er nou aan de hand was. Het is een enorm onproductieve manier om met stress en spanning om te gaan en na afloop voel ik me helemaal leeggezogen en heb weer een hoop negativiteit in me opgenomen. 

2. Het is slecht voor mijn nachtrust

Ik slaap gewoon veel slechter als ik een avondje op Twitter heb rondgehangen dan wanneer ik bijvoorbeeld een boek heb gelezen of een leuke film heb gekeken. Alle informatie die ik gedurende zo'n avond Twitter in me opneem moet tenslotte ook weer verwerkt worden. 

3. Het gaat ten koste van andere dingen die ik belangrijk vind

Er zijn heel veel andere dingen die ik eigenlijk veel belangrijker vind dan Twitter. maar de verslavende werking zorgt ervoor dat ik Twitter toch vaak voor laat gaan op deze dingen. Ik kan niet 'even' op social media, dit wordt al snel een uur of langer. Dus het is voor mij beter om er gewoon niet mee te beginnen dan om mezelf te proberen te begrenzen (wat ik overigens ook al meerdere keren heb geprobeerd, maar dat werkt altijd maar eventjes!)



Ik hoop dat het me gaat lukken om flink te minderen. De motivatie is er in elk geval wel. 

Kunnen jullie wel makkelijk van social media afblijven of vinden jullie het soms ook wel lastig?