maandag 1 april 2024

Afvalupdate 7: laatste keer op maandag

Bij deze mijn laatste update op de maandag. Ik ga nog wel updates schrijven, maar die ga ik voortaan op woensdag posten, omdat dat ook de dag is de ik als officiele weegdag gebruik. Tussendoor weeg ik me ook wel, maar woensdag allitereert mooi, dus dit wil ik voortaan gaan aanhouden: woensdag weegdag. 


Resultaat

Qua resultaat viel het deze twee weken een beetje tegen. Ik had het idee dat ik de hele tijd dezelfde 100 gram aankwam en er weer bij kreeg. Er zat geen echte beweging in. Natuurlijk met Pasen heb ik ook weer iets meer gegeten dan anders, als ben ik wel heel erg mindful omgegaan met de verleiding van paaseitjes en heb ik dus geen enkel paaseitjs gegeten, want dit vind ik eigenlijk de hoeveelheid calorieën niet zo waard. Maargoed, desondanks wel lekker ontbeten, gegourmet.... Dan gaat het alsnog hard! 

Deze weken dus geen goed resultaat, maar stilstand - het positieve is dan wel: ik ben ook niet aangekomen. Het is wat het is. Komt wel weer, ik zet gewoon door!

Pindakaas met banaan 

Oftewel: hoe ging het met mijn doel om fruit en noten te eten? Dit is eigenlijk best goed gegaan. Ik heb de eerste week elke dag ontbeten met een boterham met notenpasta en banaan. Dan heb ik het fruit en de noten direct binnen. Ook haalde Sander een ananas - dit is een van de soorten fruit die ik wel erg lekker vind. 

Verder heb ik ook druiven en blauwe bessen gegeten, die vind ik ook lekker. Ik kwam eigenlijk een beetje tot de conclusie dat er best veel soorten fruit zijn die ik wél lekker vind, alleen dat het niet in mijn systeem zit om het te halen. Als het in huis is, eet ik er zeker wel van. Dus ik moet gewoon wat beter rekening houden met ook daadwerkelijk fruit bij de boodschappen mee bestellen! Vorige week bestelde ik dus ook lekker verschillende soorten meloen bij de boodschappen. Ik heb dus erg veel afgewisseld met fruit zoals jullie al kunnen lezen. 

Project gezond koken

Ik kookte ook weer het nodige uit de Project Gezond boeken. Omdat ik er meerdere uit de bieb had geleend overzag ik het niet echt meer wat ik zou gaan koken, dus heb ik besloten om elke week 1 kookboek centraal te zetten. 

De eerste week kookten we uit Afvallen met gezond en vooral lekker eten. Hier maakten we onder andere deze gerechten uit:

Italiaanse plaattaart

Risotto met champignons, spinazie en zongedroogde tomaatjes

Hartige Indische taart

Nachoschotel

Een kruidkoek die zo snel op was dat ik alleen het kontje nog kon fotograferen

De tweede week kookten we uit het Top boek:

bonenstoof met rijst

Vegetarische shakshuka

Pittige kerriesoep


Beweging

Qua beweging heb ik me voorlopig vooral gefocust op het fietsen en wandelen. Hierbij wel geprobeerd om elke keer minstens een half uur in beweging te zijn, omdat dan volgens de fysiotherapeut de vetverbranding gegarandeerd op gang is gekomen (bij de een gebeurt dat sneller dan bij de ander, maar na een half uur moet het zeker zo zijn, zei hij). 

Ook ontdekte ik dankzij mijn zus de workouts van Grow with Jo op Youtube. Dit zijn korte workouts van ongeveer 20 minuten die je flink aan het werk zetten. Na de eerste workout van 20 minuten was ik al flink aan het zweten, dus dat is een goed teken. (Of een teken van mijn slechte conditie, dat kan natuurlijk ook 😳 ) Hiervan heb ik geprobeerd eens per twee dagen zo'n workout te doen. Het is erg leuk en zeker geen straf om deze workouts te doen. 

GLI

Aanstaande woensdag heb ik mijn derde gesprek voor de GLI, namelijk met de diëtiste. Hier zal ik dan ook wel weer een kleine update over posten. 

3 opmerkingen:

  1. Goed bezig. Het is altijd een uitgaging als het gewicht even stabiliseert om niet de moed te verliezen (ik spreek uit ervaring)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juist in een paasweekend vind ik het heel knap als het dan gewoon even stilstaat. Netjes hoor. Je recepten zien er ook lekker uit. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik vanmorgen wel was aangekomen. Helaas te vroeg gejuicht, maargoed, afvallen is nooit een rechte lijn naar beneden natuurlijk

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)