woensdag 3 april 2024

GLI traject: naar de dietiste

 Vandaag stond een afspraak bij de diëtist op het programma. Dit is een eenmalige afspraak in de opstart-fase van het GLI traject waar ik aan ben begonnen. Op basis van deze afspraak wordt een advies uitgebracht waarmee mijn levensstijl-coach en ik aan de slag gaan. 


Ik heb de volgende adviezen gekregen:

  • Omdat ik heel weinig vlees eet kan het aan te raden zijn om B12 bij. te gaan slikken - ik weet nog niet of ik dat ga doen, want mijn B12 is al een aantal keer getest en is eigenlijk altijd goed geweest. 
  • Omdat ik weinig vis eet, moet ik andere producten eten waar omega3 vetten in zitten, zoals walnoten, gebroken lijnzaad en avocado
  • Elke dag 2 stuks fruit (was ik al mee bezig) en 25 gram noten (was ik ook al mee bezig)
  • Elke maaltijd een flinke eiwit-component
  • Elke dag 2 liter water, thee of koffie drinken (in totaal) 
  • Bij de avondmaaltijd 100 gram volkoren pasta of rijst, 200 gram groentes en 150 gram peulvruchten of vleesvervangers

Na het gesprek tolde mijn hoofd wel een beetje van alle informatie, maar ik ga het gewoon rustig aan verder opbouwen en kleine veranderingen doorvoeren. Het hoeft niet allemaal in 1 keer perfect te gaan omdat ik een keer een gesprek heb gehad met de diëtist. Ik gun mezelf de tijd om elke verandering rustig door te voeren, zodat het ook echt gewoontes worden. 

5 opmerkingen:

  1. Ja joh, stap voor stap geeft eerder een blijvend resultaat dan jezelf frustreren met te veel veranderingen. Je bent toch al keigoed bezig?!
    Blijf dicht bij jezelf, jij kent je eigen behoeften het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat Kopka inderdaad zegt. Stap voor stap, dan kom je er wel. Je bent nu zelf ook al een heel eind gekomen. Mag je trots op zijn.
    Wat ik me nog wel afvroeg is bij de avondmaaltijd 100 gram volkoren pasta of rijst. Is dat ongekookt of gekookt? Ongekookt lijkt het me een mooie grote portie, maar gekookt lijkt het me erg weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het complimentje :)

      Die 100 gram zou dan gekookt zijn. Ik vind het ook erg weinig, dus dit stukje advies leg ik (voorlopig) even naast me neer. Er is nog genoeg om aan te werken :)

      Verwijderen
  3. De kunst is dan inderdaad om het in stukjes te hakken zodat het 'do-able' wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)