maandag 6 mei 2024

De boekendoos

Ships het is weer zo ver: Tobias moet een boekendoos maken. Voor wie het niet kent: dit is een soort boekbespreking aan de hand van een doos met voorwerpen die je zelf bij elkaar moet knutselen of verzamelen. Elk jaar moet dit weer gemaakt worden en dit jaar is onze inspiratie helaas ver te zoeken. En Tobias alleen aan de slag laten met knutselen werkt helaas niet zo goed, dus ik zal er toch aan moeten geloven om mijn mouwen op te stropen om hem te helpen met het maken van een redelijke boekendoos.

Boekendoos Matilda

Vorig jaar hadden we een boekendoos gemaakt van Matilda van Roald Dahl. Dit was makkelijk. We hadden de volgende voorwerpen erin zitten:

  • Een spijker uit het stikhok van juf Bulstronk
  • Een groene 'haar' (stukje draad) 
  • Een tube secondelijm
  • Snoepkrijtjes die hij later ook kon uitdelen in de klas
Dus mocht iemand dit idee ook uit willen voeren: bij deze. Supermakkelijk 😄

Inspiratie voor dit jaar?

Dit jaar heb ik nog even geen inspiratie, en Tobias zelf ook niet. Gelukkig is hij pas 26 juni aan de beurt, maar ik kijk er nu al een beetje tegenop als ik eerlijk ben. Wij zijn gewoon geen knutsel-mensen, en ik ben bang dat we niet weer het geluk hebben dat we een boek vinden waarbij we producten uit de bouwmarkt kunnen gaan gebruiken. 


Kenden jullie het concept boekendoos al? 

17 opmerkingen:

  1. Ja hier werd ook jaarlijks de boekendoos gemaakt. Echter door mijn zoons zelf. Nee ze houden niet van knutselen maar ik ga toch echt niet hun huiswerk maken. Ik bedoel ik ben niet de gene die naar school moet. Ik ga toch ook niet bij ze in de klas zitten en sommen in het schriftje schrijven of hun toets maken. Omdat dat dit makkelijker zou wezen? Niet vervelend bedoeld maar valt me op dat veel ouders huiswerk tot zich nemen. Denk aan werkstukken, surprises en de boekendoos.

    Echter brainstormen we wel samen en bespreken we hoe ze dingen het beste kunnen aanpakken. Maar ik ga het niet voor ze doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga het ook zeker niet voor hem doen, maar als ik hem helemaal alleen aan de gang laat, dan knipt hij een onherkenbare snipper die dan iets moet voorstellen en dat vind ik dan ook weer niet ok.

      Verwijderen
  2. Geen idee wat een boekendoos is en ik heb Mathilda niet gelezen dus of dat wel of niet klopt wat je in de doos doet weet ik ook niet. Maar klinkt nogal vreemd.
    Wat moeten ze daar van leren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De uitleg die de leerkracht ooit gaf was dat op die manier de kinderen die creatief zijn ook een keer met plezier iets voor het lezen doen en zo meer leesplezier houden

      Verwijderen
    2. Maar zo te lezen is Tobias daar niet zo creatief mee en zou juist het tegenovergestelde kunnen spelen, minder leesplezier. Maar waarschijnlijk ben ik te oud om de nieuwe lesmethodes te snappen

      Verwijderen
    3. Klopt, voor Tobias leesplezier doet het weinig. Gelukkig houdt hij nog steeds erg van lezen, dus dat scheelt wel. Hij laat zich niet gek maken door zoiets als een boekendoos

      Verwijderen
  3. Nee, bij onze kids is het nooit geweest. Maar er zijn zo ontzettend veel leuke boeken. Wij lezen nu juffrouw Pots, die gebruikt allerlei voorwerpen in de klas die je er zo in kunt stoppen.
    Zo ook met dummie de mummie serie, Mees Kees( is misschien al te makkelijk).
    Die van juffrouw Pots is eigenlijk wel een dubbele tip😉 ze gebruikt zelf namelijk ook een doos om haar speciale voorwerpen in te gebruiken. Doe er jullie voordeel mee🍀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, ik heb hem gelijk gereserveerd

      Verwijderen
  4. Voor mij is boekendoos onbekend.
    Maar na jouw uitleg heb ik wel een paar tips.
    het begint natturlijk bij het boek zelf.
    Is er een boek wat Tobias met plezier heeft gelezen?
    Denk aan de volgende dingen: Loopt de hoofdpersoon ergens tussen bomen/bloemen/bijzondere huizen, dan kun je misschien daar een detail van geburiken.
    Draagt de hoofdpersoon een bril of heeft hij/zij een heel opvallende haarkleur(groen haar :)), dan kan dat inspiratie zijn.
    Eet of drinkt de hoofdpersoon vaak hetzelfde, is dat mischien iets om in de doos te doen.
    Zolang Tobias de link kan leggen met het verhaal.

    Ik ben benieuwd waar andere lezers van je blog mee komen en hoop dat jullie er samen met plezier aan kunnen werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tobias heeft de hele serie het leven van een loser met plezier gelezen. Goede ideeën allemaal, ik ga eens kijken wat we ermee kunnen :)

      Verwijderen
  5. Ik vond (toen mijn dochter die leeftijd had) het boek van Paul Biegel: ik wou dat ik Anders was, heel leuk.
    Eén van de hoofdpersonen is een klein meisje Veertje (!), de rode draad is de tafel van 7 (!) en er komen de nodige bosdiertjes in voor. Helpt dit? :)

    Ik ken het concept overigens niet. Bij ons moest dochter (nu 17) gewoon een ouderwetse boekbespreking houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip ik heb het boek direct gereseveerd

      Verwijderen
  6. By the way 1: ik zou deze tip sowieso lezen, echt een superleuk kinderboek.
    By the way 2: lees ik nou 'ships'? Het is voor je gezondheid echt beter om even dit stukje te lezen (knipoog) https://adoxography.nl/2015/03/05/pardon-my-french/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo’n beetje alle verhalen van meester Jaap van de schrijver Jacques Vriens zijn erg leuk om te lezen. Ook de boeken van John Flanagan kunnen een leuke boekendoos opleveren.
    Ps ik vroeg naar de leeftijd van Tobias omdat er per leeftijd andere boeken leuk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er nog niet aan toegekomen om overal op te reageren (we zijn net terug van vakantie), maar Tobias is 10 :)

      Tobias en Sander lezen samen de Grijze Jager reeks, erg leuke boeken inderdaad :)

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)