maandag 17 juni 2024

Mijn receptenboekje aangevuld

Dit weekend aten we voor de derde keer uit het boek Heerlijke zomer van Project Gezond springrolls met pindadip. Maar 1 probleempje: we moeten dit kookboek binnenkort terugbrengen naar de bieb, en dan ben ik het recept kwijt! Dat kan natuurlijk niet zo zijn! Sander kwam met de oplossing: je hebt toch een receptenboekje waar je zelf recepten in kan noteren? Misschien is het handig om die er weer eens bij te pakken!



Toen ik het boekje even doorbladerde zag ik dat ik eigenlijk al aardig wat recepten heb verzameld in de loop van de tijd. Veel van de gerechten was ik eerlijk gezegd alweer vergeten dat ik ze had opgeschreven! En aantal andere recepten heb ik inmiddels zo vaak gemaakt dat ik er geen recept meer bij nodig heb, dat gaat tegenwoordig praktisch op de automatische piloot. 


Toch is het leuk om zo'n kookboekje dan weer eens door te bladeren en dan neem ik me ook direct weer voor om er wat vaker uit te gaan koken / bakken en niet weer te vergeten dat ik dit heb. Een van de recepten was voor hele grote chocoladekoeken, misschien had die beter in de vergetelheid kunnen blijven nu ik zo bezig ben met afvallen 😂


Hoe organizen jullie je recepten die je vaker wilt gebruiken? 

15 opmerkingen:

  1. Ik heb een boek waar ik blijvertjes in overschrijf. Ook uit kookboeken die ik heb. Zoekt makkelijker.
    Mijn zoontje vindt het geweldig als er een nieuw recept in wordt geschreven.

    Ik heb 1 recept dat mijn moeder met de hand heeft geschreven.. we hebben het samen vaak gemaakt. Ik heb er een kleurenfoto van gemaakt en afgedrukt. Ingelijst op mijn bureau. De enige echte herinnering aan haar die ik in huis heb. En als ik haar teveel mis kook is dat eten.
    Ik hoop dat mijn zoontje later als.sik er niet meer ben ook een stukje troost vindt in de herinneringen rondom het boek en het eten dat erin staat.

    Wat ik met 'ongezond' eten doe dat erin staat. Voor ons 3 is alles een te grote portie (als het niet in te vriezen valt). Ik schrijf altijd erbij voor hoeveel mensen het ongeveer is. Omrekenen naar 3 of 4 personen en dan maken vind ik meestal een fijne hoeveelheid voor de woensdag of zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bijzonder zo'n recept dat je zo aan je moeder doet denken. Dat is heel waardevol lijkt me. En inderdaad ook mooi om reccepten zo door te kunnen geven van generatie op generatie

      Verwijderen
  2. Die springrolls, dat klinkt echt heel goed! Wat kopieën maken uit het boek zou natuurlijk ook kunnen.
    Ik heb een Moleskine receptenboek waar ik alle 'blijvertjes' in heb verwerkt. Als we bijvoorbeeld blij worden van een bepaald HelloFresh-gerecht, dan mag 'ie in het boek. (op voorwaarde dat het een haalbaar gerecht is, niet met 1.000 ingrediënten).
    Ook heb ik in het boek bepaalde kooktechnieken uitgewerkt, bereidingstips, dipsauzen en feestelijke hapjes etc. Een verzamelboek voor lekker eten :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja handig he? :D En ik snap helemaal wat je bedoelt met die recepten met 1000 ingredienten van hello fresh!

      Verwijderen
  3. Foto van nemen uit het boek en op de harde schijf zetten. En blogs en fb groepen met recepten staan in een mapje bij mijn favorieten
    Vroeger zonder internet maakte ik fotokopieen van recepten en plakte ze op papier en die gingen in de plastic dingen en in een multomap

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Foto's maken heb ik ook een tijde gedaan inderdaad, maar die verdwijnen bij mij dan vaak tussen de andere foto's

      Verwijderen
    2. Als je ze meteen een goede naam geeft en in een map Recepten zet verdwijnen ze niet meer. Maar je moet inderdaad het regelmatig goed doen.

      Verwijderen
    3. Ik ben daar vrees ik te chaotisch voor. Ik vergeet dan dat ik zo'n mapje heb gemaakt. Ik heb overigens wel recepten op Pinterest opgeslagen. Maar recepten verzamelen en ze ook daadwerkelijk maken zijn voor mij blijkbaar 2 verschillende hobby's :)

      Verwijderen
  4. Ik heb ook een boekje, met name familie recepten gaan erin. En dingen die ik vaker met feestjes maak maar niet kan onthouden, zoals arretjescake.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest even opzoeken wat arretjescake inhoudt. Het ziet er erg lekker uit in elk geval :D

      Verwijderen
    2. De echte arretjescake met frituurvet? Daarvan heb ik een recept door mijn oma ergens uitgeknipt, ze is in 1976 overleden dus is echt een oud en origineel recept.

      Verwijderen
    3. Lot, nee wij maken hem met Blue band. Nog steeds ongezond, maar gevoelsmatig beter dan met frituur vet.

      Verwijderen
  5. Ik kan me voorstellen dat zo'n kookboekje een geweldige reminder is voor bepaalde recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een multomap zodat ik bv alle broccolirecepten bij elkaar kan doen. Als er groente in de aanbieding is/in het seizoen is,hoef ik niet de hele map door te zoeken maar kan het zo bij het juiste tabblad vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt heel georganiseerd :) Ik heb alle voor- hoofd- en nagerechten bij elkaar

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)