woensdag 8 mei 2024

Afval update 10: de schade na de vakantie

We zijn net twee daagjes terug van onze vakantie in Duitsland en vandaag is de eerste keer dat ik weer op de weegschaal ga. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel spannend vond, want ondanks dat ik in de vakantie echt wel mijn best heb gedaan om niet helemaal los te gaan, zal ik toch wel wat meer hebben gegeten dan in twee normale weken. Nu weet ik in elk geval wat de 'schade' is en daarna ga ik gewoon weer op de ingeslagen weg verder.


Resultaat

Voor ik op vakantie ging was ik exact 11 kilo kwijt, dat vond ik wel een mooi getal om nog even te vermelden.
Nu, na anderhalve week Duitsland, ben ik weer 2,5 kilo aangekomen. Dit zal niet allemaal vet zijn, maar grotendeels vocht vasthouden omdat ik veel koolhydraten heb gegeten. 

Paste ik in de achtbanen?

De grote vraag toen ik op vakantie ging was natuurlijk: zou het inmiddels passen in de achtbanen? Ik heb rond de feestdagen geprobeerd in de Baron te gaan in de Efteling en dat paste toen niet. Mijn eerste afval-doel was dus om nu in Phantasialand wel in de achtbanen te passen. Ik vond het best spannend...

Het antwoord is: ja, ik ben in de achtbanen geweest waar ik in wilde! Zowel de Taron als de Fly coaster pasten prima. Bij de Fly coaster had ik zelfs nog best veel ruimte over, dus ik denk dat ik me daar sowieso geen zorgen over had hoeven maken. De Taron was met 11 kilo meer denk ik wel een uitdaging geworden. 


Eten 

In Duitsland vond ik het erg moeilijk om me aan mijn afvaldoelen te houden. De verleiding van lekkere broodjes was erg groot en ik merkte dat ik mijn regelmaat erg miste. Hierdoor heb ik anders en vaak ook meer gegeten dan ik thuis zou doen. Op een gegeven moment merkte ik dat ik er ook gewoon niet meer mee bezig wilde zijn tijdens de vakantie. Toen ging ik weer heel erg voor de bijl en lette nergens meer op. Terwijl ik in mijn achterhoofd toch ook wel een beetje baalde eerlijk gezegd.

Toen ik terugkwam van vakantie lukte het me ook niet direct weer om terug in mijn ritme te komen, dit kost altijd even tijd. Maar het is niet zo dat ik het nu helemaal ben vergeten. Ik heb gewoon wat moeite met schakelen en Tobias is ook nog steeds vrij, dus mijn hoofd blijft een beetje in vakantiemodus staan. Ik doe mijn best om weer in afval-modus te komen en dat gaat me ook wel weer lukken. Ik heb direct toen ik terugkwam van vakantie de boeken heerlijke zomer en heerlijke winter bij de bieb gereserveerd, dus vanaf volgende week ga ik weer lekker wat gezonde recepten proberen. 

Beweging 


Tijdens de vakantie hebben we best veel gewandeld. Mijn hielspoor lijkt langzaamaan beter te gaan dus ik probeer het wandelen steeds meer op te bouwen. Ook deed ik regelmatig een eenvoudige, korte walk workout van "get fit with Rick". Zo kwam ik tijdens de vakantie bijna elke dag aan minstens een half uur bewegen met een (licht) verhoogde hartslag. Helaas ging op de laatste dag van onze vakantie mijn stappenteller kapot. Het bandje sluit niet meer goed. Dit vond ik wel heel jammer, want het is erg leuk om bij te houden hoeveel je beweegt. 

Stress en slaap


Qua stress merkte ik dat ik me erg ontspannen voelde in Duitsland. We zaten op een heerlijke plek waar we helemaal tot rust kwamen. Het wandelen in de natuur deed me ook erg goed. Voor ik op vakantie ging was ik toch best wel gestresst vanwege het overlijden van de buurman en alle emoties die hierbij kwamen kijken. De vakantie heeft me wat dat betreft even letterlijk wat afstand van de situatie gegeven waardoor ik het inmiddels wel een plekje heb kunnen geven. 

Qua slaap ging het wat minder. Ik denk dat de meeste mensen wel herkennen dat je in je eigen bed toch het lekkerste slaapt. 


Dit was de update weer 😄


2 opmerkingen:

  1. Ja het blijft een kwestie van keuzes maken, ook in de vakantie. Maar in de loop der jaren heb ik dat wel geleerd en niet met en en en te eten. En ik geef cijfers aan al die lekkere dingen. Bv een tompouce ben ik niet gek op, is een 6 en die eet ik dan ook niet, een stuk appeltaart met slagroom is al lekkerder en een 8 en een twijfelgeval, even nadenken of ik dat echt wel wil op dat moment en wat de dag nog meer zal gaan brengen. Een hazelnootschuimgebakje of harde mocca zijn 10nen en kunnen altijd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker een goed advies. Alleen in Duitsland vind ik praktisch altijd wel iets dat voor mij een 9 of 10 is, ik ben echt dol op de Duitse keuken namelijk :)

      Verwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)