vrijdag 8 augustus 2014

2 updates in 1 blogje ;)

Soms komt het heel goed van pas om blind te kunnen typen. Ik typ dit blogje met mijn ogen dicht, want mijn ogen hebben echt even rust nodig.

Vanmorgen ben ik toch maar even naar de huisarts geweest en de hoofdpijn wordt veroorzaakt door spierspanning en door een onderdruk in mijn voorhoofdsholte. Ik snapte er niet zoveel van hoe dat precies werkt en hoe het in verband staat met elkaar, maar het komt erop neer dat ik een neusspray krijg en dat ik mijn spieren moet proberen rust te geven en dat ik ze regelmatig mag masseren (helpt echt per direct!! Gelukkig) Maar op de computer werken vindt mijn hoofd helaas nog niet zo fijn... Ik geef de neusspray een week de kans en anders wordt het toch een nieuwe bril...

Verder vroeg Maggie of ik wilde uitleggen hoe het werkt met de punten toekennen bij scrum. Ik heb het weer uit tweede hand van Sander, dus misschien leg ik het niet helemaal goed uit, maar dan verbetert Sander het nog wel ;)

Het komt erop neer dat iedereen geneigd is om strak te plannen. Als je punten mag toekennen dat gaan mensen die punten toch weer veranderen in tijden (voorbeeld: 1 punt is een kwartier, dus 4 punten is een uur) en bij scrum is het juist de bedoeling dat je dat niet doet. Vandaar dat je, om jezelf te helpen, bijvoorbeeld geen 4 punten mag geven… Op die manier bouw je automatisch een marge voor jezelf in, want te strak inplannen zorgt er alleen maar voor dat dingen blijven liggen uiteindelijk. Je kan beter tijd overhouden aan het eind van de rit en dan iets uit de backlog erbij pakken dan dat je aan het eind van de week je to do lijst niet af hebt…

Fijn weeekend, ik hou het nu even voor gezien :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)