woensdag 24 april 2024

Afvalupdate 9: onverwachte bijwerking ;)

Vandaag is het weer tijd voor de 2 wekelijkse update van het afvallen. De afval-recepten die ik gebruik hebben een grappige 'bijwerking': Sander is ongemerkt opeens ook aan het afvallen geslagen! Die mag opzich ook wel wat kilootjes kwijt, dus je hoort ons niet klagen. Maar het is ergens wel jaloersmakend als je zelf zo hard je best doet voor een paar onsjes, en je man valt zonder er eigenlijk iets voor te doen opeens dusdanig af dat je het zelfs aan zijn kleding begint te merken. Maargoed, het is hem wel gegund hoor!


Resultaat 

In de eerste week, jammer genoeg de week waarin ik geen update schrijf, bereikte ik een mijlpaal: 10 kilo afgevallen. Daar ben ik natuurlijk superblij om en ook wel een beetje trots op. 😁 Ik zou mezelf eerst een kookboek van project gezond cadeau doen, maar omdat ik die inmiddels bij de bieb haal heb ik een ander cadeautje bedacht: ik heb een fitness tracker gekocht. Dit keer niet zo'n hele dure, want zoveel hoeft ie niet te kunnen. Maar ik ben er erg blij mee in elk geval. Het is weer een extra motivatie om dagelijks aan 30 minuten beweging te komen bovenop mijn gewone dagelijkse gang van zaken.

Ik ben nu in totaal 10,9 kilo afgevallen. De tweede week ging dus ook erg goed. Nog 300 gram en ik ben 2 Mellows afgevallen 😂  Zo probeer ik het nog wat visueler voor mezelf te maken. 

Voeding 

Qua voeding aten we de afgelopen week een mengelmoesje van verschillende gerechten uit de boeken die ik uit de bieb had gehaald. Ik heb dit keer geen foto's gemaakt, omdat het grotendeels dezelfde recepten waren als die ik al eerder heb gepost. 

Een recept dat we wel nieuw hebben uitgeprobeerd waren zwarte bonenburgers uit het Vegetarische kookboek:




Ook heb ik echt onwijs veel aardbeien gegeten! Ze zijn momenteel zo ontzettend lekker vind ik. Dus het is zeker geen moeite momenteel om voldoende fruit te eten. 


Beweging

De eerste week, toen het wat lekkerder weer was, heb ik wat meer gewandeld. Op mijn Birkenstocks wandelen lijkt beter te gaan dan op gewone schoenen, waardoor het wandelen toch weer een stuk plezieriger is. Toch gaat dit wel met ups and downs, de ene dag lijkt de hielspoor over te zijn, om dan de volgende dag weer heel sterk aanwezig te zijn. Dat is wel lastig. Ik wandel gewoon heel graag en merk dat ik soms dan toch een beetje over mijn grenzen ga, met als gevolg dat ik dan 's avonds weer last van mijn voeten heb. 

Verder heb ik netjes om de dag een workout van Grow with Jo gedaan. Ik heb een Britney Spears work out ontdekt die ik erg leuk vind om te doen. Het is maar een kwartiertje, maar beweging is beweging en ik moet toch weer ergens beginnen met sporten. 

Ik heb ook kleine haltertjes gekocht om thuis mee te kunnen trainen. Het is maar 1 kilo per stuk, maar ik hoop dat het toch een beetje helpt. Grow with Jo heeft namelijk ook thuis workouts waarbij ze gewichtjes gebruikt, dus deze wil ik ook gaan proberen. Ik ben daar nog niet echt aan toegekomen, maar na mijn vakantie wil ik daar een start mee gaan maken. 


Rust in mijn hoofd

Naast voeding en beweging telt ook rust in mijn hoofd mee voor het afvallen. Als je stress hebt maakt je lichaam meer cortisol aan, wat het afvallen kan bemoeilijken. Nu is autistisch zijn al een stressbron op zichzelf, dus ik probeer mijn leven verder zo stressvrij mogelijk te houden. Natuurlijk kunnen er altijd dingen gebeuren waar ik geen invloed op heb, maar deze afgelopen twee weken is het redelijk goed gelukt om minder stress te ervaren. 

De afgelopen twee dagen had ik natuurlijk wel wat stress van de buurman, maar hier ben ik goed mee omgegaan vind ik zelf. Ik heb extra rust genomen en extra geslapen. Dit zorgt ervoor dat ik me nu alweer een stuk beter voel. 

2 opmerkingen:

  1. Je bent goed bezig zeg! En nu heb ik zin in aardbeien....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo herkenbaar, ik deed ooit (na geboorte 1e) Sonja Bakker voor de laatste kilo’s. Ik verloor in vier maanden vier kilo met alles tot op de letter volgen. Mijn (ex)man 25 kilo. Die kon hij dan ook wel missen, terwijl die vier mijn bodem waren, maar het voelde toch heel oneerlijk, want hij vulde z’n dieet gewoon aan met kokosmacronen, haha.

    Mooie mijlpaal hoor, dat helpt ook om het vast te houden. Dat moet je ook al in je kleding voelen!

    Schrijver

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)