vrijdag 20 februari 2015

Vraag maar raak - deel 2: over (niet) werken en pensioen

Bij deze deel 2 van de vraag maar raak, met daarin vragen over werken en niet-werken :) De vragen komen van Anoniem, Anoniem, Janne en Janneke :)


Welke opleiding heb je gedaan?

Maatschappelijk werk en dienstverlening. Ik ben inmiddels alweer 5 jaar geleden afgestudeerd! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet echt een leuke opleiding vond. De laatste twee jaar heb ik me echt doorheen geworsteld, maar ik wilde niet met een studieschuld blijven zitten. Uiteindelijk denk ik dat pedagogiek beter bij me had gepast.


Sander is kostwinner. Hebben jullie niet overwogen om allebei een halve baan te houden zodat Sander en jij allebei een deel van de week voor Tobias en voor het huishouden zorgen?

We hebben het tijdens de zwangerschap uitgebreid over verschillende opties gehad, maar Sander verdient veel meer dan ik verdiende. Als hij half zou gaan werken zou dat een flinke terugval in salaris betekenen, óf het zou betekenen dat ik naast Sanders halve week werken een hele week aan de slag moet om uiteindelijk op hetzelfde bedrag uit te komen. Dat, en daarnaast dat Sander veel meer plezier heeft in werken dan ik ooit heb gehad, terwijl ik juist heel veel plezier heb in het thuisblijfmoederen, zorgde ervoor dat we ervoor hebben gekozen dat ik thuisbleef. (Overigens werkt Sander 36 uur, dus eens per 2 weken heeft hij sowieso een extra vrije dag om meer tijd met Tobias door te brengen)


Wat voor werk deed je en heb je er soms geen spijt van dat je gestopt bent? En wil je later wel weer aan het werk en kan dat in je vakgebied?

Voordat ik zwanger werd heb ik verschillende banen gehad. De laatste baan was als persoonlijk begeleider in een daklozen-opvang. Ik mis mijn collega’s soms, maar ik heb er geen spijt van dat ik ben gestopt met dit werk. Hoewel, heel af en toe als ik een pittige dag heb thuis ben ik wel jaloers op Sander die dan lekker rustig op zijn kantoor zit en gewoon zijn werk kan doen zonder onderbrekingen, terwijl ik nergens aan toe kom. ;) Maar daar staan gelukkig veel meer dagen tegenover dat ik heel erg happy ben met onze keuze. 

(Edit van Sander: hij vindt dat hij ook heel veel onderbrekingen heeft op zijn werk. Collega's die hem vragen komen stellen enzo. )

Als ik weer ga werken zal ik ook niet meer in dit vakgebied aan de slag gaan. Ik zal dan eerder een baan zoeken op een klantenservice, wat ik daarvóór heb gedaan. Ik weet ook al bij welk bedrijf ik dan zou gaan solliciteren, namelijk een bedrijf hier in Rotterdam waar ik erg enthousiast over ben. Maargoed, het ligt er ook aan hoe het met Tobias gaat.

Ik ben benieuwd hoe jullie jouw pensioen hebben geregeld en hoe je het hebt geregeld mochten jullie uit elkaar gaan
Ik heb niks geregeld voor het geval we uit elkaar gaan. Wij willen namelijk helemaal niet ermee bezig zijn met "wat als we uit elkaar gaan", wij gaan liever bezig met de vraag "hoe zorgen we ervoor dat we bij elkaar blijven?" En juist doordat ik nu, in deze fase van ons leven, thuisblijfmoeder ben, zorgen we ervoor dat er stabiliteit en rust is die we nodig hebben om elkaar lief te blijven vinden ;)

Qua pensioen vind ik het erg grappig dat mensen er vaak vanuit gaan dat ik problemen ga krijgen en Sander niet. Ik heb namelijk de afgelopen 10 jaar bij al mijn werkgevers pensioen opgebouwd, terwijl Sander de laatste 4 jaar bij zijn laatste werkgever helemaal geen pensioen heeft opgebouwd en daarvoor ook maar weinig. Maar sowieso, wij geloven niet zo in het pensioen. Tegen de tijd dat wij met pensioen gaan zal de grens waarschijnlijk alweer een stuk omhoog geschoven zijn om het betaalbaar te houden. Wij nemen liever het heft in eigen handen door te sparen, de hypotheek versneld af te lossen etc.


PS: kritisch zijn is prima, maar bedenk je wel: ik ben NIEMAND verantwoording schuldig voor hoe ik mijn leven leef. Ik ben niet verplicht om mezelf tegenover wildevreemde mensen die zelf anoniem reageren te verdedigen. Ik ben ook niet verplicht om met cijfers te komen om te bewijzen dat wij beter kunnen sparen dan een pensioenfonds etc, etc. Dus hou het een beetje netjes en ga zeker niet andere reageerders aanvallen op hun mening, want dat accepteer ik al helemaal niet. 

46 opmerkingen:

  1. Ik ga er gewoon van uit dat tegen de tijd dat ik met pensioen ga, er ook geen AOW meer is. Alles zelf regelen. Ik heb nog ongeveer 40 jaar om dat op te gaan vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. AOW zal er wel niet meer zijn, maar pensioen regel je zelf, dus dat heb je toch (grotendeels) zelf in de hand.
    VInd het wel jammer dat je niets geregeld hebt voor als je uit elkaar gaat. Je kan wel denken dat overkomt ons niet..... Maar hoe realistisch is dat? En dan ben jij wel tot bijstand veroordeelt. Wel iets om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onderbrekingen horen toch bij baan/moeder zijn en huishoudelijke taken. Als je het op die manier bekijkt voelt het anders.
    Dit heb ik eens geleerd op een workshop time management.
    En het werkt echt bevrijdend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo denk ik er ook over. :)

      Verwijderen
    2. Ik denk altijd maar dat ik thuis ben voor de kinderen. Het huishouden komt erbij. Als je dan naar de dag kijkt ziet het er vaak heel anders uit. Soms vragen de kinderen meer tijd en aandacht. Dan blijft het huishouden liggen. Dat komt wel weer hoor.

      Verwijderen
    3. Ik heb aardig wat verschillende banen gehad en er was er geen een bij zonder onderbrekingen. Ook in mijn omgeving ken ik niemand die de hele dag 'rustig' kan doorwerken. Waar komt dat idee vandaan?

      Verwijderen
    4. Weet ik ook wel, maar je kan tegen een volwassene wel zeggen dat je even ergens mee bezig bent. Ik kan niet tegen Tobias zeggen dat hij moet wachten met zijn poepluier / honger enz. Tenminste, dat kan wel, maar dan gaat ie echt niet even rustig 5 minuutjes in een hoekje zitten wachten ;) Daar is ie nog veel te klein voor.

      Verwijderen
    5. Hihi, mijn baas ging ook nooit rustig in een hoekje zitten wachten tot ik mijn karweitje af had. Daar was tie veel te groot/belangrijk voor!

      Verwijderen
  4. Wat een mooi antwoord dat je je liever er mee bezig houdt dat jullie bij elkaar blijven!

    Soms is het ook een vicieuze cirkel: vrouwen nemen een baan voor het geval ze gaan scheiden. Doordat beide een drukke baan hebben is er veel stress, waardoor stellen uit elkaar groeien en gaan scheiden. Vervolgens zeggen ze: 'Maar goed dat ik die baan had!'

    Maar wat was er nou eerder: de kip of het ei?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :) Zo denk ik er dus ook over. En wij zijn happy met hoe het is geregeld, en dat is het belangrijkste :)

      Verwijderen
    2. Goed gezegd Vlijtig Liesje!

      Verwijderen
    3. Ik vind dit ook een hele mooie, dat je je liever je energie richt op bij elkaar blijven.

      Anne

      Verwijderen
    4. Ik kan mij hier helemaal bij aansluiten. je energie richten op elkaar.

      Verwijderen
  5. Ja dat lijkt met ook beter om zelf te sparen! En versneld aflossen is zeker ook een soort pensioen:)... Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als iemand een tip heeft hoe je zelf een goed pensioen bij elkaar kan sparen, beter dan pensioenfondsen dat momenteel nog doen, dan hoor ik het graag (incl. alle onderliggende berekeningen, rekening houdend met verwachte levensduur enz enz

      Verwijderen
    2. Pennie Wijs@
      Wij (partner en ik) hebben geen pensioen via werkgever of via VOR opgebouwd. Eigen bedrijfje, 2 studerende kinderen dus het geld moest op een andere manier besteed worden. Nadat de kinderen afgestudeerd waren en zich zelf konden bedruipen (ongeveer 10 jaar geleden) zijn wij gaan sparen. Nooit geweten dat kinderen zoveel geld kosten �� want we hebben nu een groot spaarbedrag waar we in ieder geval (met onze AOW-uitkering die dit jaar begint) 20 jaar op dezelfde wijze kunnen leven als we nu doen. Bovendien, en ik begrijp dat niet iedereen dat kan, blijven we gewoon nog door werken. Niet zoveel als we tot nu toe deden maar zo'n 3 dagen per week. De andere dagen kunnen we dan leuke, bejaarde dingen te doen zoals moestuinieren, lange afstandswandelingen maken, met de camper er op uit, fietsen (geen E-bike) en vaker dan 2 keer per week sporten!

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je aanvulling Janne. Dit was precies ons idee. Nu sparen we ook al en we lossen de hypotheek versneld af. Als het goed is zijn we er nu sowieso in 25 jaar vanaf ipv 30, maar we hopen dat we er nog een tandje extra bij kunnen zetten. Als we dan klaar zijn met de hypotheek kunnen we dat bedrag helemaal opzij zetten voor het pensioen en dus nog zo'n 15 tot 17 jaar flink doorsparen.

      Verwijderen
  6. Mooi gezegd Daantje! Je trouwt met elkaar voor het leven. Zo zien wij dat ook. Ik ben inmiddels al 15 jaar thuisblijfmoeder. Mijn man werkt heel de week en ik zorg voor onze 6 kinderen.
    Wij voelen ons daar allebei happy bij.
    Wij hebben niets geregeld voor als we uit elkaar gaan. Het komt niet in mijn hoofd op om daar over na te denken. Wij gaan voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Grietje. Zo zien wij dat inderdaad ook! :)

      Verwijderen
    2. Amen zou ik er bijna op willen zeggen Grietje. :-)

      Verwijderen
  7. Hear hear! Wij gaan gewoon niet uit elkaar, juist daarom ben ik thuis en hij (soms haha) op zn werk. Ik heb nu ook al heeeel veel zin in mijn 'zie je wel' als man en ik straks 50 jaar samen zijn :D
    Overigens: vroeger had ik een vriendje waar pa&ma eigenlijk uit elkaar waren maar omwille van de financien en kinderen gewoon huisgenoten waren geworden en de financiele verdeling gewoon door lieten lopen. Zijn woorden waren toen: ik wil haar niet meer als vrouw en zij mij niet meer als man, maar wij willen elkaar wel nog steeds als ouders van onze kinderen. Als je nu gewoon een keer goede afspraken maakt nu je elkaar nog lief vind, kom je daarmee een heel eind als de liefde bekoeld toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hartstikke leuk bedacht, maar als jouw vent een ander heeft wil je hem (en haar!) echt niet meer als huisgenoot... Julia

      Verwijderen
    2. Julia, dan noem je wel een heel specifieke situatie. Moet je dan je leven zo inrichten dat je overal op voorbereid bent?? Ik zou niet zo kunnen leven, om constant maar te participeren op honderden dingen die Sander zou kunnen doen. Bovendien heeft ie helemaal geen tijd om vreemd te gaan ;) Hij is óf op zijn werk óf thuis óf bij zijn hobby-avondje, óf we zijn met zijn drietjes lekker op stap :)

      Verwijderen
    3. Nou, zo specifiek is die situatie niet hoor. Eenderde van alle huwelijken eindigt in een echtscheiding. Niet dat je daar 'de hele dag mee bezig moet zijn', maar er rekening mee houden is wel handig.
      Zijn jullie verzekerd voor brand? De kans dat je huis afbrandt is veel kleiner dan dat je huwelijk strandt. Toch heb ik zelf wel een brandverzekering afgesloten hoewel ik niet 'de hele dag wil bezig zijn' met dit gevaar.

      Verwijderen
    4. Weet je, ik heb deze discussie al zo vaak gevoerd op verschillende plekken, Ik ben er een beetje klaar mee. Dit is óns leven, ónze manier waarop wíj het doen, anderen hebben daar NIKS mee te maken en hebben er geen last van hoe wij het doen. Dus bedankt voor je mening, maar ik leg hem naast me neer, op die enorme stapel met andere meningen die ik naast me neer heb gelegd. Dikke doei!

      Verwijderen
    5. Sorry, ben gewoon geinteresseerd in hoe anderen dit zien (kansberekeningen enz) Geen idee dat je de discussie al vaak gevoerd had. Kreeg de indruk dat er hier over geschreven mocht worden. Natuurlijk is niemand iets 'verplicht' te doen of te vertellen. Maar ik ben razend nieuwsgierig naar een manier om een solide pensioen op te bouwen, zonder aan een pensioenfonds vast te zitten. Sparen of beleggen? Het heeft allebei nadelen en lukt alleen als je het over een lange termijn kunt doen. En volgens mij ook alleen, als je niet al te oud wordt, maar ja dat willen we juist wel...

      Verwijderen
    6. Sory Pennie, mijn reactie was te fel en ook eigenlijk helemaal niet voor jou bedoeld. Ik had nog een reactie in dezelfde lijn als jouwe gekregen, maar die heb ik niet geaccepteerd omdat het echt een heel nare, dwingende reactie was. En in die emotie heb ik dus wél op jouw reactie gereageerd, Dus sorry!!

      Wij gaan overigens bij Sanders nieuwe baan wel sparen voor pensioen, ik zal eens uitzoeken of daar ook partnerpensioen bijzit.

      Verwijderen
    7. Geeft niks hoor. Komt een beetje door je chocoladedip begrijp ik ;-) Die pensioenregelingen zijn lastig en de laatste tijd nogal aan veranderingen onderhevig. Zo weten veel mensen niks van het ANW-gat en dat ze zich daar evt tegen kunnen verzekeren. Altijd de moeite om goed door te vlooien. En uiteraard maak je daarna je eigen afwegingen.
      Maar misschien is het handiger om er niet over te bloggen als je het te privé vindt? Heel de wereld kan meelezen... Of nou ja, iedereen die Nederlands kan lezen...

      Verwijderen
    8. Ja, uiteindelijk had ik dat misschien beter niet kunnen doen ;) Maar ik heb gewoon neergezet wat ik wel wilde delen, en wat ik niet wil delen dat heb ik niet neergezet :) En de meeste mensen accepteren dat, maar een zeker anoniempje vond dat ik toch wel te onduidelijk was. Helaas de reactie weggegooid, anders hadden we er misschien nog om kunnen lachen ;)

      Verwijderen
    9. ach, wij kunnen helemaal niet scheiden want we zijn nou eenmaal nooit getrouwd :p
      en mijn man heeft niet eens puf om de kliko binnen te halen vanavond, dus een ander vrouwtje naar z'n grot slepen zie ik niet gebeuren hoor, haha
      het is maar voor een paar jaar, en daarna ga ik gewoon weer lekker werken. Ik zie sowieso het probleem niet zo met dat 'wat als je man weggaat', want dan ga ik dan toch fijn werken? wij hebben een overeenkomst dat we bij beeindiging van samenwonen de financiele ondersteuningsverplichting aan elkaar een jaar door moeten laten lopen, dus dan heb ik een jaar de tijd om een baantje te vinden. of twee baantjes. en hij een jaar de tijd om kinderopvang voor zijn kinderen te regelen die goedkoper is dan deze lieve mama... nee, daar ga ik mijn thuisblijfmamajaren niet bij voorbaat voor mislopen :)
      omgekeerd: zou je niet enorm spijt krijgen van alles wat je (tegen je zin in) misloopt in de jonge kinderjaren door te blijven werken voor 'wat als...', als aan het einde van de rit blijkt dat je man er nog steeds niet met een jonge spriet vandoor is?

      Verwijderen
  8. Wij hebben ook niks geregeld voor als wij uit elkaar zouden gaan. Dat is toch raar om daar in principe mee bezig te zijn. Je houd toch van elkaar. En je moet er allebeide aan werken om dat te houden en dat is zwaar en niet altijd makkelijk. Maar dan maar wat minder financiën maar wel meer rust in huis. Net wat ik eerder al gaan gaf, zou veel rust geven als ik thuis bleef maar ik kom dan geestelijk niet goed in mijn vel. En alsof ik met mijn baan mij en de kinderen zou onderhouden als we al uit elkaar zouden gaan. En dan zal ik een fulltime baan moeten zoeken want dat kan niet bij deze baan (meer) of idd in de bijstand. En alleen ik heb pensioen opgebouwd en dat is dus niet zoveel want ik verdien bij deze baas niet zoveel. Maar wel veel vrijheid en dat is ook wat waard. En manlief zelfstandige dus er zelf voor sparen, waar we dan ook mee bezig zijn.
    En tegen die tijd is alles toch al zo anders dat je er ook niet te veel bij moet stil staan. En het is nog de vraag of je dan nog leeft, kreeg vorige week te horen dat mijn eerste liefde is overleden op jonge leeftijd. Jaren niet gezien en gesproken maar toch schrik je van zo'n bericht.
    Je moet je leven gewoon zo inrichten waar je allebeide mee tevreden bent en als er wat hapert praat je erover. En je niks aantrekken van een ander. Bij de buren LIJKT het gras altijd groener.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Twee derde van de huwelijken strand dus niet. Dus twee keer meer kans dat je bij elkaar blijft dan dat je uit elkaar gaat. Wat een doemdenkerij zeg, dat focussen op die eenderde kans. Wij gaan ook voor die tweederde! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vooral als je weet dat dit cijfer is berekent op basis van ALLE huwelijken. Het kan dus wel zo zijn dat we ooit gaan scheiden (waar ik absoluut niet vanuit ga), maar dat kan dan ook over 50 jaar zijn. En dan ziet onze situatie er ook weer heel anders uit :) Ik blijf niet tot mijn 70e thuisblijfmoeder ;)

      Verwijderen
    2. Houvast zoeken in cijfers heeft volgens mij geen zin. Maar dat gezegd hebbende gooi ik er nog even eentje in. Naast huwelijken zijn er ook andere relatie of samenlevingsvormen. Breed gezien stranden 2 op de 5 relaties. Dat is dan toch al weer bijna de helft...

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  10. Tjonge wat een meningen!
    In principe regel je niks als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, je deelt alles en het gaat door twee als je uit elkaar gaat. Eventueel is er nog zoiets als partneralimentatie en recht op pensioenuitkeringen van de vroegere ega maar complex of niet dat valt inderdaad allemaal achteraf te regelen. Je kunt ook alvast afspraken maken (hoef je het niet meer te doen als je ruzie hebt of de ander na overlijden, want dat is helaas ook mogelijk, niet meer kan overleggen) dat doe je dan in huwelijkse voorwaarden. Dat is echt minder erg en bot als het klinkt! het kan heel ongezellig als 'koude uitsluiting' (= hou je feitelijk alles uit elkaar bijna alsof je niet getrouwd bent) maar ook heel 'warm' (= veel dingen toch gemeenschappelijk maken) zoals we dat in het jargon noemen. Er zijn vele mogelijkheden. Op zich wel typisch om je te realiseren dat Nederland een vreemde eend in de bijt is met gemeenschap van goederen als uitgangspunt ipv. huwelijkse voorwaarden, in de meeste landen is dat net andersom geregeld!
    Maar wat gelukkig voorop staat is dat iedereen zijn eigen keuzes mag maken! En van het statement dat alle gescheiden vrouwen dus in de bijstand zitten krijg ik spontaan jeuk. Hoezo zouden ze dan niet gewoon op zoek mogen naar een baan?!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 'En ze leefden nog lang en gelukkig'. Helaas is het leven geen sprookje en loopt het leven ook wel een onvoorspelde kanten op. Meestal zijn de kinderen dan de dupe. Wat te doen als een van beide overlijdt? Zit er een goede levensverzekering op de hypotheek ( ooit afgesloten op jullie beider inkomen, toch?). Is er een een fatsoenlijke pensioenregeling voor het geval een van beide (jong) overlijdtNatuurlijk ga je ervan uit dat je bijelkaar blijft, anders begin je er niet aan. En natuurlijk ga je ervan uit dat je gezond blijft en geen nare ongelukken overkomt. Helaas. Sla vandaag de krant maar open en je kunt het bewijs zien van het tegendeel. Tegen een echtscheiding kun je je niet verzekeren. Je zult er toch ook rekening mee moeten houden dat het leven ook anders kan lopen. Anders is het wel wat naief gedacht. Ik hoop echt voor jullie dat het geluk aan jullie kant staat. Dat gun ik iedereen, trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt dat je ons dat gunt. Verder ga ik hier niet meer op in, ik heb mijn mening hierover in de blog gezet. Over overlijden heb ik niks gezegd, in dat geval zijn we inderdaad verzekerd. Dat het leven niet altijd zo loopt als gepland daar zijn we van op de hoogte. Vorig jaar heeft Sander in het ziekenhuis gelegen en werd er uitgezocht of zijn longproblemen mogelijk werdden veroorzaakt door kanker. Dus ja, ook wij worden wel eens met onze neus op de feiten gedrukt.

      Verwijderen
  12. ...tuurlijk ben je niemand verantwoording schuldige maar op een (openbaar) blog kun je wel kritiek verwachten. Zolang mensen inderdaad fatsoenlijk reageren is daar m.i. niks mis mee.
    Jammer dat je voor een 'verkeerde' opleiding hebt gekozen.
    Ik heb behalve de middelbare school en diverse cursussen (steno, typen, computer-cursus Exel, Windows etc., middenstandsopleiding) geen beroepsopleiding gevolgd en hoewel ik werk naar mijn zin heb vind ik dat, ergens in mijn achterhoofd, toch jammer.
    Bedankt voor je antwoord op mijn vraag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas blijft niet iedereen even fatoenlijk, maar die reacties die filter ik er zelf tusenuit :)

      Ik vind het zeker ook jammer dat ik de verkeerde opleiding heb gekozen. Maar op de leeftijd dat ik mijn opleiding moest kiezen was ik daar in feite helemaal nog niet aan toe. Maarja, het is niet anders...

      Verwijderen
    2. Overigens zijn de reacties een stuk netter geworden sinds ik die opmerking erbij zette. Mensen kunnen (vind ik dan) niet op een bijzonder onprettige dwingende manier van je eisen dat je informatie deelt die je niet wilt delen.

      Verwijderen
  13. Allebei een baan hebben zegt niet per se dat je geld overhoudt. Minder toeslagen of hoge kosten voor kinderopvang kunnen het 'extra' inkomen helemaal opsnoepen.
    Jammer dat mensen dat vaak niet uit rekenen als ze een keus maken. (Is uiteraard ook een lastig sommetje)
    Alleen maar super dat jullie deze keus hebben gemaakt en dat het in jullie situatie werkt. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Niet scheiden, maar er zijn ook andere redenen waarom je op een gegeven moment niet meer getrouwd kunt zijn. Bv als Sander zou overlijden. De ANW is zwaar uitgekleed en niet alle pensioenfondsen hebben dit deel ook goed geregeld.

    Daarbij mijn ex was ook altijd erg druk met zijn werk, 1 hobby en ons, toch heeft hij tijd en ruimte gevonden om OP HET WERK! iets te beginnen met een ander. Maar dat zou ook jou kunnen overkomen dat je verliefd wordt op een ander.
    Daarom ben ik een groot voorstander van huwelijkse voorwaarden om daar wel vooraf over na te denken want het huwelijk is een zakelijke transactie en een met heel veel gevolgen.
    Bv als ik nu overlijdt en ik zou onvoldoende middelen hebben om begraven of gecremeerd te worden dan moet mijn ex daar toch nog voor opdraaien.

    Er over nadenken betekend nog niet gelijk dat jij een baan zou moeten zoeken. Ook als jij wegvalt om wat voor reden dan ook zullen er dingen geregeld moeten zijn.

    Het gaf mij een prettig gevoel dat we daar vooraf over nagedacht hadden en een soort plan de campagne hadden voor het geval dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het meeste ís ook geregeld hoor :) Alleen in geval van scheiding, daar hebben we niet over nagedacht, omdat we ervan uit willen gaan dat we bij elkaar blijven. Al die andere mogelijkheden daar hebben we wel degelijk over nagedacht, maar dat was de vraag niet.

      Verwijderen
  15. Het loopt zoals het loopt. Je kunt niet op alles anticiperen. Ik wilde per se altijd werken en een eigen inkomen hebben. En nu ben ik ziek en heb ik een wia-uitkering. Als mijn vent opstapt dan ben ik met al mijn gewerk in het verleden dus evengoed de lul want ik ga het nooit redden van mijn uitkering alleen.
    Iedereen maakt voor zich keuzes waar zij zich prettig bij voelt. Garanties dat een huwelijk blijft voortduren zijn er niet, maar die zijn er ook niet voor geluk/gezondheid en banen. Jezelf trainen in veerkracht en flexibiliteit is in alle situaties het beste lijkt mij.
    Daantje: je bent hartstikke open en eerlijk en daarom menen mensen misschien dat ze maar alles mogen zeggen of vragen. Het is jouw leven en jouw blog. Bedankt voor je openheid.
    En die hoofdpijn (op je chocoblogje) volhouden, morgen of overmorgen is het klaar. Dit is wat afkicken van suiker met je doet. Zorg vooral dat je veel water drinkt nu want het zijn die gifstoffen die vrijkomen dat je je zo beroerd voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk!! De ' wat als' doen wij ook niet aan. Inmiddels zijn wij bijna 13 jaar getrouwd en ben ik bijna 12 jaar thuis bij onze 3 kinderen. Scheiding houden wij geen rekening mee. Mocht het wel gebeuren dan schaam ik me niet dat ik gebruik moett maken van alimentatie. Daar hebben we samen voor gekozen, toen we besloten dat ik thuis zou blijven voor de kinderen. Ik hou er ook niet van dat er gezegd wordt dat ik afhankelijk ben van mijn man. Hij is minstens even afhankelijk van mij, en niet alleen voor de verzorging van de kinderen. In geval van overlijden is het voor ons allebei goed geregeld.

    gr. immy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke blog heb je! Leuk dat je zo open bent. En jammer dat niet iedereen daarop respectvol kan reageren.

    Mijn man en ik hebben drie kleine kinderen. Wij werken beiden 4 dagen. En eerlijk is eerlijk, dat vind ik soms best heftig. Op drukke dagen verlang ik regelmatig naar het thuismoederschap :)

    Wij hebben samen echte besloten het zo te verdelen en ik sta daar helemaal achter. Ik vond en vind werken enorm leuk. Ik heb altijd graag gestudeerd en vind het heerlijk mijn kennis in de praktijk te brengen. Dat geeft me, naast het moederschap heel veel voldoening.

    Het financieel onafhankelijk vind ik ook wel fijn. Dat is een van de waarden die ik van mijn geëmancipeerde moeder meekreeg denk ik.

    Maar goed, dat wil niet zeggen dat je niet soms twijfelt aan je keuzes. Ik wel tenminste, als ik een slechte dag heb. Maar ik weet dat na een slechte altijd weer een goede dag komt. En op de lange termijn denk ik altijd aan mijn werkende moeder waarmee ik een heel bijzondere band heb. Haar werk heeft onze verbondenheid nooit in de weg gestaan en dat hoop ik ook zo bij mijn kinderen te doen.

    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)