dinsdag 20 oktober 2015

4 redenen waarom ik (nog) niet over onze veranderde financiën schrijf

Daantje, eigenlijk ben ik wel heel benieuwd welk effect jouw nieuwe baan op jullie financiën heeft. En dan met name op jullie studieschuld en hypotheek. Is dat een blogje waard? vroeg Anoniem onder mijn blogje over een weekendje thuisblijfmoederen. Het antwoord is: ja! Maar nu nog even niet. Waarom niet? Dat zal ik in dit blogje uitleggen....

1. Ik heb nog geen salaris ontvangen

Op dit moment heb ik nog geen salaris ontvangen (logisch!). Ik weet wel ongeveer wat ik ga verdienen, maar hier gaat ook nog een gedeelte pensioen vanaf. Dus hoeveel het exact is dat weet ik eigenlijk pas 6 november! Tot die tijd is het dus enigszins speculeren....

2. Mijn eerste salaris is niet representatief

Als ik dan op 6 november mijn  salaris heb, dan is dat eigenlijk niet representatief voor hoe het verder zal gaan. Ik blijf namelijk niet fulltime werken, maar krijg over de eerste maand wél fulltime salaris uitbetaald vanwege de training die ik heb gevolgd. En ja, dan kan ik het wel omrekenen naar 16 uur per week, maar dan alsnog is het niet representatief, omdat ik straks ook weekenden of avonden ga werken en daar krijg je dan weer extra voor.... Op 6 december kan ik pas een écht goede indicatie geven eigenlijk.

3. Nog geen kinderopvangtoeslag

Daarnaast heb ik ook nog geen idee hoeveel de kinderopvangtoeslag zal gaan bedragen. Ik heb het aangevraagd, maar nog niets ontvangen. Op zijn vroegst zal dat 20 november gaan worden. Ook hier kan ik dus nog weinig over zeggen. Ik kan het wel zelf gaan uitrekenen, maar daar heb ik geen zin in ;)

4. Eerst door mijn proeftijd heenkomen!

Al ga ik er natuurlijk vanuit dat ik gewoon door mijn proeftijd heen kom, het kan altijd anders lopen dan je zou denken. Dus ik wacht dit toch ook nog wel even af... 


Kortom: een blogje over hoe mijn beslissing om te gaan werken financieel uitpakt houden jullie nog van me tegoed voor ergens halverwege December ;) 

5 opmerkingen:

  1. Oh, dat vond ik juist het leukste om te doen nadat ik mijn arbeidsovereenkomst ondertekend had. Even dromen wat we gingen doen met de financiële ruimte.
    Ik ben wel benieuwd wat je aanpak zal worden. Of je het geld steekt in wat meer luxe (zoals aankleding van je huis, of uitjes met het gezin etc) of alles richting de hypotheek of studieschuld doorsluist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dromen doen we uiteraard wel ;) Maar eerst maar eens even afwachten of het een beetje binnen de verwachtingen valt.... Al denk ik van wel, maar ik heb toch altijd de angst dat het tegenvalt.

      Verwijderen
  2. Ik ben benieuwd! Het lijkt me heel leuk om te lezen hoe jullie nieuwe financiële situatie bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Snap ik. Even afwachten nog wat de echte cijfers gaan zijn natuurlijk.
    Heb je al bedacht wat je met het extra inkomen gaat doen?
    Helemaal sparen, helemaal gebruiken aflossen, ruimer leven of ??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me voorstellen dat je er dan nog even niet over schrijft! Ik moet ook mijn eerste volledige salaris nog krijgen en weet nog niet hoe dat er precies uit gaat zien. Eigenlijk had ik het gisteren wel verwacht, maar het was er helaas nog niet. Blijft dus nog even spannend! Ik ben wel benieuwd hoe het straks bij jullie uit gaat pakken, hopelijk is het de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)