zondag 4 oktober 2015

Porto-kosten betalen....

Gisteravond toen we thuiskwamen troffen we een kaart op de deurmat dat we porto-kosten moesten betalen aan de Post.nl. Het poststuk zat er echter niet bij! Maar nadat ik had ingelogd met de speciale code op de porto-kaart bleek dat het om een brief van het consultatie-bureau ging. Een brief die ik twee dagen geleden al had gekregen en allang had opengemaakt en gelezen!!

Op de site van Post.nl lees je dan: Altijd zal het poststuk worden verzonden. Dat doen we om vertraging van de post te voorkomen. U kunt ondergefrankeerde post weigeren. U hoeft dan de verschuldigde kosten niet te betalen. Maargoed, hoe kan je het weigeren als je pas 2 dagen later te horen krijgt dat een poststuk onvoldoende gefrankeerd was?!

Ik denk dat ik dus ook niet ga betalen. Ten eerste stond de afzender gewoon duidelijk op de envelop, dus vind ik dat Post.nl de kosten bij het CJG in rekening had moeten brengen, zoals ze op hun site beloven. Ten tweede zat er wél gewoon frankering op; we hadden de envelop nog liggen en zagen dat het door de frankeermachine was gegaan. En ten derde: ik vind het gewoon niet netjes dat ze je pas 2 dagen later de porto-kosten opsturen en dat je dus eigenlijk niet echt de kans hebt om het poststuk te weigeren...

Overigens zag ik later wel dat er een speciale sticker op de envelop van het consultatie-bureau zat. Daar stond wel op dat er niet voldoende was gefrankeerd. Maar ik vond het niet echt duidelijk, eerlijk gezegd. Van mij mogen ze dat hele systeem omgooien.... Eerst de porto-kaart en dan pas het poststuk.... Maargoed, ik ontvang ook zelden post die echt heel belangrijk is, dus voor mij maakt het allemaal niet zoveel uit!

13 opmerkingen:

  1. Wij hebben het een keer gehad met een verjaardagskaart die mijn oma verstuurde, gekocht in het postkantoor en daar afgewogen, toch een verzoek voor de porto op de mat. Contact op genomen met post nl. Er moest toch echt betaald worden anders werd het verhoogd en die verhoging is helemaal niet fijn om te moeten betalen! Echter zat er nergens een andere sticker op de enveloppe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hadden het al vier keer met verjaardagskaarten in 1 jaar tijd. Denk dat de postbode hier meer tijd heeft ;-))
      Ik heb netjes betaald en de afzenders van de kaarten gevraagd de volgende keer beter op te letten. De fout ligt uiteindelijk toch echt bij de afzender.

      Verwijderen
  2. ik heb ook een keer portokosten moeten betalen. Ik had een boek online gekocht en de afzender had onvoldoende gefrankeerd. Vervolgens totaal vergeten..... en 3 jaar later nog steeds niks van gehoord. Contact opgenomen en deze geven aan dat als er geen betaling volgt er ook geen incasso maatregelen genomen worden. De medewerkster vertelde dat het eigenlijk een verzoek is om te betalen, je bent het niet verplicht. Uit principe toch wel betaald...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een frankeermachine voor onze webwinkel. Als ik iets onderfrankeer krijgen we via onze postnl factuur daar administratiekosten van 7.95 voor doorberekend. En bij jou ging het ook om een frankeermachine stuk, dus echt gek dat je de kosten krijgt en niet de eigenaar van de frankeermachine. Kun je zien of het echt is ondergefrankeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon nooit betalen; hoor je toch niks meer van. Raar systeem inderdaad; maar die 'boete' is eigenlijk meer gewoon een vrijblijvende waarschuwing.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je krijgt nog 1* een herinnering, daarna inderdaad niets meer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij is het nep, heb nooit betaald en ook nooit meer van gehoord, hoogstens een herinnering. Kon vaak het vetreffende poststuk niet terugvinden oid. Maar is lang geleden dus nu begin ik te tweifelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoe controleren ze uberhaupt of je betaalt...maf systeem zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gewoon negeren. Tis een verzoek.
    De boom in dus.
    Tis te gek voor woorden! Stel, dat ik jou wil treiteren, dan stuur ik je dus bergen niet gefrankeerde post.
    En jij maar betalen.
    Nee hoor, gewoon niet reageren.
    Groetjes, Eliza

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou me hier geloof ik niet druk over maken, heb het ook wel eens gehad, niet betaald en nooit meer wat van gehoord. Ik vind ook niet dat je als ontvanger verantwoordelijk bent voor onderfrankering door iemand anders. Wat Anoniem hierboven zegt, dan kan iemand ook een berg ondergefrankeerde post naar je sturen en jij lekker betalen? Ik kan me ook niet voorstellen dat Postnl daarin een poot heeft om op te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me wel gek dat jij moet betalen omdat de afzender ondergefrankeerd heeft. Ik zou dat ook niet betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik had het laatst ook. Soms betaal ik wel en soms niet. Nu dus weer een keertje wel. Hij was toen idd ondergefrankeerd. Kan gebeuren. Alleen de boete vind ik wel erg hoog. Altijd 3 postzegels..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ook meegemaakt en niet betaalt.te gek voor woorden je bestelt iets betaald daarvoor de verzendingskosten die aangegeven werden en zou dan nog eens moeten betalen omdat het te weinig zou zijn?

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)