woensdag 11 januari 2017

Weight watchers woensdag - emotioneel pittige week

Vorige week schreef ik over dat ik de strijd wil aangaan tegen emotioneel eten. Snoepen als ik me rot voel is een grote valkuil voor mij, namelijk. Dan lijkt het wel alsof ik totaal geen weerstand kan bieden tegen verleidelijke voedingsmiddelen zoals chocolade, drop en koekjes.

De afgelopen week heb ik geprobeerd om niet direct vanalles te gaan doen, maar heb ik vooral gekeken naar wat er nou aan ten grondslag ligt als ik ga snoepen. En de volgende dingen zag ik die week:

* Ik ga snoepen als ik me verveel.
* Ik snoep vooral veel buiten de deur: op het werk of onderweg.
* Maandag vind ik een rotdag en dan gaat het eigenlijk elke keer 'mis'.
* Als iets duur was eet ik het op; ook als ik het niet lekker vind

Vanaf deze week ga ik dan echt aan de slag om minder vaak naar zoethoudertjes te grijpen. Ik vind dat ik best wel mag snoepen, maar niet uit een impuls. Maar bijvoorbeeld een keer gepland uit eten of een gebakje vind ik niet onder emotioneel eten vallen. Hierbij wil ik aanhouden dat ik alleen iets eet dat ik echt lekker vind!

Qua vooruitgang: ik ben weer 500 gram kwijt en ben weer back on track na de kerstdagen.

11 opmerkingen:

  1. Goed dat je de momenten herkent! En hier deelt, misschien helpt het ook een ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uit jaren lange ervaring een paar tips.
    Van iets zoets eten gaat je bloedsuikerspiegel o mhoog en heb je na uur weer trek in zoet. Negeren en het trekgevoel gaat echt na 15 minuten wel over.
    En een hele belangrijke die ik de laatste jaren toepas, ik geef cijfers aan extra's. Een 7 eet ik niet, 8 en 9 zijn twijfelgevallen en tel ik tot 100. Van een 10 geniet ik met volle teugen.

    Vooral onderweg zo gedachtenloos iets eten is zooo zonde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn ervaring ook tijdens mijn afvallen bij de WW gewoon een lekker bonbonetje op zaterdagavond bij de thee Dan was het voldoende, ook ik ben een emo eter. Vooral nu 2 jaar na het overlijden van mijn man ging ik opeens de mist weerin, wel een paar kg maar hoor broeken die erg strak werden, Dus toch maar even een paar bijeenkomsten gedaan en ik ben weer op de rit.
    Ik blijf het een goed progamma vinden.
    En gun jezelf 1x per week echt iets lekkers. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is dan toch weer een halve kilo. Goed zo.
    Een vraagje over je snoepen. Waarom koop je dan drop. Hou het dan bv bij een chocolaatje. Laat al 1 ding weg met kopen en wie weet, misschien wen jij ook aan het niet snoepen van drop. Ik (trots) inmiddels ruim 2,5 jaar geen enkel dropje of ander snoep. Sinds 1 jaar wel af en toe weer een chocolaatje.
    Probeer het eens met 1 ding weglaten.
    Heel erg veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar. En knap dat je het zo geanalyseerd hebt. Ik doe dat ook wel eens, maar bij mij is het eenvoudiger. Ik eet als ik eten zie. En ik eet ook als ik aan eten denk. Niet zozeer uit honger of uit emotie dus. Gewoon omdat ik graag eet. Tja...
    Ik vind die tips van die cijfers van Lot hierboven wel een hele goede zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan hier van alles vertellen over hoe je het 'zou moeten' doen maar jij weet het het beste. Ik heb ontdekt dat zelfs wanneer je de reden ontkent je innerlijke verdomd goed weet waarom je naar de zoetigheden grijpt pas als je dat onder ogen ziet gaat het en vergeet niet, alle kleine beetje helpen. Ook al gaat op een dag 3 keer mis en een keer niet dat heb je toch al een overwinning geboekt. Wanneer je een keer door een winkel loopt en dan voorbij de lekker dingen loopt ondanks het feit dat je eigenlijk het wel wilt juich dan als je buiten bent, het is een overwinning en analyseer pas als je thuis bent waarom je neigde naar lekkers, niet als de verleiding voor je ligt en je aanstaart. Ga ervoor...je bent het waard. (ik lijk wel zo'n psychiater LOL)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je analyse is heel zinvol, en ik hoop dat ie helpt natuurlijk. Het valt me wel op dat je hier op schrijft wanneer je de fout in gaat.
    Heb je ook helder bij wat voor gevoel je de fout in gaat? Ik lees "verveling". Veel mensen hebben emo-eetmomenten bij verdriet of woede. Als iets fout gaat (of als ze dat gevoel hebben).
    Herken je dit? En doe je daar ook iets mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk vooral bij irritatie, eigenlijk ;)

      Verwijderen
  8. Succes!! Ik heb een beetje wat Sjoukje hierboven ook heeft. Ik kan ook wel de hele dag aan eten denken, best wel irritant. Met die tip van Lot zou ik idd ook wel wat kunnen geloof ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant dat je juist buiten de deur snoept! Ik heb precies het omgekeerde: buiten de deur eet ik helemaal niet graag, maar thuis op de bank juist wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...