zondag 1 september 2024

No spend september: doe ik mee of niet?

 Zoals elk jaar in September word er weer een No Spend September georganiseerd. Ik vind het idee altijd heel verleidelijk, zeker omdat tijdens de vakantie altijd weer wat meer geld wordt uitgegeven dan eigenlijk de bedoeling was. 😳


De vraag is dan: zullen we meedoen dit jaar, of laten we het toch aan ons voorbij gaan. De reden om mee te doen is wel duidelijk, maar tegelijkertijd kan ik ook heel erg dwangmatig worden van dit soort challenges en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling, dit houdt mij een beetje tegen om aan dit soort activiteiten mee te doen. 


Wat kan ik wél doen?

Natuurlijk is het zonde om de baby met het badwater weg te gooien, dus ik ga wel kijken wat ik dan wél kan / wil doen. Zo kunnen we bijvoorbeeld de voorraadkast eens goed leegeten - al moet dit later dan weer worden aangevuld, het kan tóch een goede besparing zijn en zorgt er ook voor dat we geen eten verspillen. Ook wil ik kritisch zijn op buiten de deur eten - helemaal niet gaat al niet lukken, omdat ik volgende week vrijdag met mijn moeder en zus uit eten ga, maar verder kunnen we daar ook wel kritisch naar kijken. Als laatste kan ik bekijken of ik meer gebruik kan maken van de kringloopwinkel in plaats van direct voor nieuwe spullen te kiezen. 


Doen jullie nog mee aan dit soort initiatieven of ook niet meer (helemaal)?

3 opmerkingen:

  1. Ik vind dit soort uitdagingen altijd leuk, maar bij mij ligt hetzelfde risico op de loer, ik kan er dan heel dwangmatig van worden. Voorraden opmaken vind ik een goed idee, was ik ook al van plan toen ik deze zomervakantie de keukenkastjes even leeghaalde en opruimde. Er zijn wat dingen zoals zakken rijst, bulgur, tarwe en linzen die al lang over de datum zijn, die gaan als eerste op. Verder zal ik mijn best doen om zo min mogelijk te kopen. Ik heb volgens mij niets nodig, dus dat moet wel lukken. Succes Daantje, ik hoor over een maand graag hoe het ging!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe dit jaar niet mee. Ik ben mijn huis aan het opknappen: schilderen, nieuwe vloeren boven, trap aanpassen, nieuwe matras enz. Dus no spend september wordt hem niet. Ook begin ik nu langzaam al om me heen te kijken voor ronduit idiote maar toch nuttige kerstcadeautjes. Denk aan sokken met Star Wars, keukenhanddoek met kersttaferelen enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee ik doe nooit mee aan dit soort dingen. Ik hou regelmatig opmaak rondes, afgelopen maanden iets als basis voor de dag iets uit de voorraadkast gehaald en die actie is goed gelukt, oude dingen zijn op.
    Ben nu bezig met 2 lades van de vriezer waarin vers ingevroren dingen zitten aan te pakken. Ook daar bijna elke dag iets als basis. Maar op een dag dat ik groot deel weg ben haal ik meestal een portie indonesisch stoofvlees uit de vriezer, noodles en sperziebonen erbij.
    Vrijdag waren er plotseling 2 ponds pakken koffie die we altijd kopen in een stelling voor 5.99. De vorige aanbieding was 6.99 en op de radio hoorde ik dat de koffie duurder gaat worden dus dat het goedkoper wordt lijkt me niet
    Nu had ik nog redelijk grote voorraad maar toch 10 pakken gekocht en dat zou dan niet kunnen als ik aan een challenge meedoe.
    Komende week ga ik naar Belgie een aantal standaard goedkopere dingen zoals melk en boter kopen en daar zijn ook vaak aanbiedingen of produkten die nauwelijks in Nederland te krijgen zijn

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)